• suprisebrud

Surprisebröllopsbrud!

Hej på er alla blivande brudar! 

Har läst länge, men har nu tagit mod till mig och skaffat ett konto. Nu är det såhär! Min syster gifter sig om några veckor, 18 juni närmare bestämt. Jag har varit med i planeringen från början, och jag är den hon ringer när hon har bröllopsfunderingar. 
    Jag är hennes tärna och min fästman är nära vän till hennes m2b, och kommer vara bestman i kyrkan. 
    Vi har i hemlighet planerat en liten överraskning lagom till vigselakten,( de ska gifta sig borgerligt, har aldrig varit mycket för Gud och Jesus och allt det där), och det är att vi gifter oss samtidigt som de! Vi har samma släkt och vänner, och tänkte att vi slår ihop det med de :) Jag tror att det kommer uppskattas väldigt mycket och att min syster kommer bil väldigt rörd över att vi vill dela deras dag, och vad är då bättre än ett dubbelbröllop?! 
    Vad tycker ni? Vi har fått inspiration från alla de som gifter sig i samband med deras barns dop, och vi tänkte slå på stora trumman och se till att det blir en dag fylld av kärlek!
    Eftersom allt redan är betalt och klart, och att det inte går någon nöd på min syster och hennes m2b så ser vi bröllopsfesten lite som deras bröllopsgåva till oss :) 
  • Svar på tråden Surprisebröllopsbrud!
  • Chicita
    suprisebrud skrev 2011-05-10 20:14:28 följande:
    Hej på er alla blivande brudar! 
    Har läst länge, men har nu tagit mod till mig och skaffat ett konto. Nu är det såhär! Min syster gifter sig om några veckor, 18 juni närmare bestämt. Jag har varit med i planeringen från början, och jag är den hon ringer när hon har bröllopsfunderingar. 
    Jag är hennes tärna och min fästman är nära vän till hennes m2b, och kommer vara bestman i kyrkan. 
    Vi har i hemlighet planerat en liten överraskning lagom till vigselakten,( de ska gifta sig borgerligt, har aldrig varit mycket för Gud och Jesus och allt det där), och det är att vi gifter oss samtidigt som de! Vi har samma släkt och vänner, och tänkte att vi slår ihop det med de :) Jag tror att det kommer uppskattas väldigt mycket och att min syster kommer bil väldigt rörd över att vi vill dela deras dag, och vad är då bättre än ett dubbelbröllop?! 
    Vad tycker ni? Vi har fått inspiration från alla de som gifter sig i samband med deras barns dop, och vi tänkte slå på stora trumman och se till att det blir en dag fylld av kärlek!
    Eftersom allt redan är betalt och klart, och att det inte går någon nöd på min syster och hennes m2b så ser vi bröllopsfesten lite som deras bröllopsgåva till oss :) 
    Hur nära ni än står varandra så är bröllopsdagen något som är heligt för nästan alla.
    Det är då man står i centrum och dagen handlar om bara oss två...
    Du tar en risk här, och det är att du kan förlora din syster.

Det är så otroligt mycket känslor inblandade i ett bröllop.
    Och om hon känner att du försöker "stjäla hennes dag" så kan det spräcka ert förhållande, hur tighta ni än är.
    Det finns dom som har brutit med släkten pga att någon släkting blivit så inspirerad att dom friat till sin blivande på bröllopet. Och då behöver det inte vara under själva vigselakten ens.

Det är inte shysst varken mot din syster, hennes blivande man eller mot resten av släkten som nu helt plötsligt har två brudpar att fira. 
    Bordsplacering och allt kommer att gå i stöpet...
    Man planerar inte i flera månader för att någon annan (även om det är ens syster eller bror) ska komma och själa rampljuset den dagen.
    Du fattar väl att om ni tillkännager att ni också ska gifta er den dagen så kommer fokus hamna på er och inte på din syster och hennes man?
    Vissa kommer vara arga på er för att ni förstört dagen och några kommer glömma bort din syster för att dom blir så chockade och glada för er skull...

Det är inte en bra idé...
    Visst, prata med din syster i förväg och se vad hon säger. Men gör det inte som en överraskning den dagen...

Och jag hoppas verkligen att jag svarar någon som bara skämtar... men jag väljer att svara seriöst ändå... 
  • Kattpoet

Och nu är  en person du har glömt, brudgummen, det är hans dag med och HAN kankse inte vill  leva sitt liv med dig som en svans.

Folk har skilj sig för att  syskon hänger efter som en svans, det väldigt jobbigt att vara ihop med en person och dess syster, 

• donna
    suprisebrud skrev 2011-05-10 20:40:05 följande:
    Jag blir uppriktigt sårad över alla era taskiga kommentarer. Här sitter vi och planerar bröllop men blir helt knäckta av det ni säger till mig. Bröllopet skall hållas i Skeppsholmskyrkan, som avkristnades 2002. Ni får mig att tappa hoppet! Ni är värre än de på familjeliv! 
    Ni har INGEN rätt att DÖMA mig och min systers relation, för ni har INGEN aning! Så sluta misstro mig, har ni inget snällt att säga, så var tyst!
    kan inte mer än bara hälla med. och du bad faktiskt om vad alla här på forumet tyckte om saken. sen bestämmer du själv vad du ska göra men tänk på alla konsekvenser som kommer efter. bara en tanke. 

personligen hade jag aldrig förlåtit min syster om hon hade gjort så. osv hur nära vi är varandra 
  • Chilia

What? Det låter som vansinne!
    Jag hade blivit pissförbannad om min syster överraskade mig med ett bröllop - på MITT bröllop!
    Må hända att ni har en speciell relation - det har jag med min syster också, but still - vart är respekten?

