• daniiel

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Kanonino skrev 2013-01-06 01:29:23 följande:
    Hej!

Har länge följt denna tråd och klurat på hur jag vill att min brudklänning skall se ut. Nu är jag färdig-funderad och har bestämt mig för att skicka följande bilder till Landy Bridal. Vad tror ni, kommer de att förstå hur jag menar? Har ni några tips på hur jag kan formulera mig annorlunda? 
    SÅ spännande att se hur klänningen blir tillslut...!
    Upprepningar är bra, men det måste vara tydligt. Väldigt tydligt. Enkla, korta och koncisa meningar. Precis som påpekat tidigare, så är det tex bättre att bara skriva "Mermaid silhouette. Floor length. No train." än meningen du använder dig av samt att hänvisa till en annan bild, även om du skrivit nummer, kan lätt bli missförstånd. Samma sak med "Zipper in the back. No buttons".  osv osv osv. Du förstår :)
  • daniiel
    Kaffegrus skrev 2013-01-06 12:17:58 följande:
    Jag har varit lite skeptisk till Kinaklänningar själv, men efter att ha sett EmmaLinneas tror jag att jag vill satsa på DinoBridal.

Har skickat detta mejl:
    Hi,
    Thank you for your responce,
    The dress is as I said i mixture of different dresses. 
    Samma sak här, ganska rörig beskrivning av vad du vill ha. Den sista bilden kanske är bättre, svårt att se när den är så liten, och isåfall råder jag dig till att bara skicka in den. Av egen erfarenhet vet jag att Dino är ännu sämre på engelska än Landy. Gällande släpet, så kallas det för Watteau (www.alltforbrudar.com/v-lj-r-tt-sl-pl-ngd) när det är fäst i klänningen sådär och inte för veil, veil är slöja :)

Pesonligen tror jag det blir finare med spetsapplikationer på kjolen om du ska ha överdelen helt i spets, det kan lätt bli lite obalans annars tycker jag. Smaken är dock som baken och du måste ju välja det du gillar bäst :) Jag tycker klänningen på första bilden med överdelen på andra bilden skulle bli en "perfect match" :) Och du vill ha själva klänningen golvlång va?

Båda mina klänningar som jag använde på bröllopsdagen är från Dino och jag har inget negativt att säga om dom alls :)
  • daniiel
    Lakinna skrev 2013-01-06 19:42:53 följande:
    Ojoj idag "impulsköpte" jag en klänning från Dino! Blev nyfiken efter allt Dinoprat i denna tråd och gick in och tittade och där fanns ju drömmen!! Hoppas den blir lika fin som era blivit! Undrar bara lite"vad gör jag nu?" jag har beställt och betalt, blev 1450kr inkl frakt (gratis frakt just nu), men det innebär ju att det borde bli tull och mons och allt sånt, men vem betalar man det till? Jag har ju betalt klänningen till Dino, ska jag betala något mer till någon annan? Eller väntar jag bara nu? Tack!
    Nyfiken, vilken klänning blev det? :)

Just nu behöver du inte göra något mer. Om du vill, kan du skicka ett mejl med ditt ordernummer och dubbelkolla så dom fått beställningen, men det behöver man absolut inte.

När det gäller tull och moms, så har inte företaget med det att göra. Det är tullverket här i Sverige och om du behöver betala det får du reda på när klänningen kommer till Sverige :)

Men ja, just nu behöver du bara vänta :)
  • daniiel
    Lakinna skrev 2013-01-06 20:10:40 följande:
    Tack så mycket för ditt snabba svar. Berättade för min m2b "om dig" idag och hur fantastiskt det var att ha dig här.... och voila; inom 10 min hade du svarat. hoppas du förstår att det är guld värt!

Det blev faktiskt den klänning som jag ville ha från början men ångrade efter att ha provat i affären. Tror att min besvikelse hade mer med dåligt bemötande i affären att göra än att klänningen inte skulle vara bra (provade 15 klänningar i en affär med fantastisk personal och där kändes alla klänningar toppen och sedan 7st klänningar i andra affären (med en sur gubbe som föreståndare) där ingen kändes bra och jag tappade helt lusten att leta klänning) 

Så för detta fantastiska pris är jag villig att chansa, håll tummarna för mig och min dröm!! :)

Haha ptja, kan man inte jobba med det och inte har något eget bröllop att planera, så blir räddaren i nöden att hänga på BT och försöka hjälpa så gott man kan :)

Så det blev den klänningen ändå, ja, den är ju verkligen superfin och jag hoppas att du ska bli nöjd. Det låter väldigt tråkigt med dåligt bemötande i butiken, men där ser man hur viktigt sånt verkligen kan vara. Får man inte kunderna på bra humör, får dom att känna sig speciella och viktiga.. så kan man gå miste om både en och en annan försäljning. Jag slutar aldrig förundras över hur många som jobbar med att bemöta människor på olika sätt, men är urusla på det :P

