• daniiel

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Pernilla634 - Helt underbar klänning! Kul att se Landy fortfarande vet vad dom gör ;) Du är strålande vacker i din klänning :)
  • daniiel
    sommarvinter skrev 2012-12-20 01:27:04 följande:
    hej!
     Jag sitter och försöker lista ut tull och momskostnaderna för en klänning jag eventuellt vill beställa...
    Har läst denna länken www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2 och på deras exempelberäkning längst ner står det att klänningar under 1400 kr är tullfria och klänningen jag vill ha kommer att kosta ca 1380 kr. frågan är då: Är det bara för själva klänningen eller räknar jag in frakten? Är det bara klänningen så kostar den ju under 1400 och bör isåfall bli tullfri? (men inte momsfri om jag förstått det hela rätt..)

Lite rörigt med uträkningarna tycker jag...:)
    Precis som jag skrivit där, både i texten och visar på i exemplen, så "Nu handlar det om klänningar, vilket är kläder, och då landar tullsatsen på 12% och beräknas på inköpspris och frakt.". Man räknar alltså ihop inköpspriset på klänningen (vilket för dig då är 1380kr) och lägger till fraktkostnaden och är det tillsammans under 1400kr, så blir det tullfritt (aldrig momsfritt), om inte, så betalar man även tullavgift :)
  • daniiel
    Emmalinnea skrev 2012-12-27 14:23:04 följande:
    den är typ 10 cm förliten i höfterna...:( beställde för 2-3 veckor sedan. ska försöka sälja den istället och beställa en ny nu påengång! :)
    Lägg gärna in bilder på klänningen ändå :)
  • daniiel
    JochP skrev 2012-12-27 20:37:03 följande:
    Har någon här beställt från coralsbridal? Har hittat min drömklänning där, men skulle gärna höra att någon har positiva erfarenheter av dem innan jag beställer.
    Jag har bara hört positiva ord angående det företaget, så jag skulle verkligen våga beställa av dom :)
  • daniiel
    Lakinna skrev 2012-12-29 00:21:17 följande:
    kanske världens dummaste fråga, men när vi pratar om "landy", är det då www.landybridal.co (utan "m" alltså) eller vilken hemsida är det?? Går man in på den som står i trådstarten så står det ju att den är nedstängd och under utredning.... tacksam för hjälp så att jag beställer från den "rätta" dvs den som rekommenderas av många.
    Ja, det är www.landybridal.co, utan ett "m" på slutet :) Den andra är deras gamla adress. Du kan också hitta Landy på Ebay och på Facebook :)
  • daniiel
    Zarah skrev 2012-12-28 23:12:06 följande:
    Igår kom min klänning ifrån dinobridal. Jag är så nöjd. Men nu undrar jag om någon kan råda mig vilken underkjol jag skall ha? Jag är totalt nybörjare på underkjolar och har aldrig använt det. Klänningen skall vara en a-linjeformad klänning och jag vill gärna att den går ut ifrån midan och neråt så att jag får en smalare och mer markerad midja. Alla råd (och gärna motivering varför) mottages tacksamt!

Jag prövar att infoga bilderna i inlägget under. God fortsättning på er!
    Din klänning ser väldigt fin ut :) Din klänning är ju helt klart en A-linje, ja, och den har släp. Jag skulle nog säga att den optimala underkjolen är en med två ringar och släp som den här www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Chapel-Train-Wedding-Petticoats--WAP010-_p51952.html och jag tror att den kan göra sig bra även om du vill ha en utan ringar, för ringarna går att plocka bort. Tyllen hjälper till att ge en mjuk A-linje och släpet hjälper till att fylla ut bak lite :)
  • daniiel
    Emmalinnea och Bewi - Wow, vilka underbart vackra klänningar! Jag förstår att ni är nöjda, tråkigt bara med storleken för dig Emmalinnea, hoppas nästa blir rätt :) Bewi, klänningen ser jättebra ut på dig :)
  • daniiel
    Mimmi78 skrev 2013-01-03 19:51:33 följande:
    Tror ni att det går att ändra alla A-line med släp till footlong utan att riskera att det ser konstigt ut?
    Absolut, inga problem! :) Vara bara väldigt tydlig i beställningen.
  • daniiel
    majjja skrev 2013-01-04 17:23:43 följande:
    Jag tror att det i ditt fall kan vara att överdelen inte sitter riktigt som den ska och det kan nog bli bättre om du syr in/om överdelen lite. Om jag var du, så skulle jag absolut ta med den till en sömmerska och höra vad den personen tror om det hela. Klänningen är verkligen jättefin, så det är helt klart värt att försöka göra något åt det :) Jag tycker också att det ser ut som att midjan sitter långt ner på klänningen? Som att överdelen är lite onödigt lång. Min klänning som var liknande hade ett bredare band i midjan, som gjorde att jag inte alls fick några veck där. Det kanske också kan vara en lösning? Att få dit ett bredare vitt band i midjan som sträcker sig lite längre upp och på så sätt döljer lite?

Nu är inte det här den bästa bilden och klänningen är inte riktigt snörad ordenligt, hade just fått hem den och har ju helt fel bh under dessutom, därför är det lite småveck precis under bysten. På bröllopsdagen när det var rätt snörad och med annan bh, så var det dock inte just något veck, förutom när jag satt ner såklart :P Men bara så du ser vad jag menar med bandet i midjan och bredden.

• daniiel
    majjja skrev 2013-01-05 17:49:31 följande:
    ja just ja, och så funderar jag på de tre kortare skenor som sitter mitt på magen, som lyser igenom litet... kanske kan man ta bort dem? För inte brukar väl sånt lysa igenom så mycket? 
    Du bör kunna plocka bort dom. Då blir klänningen bekvämare att sitta i också :)

Angående bandet i midjan, så tycker jag att det såg bättre ut att få något i midjan och inte nere vid höften, men jag håller med om att det inte blev så fint när man ser kanten mellan kjolen och överdelen så tydligt. Ska du flytta upp bandet, vilke ger dig finare midja tycker jag och bättre proportioner, så bör du byta till ett bredare band som även täcker skarven så att säga.
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!