Det är väl ingen idé att fråga vad du själv skulle tycka om rollerna hade varit omvända eftersom du förmodligen skulle svara att du skulle vara glad för hennes skull etc etc.

Men alltså, har du inte funderat på hur dom har planerat alltihop? Dom har säkert valt färger, teman, blommor osv som ska symbolisera DERAS kärlek och ge DERAS personliga prägel på bröllopet utan en tanke på att någon annan ska tränga sig på och liksom stjäla deras grej.

Jag hoppas verkligen att ni inte kommer genomföra det här. Får ont i magen av bara tanken på't.

Nej, jag känner varken dig eller din syster, men helt seriöst - varför får dom inte ha sin dag i fred? 

STOOOOOOOR tumme ner!! 

• brudflickan

Måste säga att det här är lite komiskt. Jag och min syster har nämligen skämtat om nåt liknande hela min bröllopsplanering. Var tydligen så att en syster och hennes "pojkvän" var värdpar på sin systers bröllop. De tyckte tydligen det var passande att berätta för hela församlingen under informationen strax innan vigseln (ni vet där de informerar om att stänga av mobiler o sånt) att de OCKSÅ precis hade gift sig (i all hemlighet) och nu tänkte fira ihop med sin syster och hennes man. DVS snylta på deras fest... Ingen visste något inte ens brudparet själva. Detta var absolut INTE uppskattat! 

Iaf har jag och min egen syster skämtat om detta länge, sagt att vilken fruktansvärd sak det skulle vara och skrattat oss sönder och samman åt detta idiotiska påhitt. För frågan är väl om någon verkligen kan göra så här på riktigt?!

Det jag undrar över är väl hur du rent praktiskt hade tänkt o berätta det? Ska du gömma dig hela dagen innan vigseln o sen dyka upp i brudklänning precis bakom dem i altargången eller vad hade du tänkt? Antar att du måste ha pratat med vigselförrätaren innan också? Vad säger denna människa om detta? Fråga din syster om detta verkligen är ok, alternativt, skit i det!!!

Tro mig du vill ha din egen dag du också! 

• sofi 88

Haha, ojojoj, detta måste vara ett skämt. Jag hade sagt upp bekantskapen med min syster om hon gjorde så! Det är inte på något sätt okej. Vänder mig också otroligt emot det där med att festen skulle vara en bröllopspresent till er, haha, herregud liksom? Nu vet jag ju inte vad bröllopet kostar men det är nog knappast den summan de själva valt att lägga på present till dig...

• BlackWIngedAngel
    suprisebrud skrev 2011-05-10 20:40:05 följande:
    Jag blir uppriktigt sårad över alla era taskiga kommentarer. Här sitter vi och planerar bröllop men blir helt knäckta av det ni säger till mig. Bröllopet skall hållas i Skeppsholmskyrkan, som avkristnades 2002. Ni får mig att tappa hoppet! Ni är värre än de på familjeliv! 
    Ni har INGEN rätt att DÖMA mig och min systers relation, för ni har INGEN aning! Så sluta misstro mig, har ni inget snällt att säga, så var tyst!
    Man kan inte begära att folk bara ska säga snälla saker eller vara tysta, om man skriver en fråga i ett diskussionforum. Jag har också en fantastiskt tight relation till min syster, men jag hade aldrig förlåtit henne om hon hade överraskat mig med att vigas samtidigt. 

Om du nu är så övertygad om att hon skulle uppskatta idén; varför pratar du inte med henne om det? Att överraska gästerna går väl an, men inte det ursprungliga brudparet! Och det är inte taskigt; Det är en varning om att inte göra detta som kan riskera hela er relation. 
  • dreams come true

Det kommer inte finnas en enda vigselförrättare som går med på detta. I så fall skulle ni ju få boka en annan, till samma plats.
    Nej, alltihop är liksom en omöjlighet...

• Kattpoet

Jag tycker synd om brudgummen  och  varför ska hans släkt  vara med på erat bröllop  och varför får inte din  sambons släkt vara med på bröllopet?

• Strawberry

Att gifta mig samtidigt som min bror eller dela dagen med någon av min M2Bs brorson skulle jag tycka var jätte kul, ju mer kärlek ju bättre! Och fyra personer som delar på kostnaden, betalningen osv skulle både underlätta och vara väldigt roligt. Vi är alla väldigt nära varandra varandra och varken jag eller min fästman är sådanna att vi kräver att stå i centrum utan det viktigast är att få gifta oss med varandra. Men då gäller det ju att ALLA inblandade vill och är med på det...

Bara tanken på att någon skulle snylta oss på vårt bröllop och allt arbete vi lagt ner ger mig magont. Jag skulle bli så fruktansvärt arg och besviken! Det hade krävts otroligt mycket för att jag någonsin skulle kunna förlåta den handligen och en väldigt lång tid...

Jag hoppas och tror att du bara driver med oss alla för ingen kan vara så egoistisk att man snor någons bröllopsdag!!! Du säger att du och din syster är så nära at vi inte kan förstå, men är du din blivande man lika nära hennes blivande man, för jag antar att ni är fyra som ska gifta sig och ni alla har väl känslor och åsikter?

Svar på tråden Surprisebröllopsbrud!