Jag håller verkligen tummarna!
  • daniiel
    Kaffegrus skrev 2013-01-06 21:08:18 följande:
    Tack för feed back Daniiel
    Det är ju alltid svårt det där när man ska göra ändringar, om vad och hur man ska skriva osv. Jag tror säkert att dom kommer förstå utifrån det du skrivit och visar :) Om jag var du, så hade jag dock skrivit "watteau-train", bara för att förtydliga samt "lace-fabric" istället för bara lace, då det vanligaste annars är spetsapplikationer på tyll eller organza. Jag tror din klänning kommer bli underbart vacker! :)
  • daniiel
    ThereseV skrev 2013-01-11 19:55:59 följande:
    Det är ju ett tag sedan den här tråden startades.. är det fortfarande samma företag som gäller? Vilka "ska" man beställa ifrån för att minska risken att bli besviken?  
    www.landybridal.co är väldigt bra, men bland dom dyrare.
    www.dinobridal.com (förut mylove-bridal) är också bra, där har jag egen erfarenhet. Billiga och snabba.
    www.millybridal.com hör också till dom bästa.
    www.lightinthebox.com är också bra, men dom gör inte klänningar efter inskickade bilder och man har mindre valmöjligheter när det kommer till ändringar av klänningar i deras sortiment.
    www.coralsbridal.com skulle jag också våga beställa ifrån, dock bland dom dyrare.
    www.jenjenhouse.com har också haft många nöjda kunder på senaste.

www.dressilyme.com är populärare i andra länder, men har bra recensioner, som det står här ovan.
    www.milanoo.com har också haft några nöjda kunder.

Sedan finns det ju en hel del bra säljare på www.dhgate.com och www.ebay.com, men där gäller det ju att pricka rätt.
  • daniiel
    Zarah skrev 2013-01-12 23:46:18 följande:
    Hej! Jag hoppas verkligen att någon här kan hjälpa mig - nu är det en smärre kris... Jag fick hem min underkjol som jag beställt ifrån lightinthebox igår och provade den direkt med min klänning. Det blev jättekonstigt, jag fick som en stor bubbla som stack ut framtill. Är det någon som förstår hur jag menaroch har ngn aning om vad som ått snett? Och vad gör man åt det. Jag ska försöka lägga upp en bild här imorgon så får ni se hur det ser ut. Jag har en a-linjeformad klänning med litet släp. Underkjolen har två ringar och en massa tyll och jag tyckte den höll upp släppet snyggt. Men det hålls ut nästan lika myckekt på framsidan, blev som en stor bubbla och jag tyckte dt såg jättekonstigt ut. Men dt blev ju väldigt lätt att gå. Fanns hur mycket benutrymme om helst.
    Ringarna brukar vara ställbara, just för att kunna anpassas efter varje klänning, så det blir rätt vidd både framtill och bak. Har du prövat göra det? Alternativt plocka ur en, eller båda, ringarna. Det ger fortfarande lite mer lyft åt släpet än en underkjol utan släp. Ibland kan man få pröva sig fram lite :)
  • daniiel
    130810 skrev 2013-01-12 23:36:56 följande:
    Har precis beställt den här klänningen från Dinobridal! Blev störtförälskad och kunde inte låta bli. Hoppas att den är lika fin i verkligheten :). Har inte ens hunnit ut och tittat i butik men den här var allt jag letat efter. Längtar tills den kommer. Tror ni man kan sälja den vidare om den inte skulle passa?   
    Underbar klänning du har valt och jag håller tummarna för att du ska bli nöjd :) Visa hemskt gärna bilder på den sen! Och.. allt brukar ju gå att sälja, till rätt pris och rätt köpare ;) hehe
  • daniiel
    Zarah skrev 2013-01-13 13:59:23 följande:
    Ah, vad bra. Då ska jag pröva att minska på ringvidden. Jag tänkte att ringarna kanske hamnar på fel eftersom jag är 180 cm lång och att jag kanke behöver förlänga underkjolen på ngt sätt.
    Ja, pröva ändra vidden på ringarna och se om det blir någon skillnad :) Sedan kan det vara så att underkjolen är lite för kort. Tyvärr verkar alla underkjolar vara anpassade efter tjejer som 160cm långa. Hoppas det ska bli bra :)
  • daniiel
    Limba skrev 2013-01-13 20:54:12 följande:
    HEJ Daniiel och alla ni andra, detta har inget med kinaklänningar att göra men behöver hjälp!
    jag har aldrig läst en blogg förut, men vill läsa bröllopsbloggar och starta egen om bröllopet, hur gör man?
    Har ni nån blogg jag kan få se???
    Såg en tråd om detta men när jag söker här på BT kommer det upp asgamla. Skrikandes
    Tacksam för hjääälp! 
    Jag följer inga bröllopsbloggar, så kan inte tipsa dig där, men jag kan tipsa dig att använda dig av www.bloggplatsen.se faktiskt om du vill starta en egen. Jag har prövat väldigt många olika och vill faktiskt slå ett slag för den. Det är en så otroligt enkel plattform att använda sig av, för att få bloggen fin, lägga in bilder och skriva inlägg, hålla koll på besöksstatistik, kommentarer och ändra annat osv :)
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!