• suprisebrud

Surprisebröllopsbrud!

Hej på er alla blivande brudar! 

Har läst länge, men har nu tagit mod till mig och skaffat ett konto. Nu är det såhär! Min syster gifter sig om några veckor, 18 juni närmare bestämt. Jag har varit med i planeringen från början, och jag är den hon ringer när hon har bröllopsfunderingar. 
    Jag är hennes tärna och min fästman är nära vän till hennes m2b, och kommer vara bestman i kyrkan. 
    Vi har i hemlighet planerat en liten överraskning lagom till vigselakten,( de ska gifta sig borgerligt, har aldrig varit mycket för Gud och Jesus och allt det där), och det är att vi gifter oss samtidigt som de! Vi har samma släkt och vänner, och tänkte att vi slår ihop det med de :) Jag tror att det kommer uppskattas väldigt mycket och att min syster kommer bil väldigt rörd över att vi vill dela deras dag, och vad är då bättre än ett dubbelbröllop?! 
    Vad tycker ni? Vi har fått inspiration från alla de som gifter sig i samband med deras barns dop, och vi tänkte slå på stora trumman och se till att det blir en dag fylld av kärlek!
    Eftersom allt redan är betalt och klart, och att det inte går någon nöd på min syster och hennes m2b så ser vi bröllopsfesten lite som deras bröllopsgåva till oss :) 
  • Svar på tråden Surprisebröllopsbrud!
  • S2011
    suprisebrud skrev 2011-05-10 22:30:29 följande:
    Kära nån!
    Ni är ju inte riktigt kloka nån av er. Maken till narcisster har jag aldrig varit med om. Jag förstod om det skulle vara någon som hade något emot detta, men den förståelse jag sökte verkar inte finnas någonstans.
    Jag har en helt underbar relation med min syster, min m2b (häftigt att skriva så! *pirr*!) och min systers m2b är som ler och långhalm, så vi är inte oroliga för det här.
    Vi vill verkligen att det skall vara ett överraskningsmoment, och jag har en nära vän som är vigselförättare som kommer dyka upp, hon är bjuden på bröllopet, och hon kommer sitta som en vanlig gäst, fram till det är dags!! Jag skall sjunga Det Vackraste på vigseln,( det blir ju även som en sång till min M2B iih!) min syster bad mig, och jag är väldigt tonsäker, så efter sången kommer jag helt sonika säga; "Nu är det dags för en liten överraskning kära XX och XX, vi har vår egen vigselförättare med oss som kommer viga oss strax innan er. Vi ville dela denna dag med er, och detta är vår lilla bröllopsgåva, från oss till er!" Jag är ÖVERTYGAD om att folk kommer gråta av glädje och lycka, för luften kommer verkligen vibrera av kärlek denna dag!
    Sen får ni tycka precis vad ni vill, vi kommer köra på detta koncept!
    Jag känner min syster bätttre än er, och jag VET att hon kommer bli ÖVERLYCKLIG!
    men seriöst. ge dig.

planerar ni dessutom att er vigsel ska vara INNAN din systers?

lägg för allt i världen ner detta och fixa ert egen bröllop genom egen planering och finansiering.

men om du nu verkligen tänker genomföra detta, återvänd gärna efter den 18 juni och berätta hur lyckliga alla blev - det är jag intresserad av att få veta, alltså.
  • Sebastiána

Har inte läst alla inlägg, men med tanke på att inte anses höra till god ton att t.ex i sitt tal berätta att man förlovat sig är det oerhört olämpligt att stjäla hela dagen på detta sätt. Jag hade blivit väldigt besviken och ledsen på min syster. Det ENDA som eventuellt skulle göra det OK var att både bruden och brudgummen uttryckligen, och väldigt nyligen, uttryckt sin önskan om att ett dubbelbröllop hade varit fantastiskt. Annars "don't steal their thunder!!!"

• Sebastiána
    Aniara4 skrev 2011-05-10 20:25:34 följande:
    Sen fattar jag inte heller hur de kan ha en borgerlig vigsel i kyrkan???
    Det var i och för sig en brud som frågade just det i prästtråden för ett tag sedan. Hon undrade om en präst som hon kände kunde genomföra n borgerlig vigsel i kyrkan... Inte samma nick som den här tror jag dock.
  • Loche

Om jag vore i TS sits,,, så skulle jag för allt i världen inte vilja missa min egen bröllopsplanering och köpa någon annans koncept rakt av.

Dessutom skulle jag leva mig in oerhört i min systers sits innan jag genomförde nåt liknande. Och då skulle jag komma fram till följande:

- min syster har planerat sitt bröllop som hon och hennes blivande vill ha det. Vad är jag för en syster om jag kullkastar hela hennes planering?
    - min syster har säkert förväntningar på att hon och hennes blivande ska få en underbar dag där de båda är huvudpersonerna. Varför skulle hon tycka om att det plötsligt dyker upp två huvudpersoner till?

Dessutom,,, det är ytterst oartigt att ta över någon annans tillställning och utnyttja den i egna syften, så gör man bara inte hur nära man än står varann.

Det är vad jag tycker,,, om detta,,, som nog bara är trolleri, trollera för hela slanten,,, hoppas jag innerligt.

Har själv en mycket nära relation med min syster och den vill jag behålla. Men om hon hade fått för sig nåt sånt här, då hade det varit kört.

• Willowfield

Jag hoppas innerligt att TS syster finns med på BT oc ser detta och känner igen plas eller annat så att hon får en förvarning.

TS jag älskar mina systrar överallt annat på jorden. Om ngt gjorde t ex att de kanske skulle gifta sig samma år som oss, men låt säga systers blivandes företag gick i KK så skulle jag kunna säga ta vår bröllopsdag gör den till er och sen skulle jag kunna planera och göra en ny för mig och min blivande. MEN jag skulle aldrig aldrig förlåta ngn av dem om de stal min dag.

Viktigast av allt i en relation även syskon emellan är ärlighet att våga berätta, överraskningen skulle inte bli mindre för din syster om du tog upp detta med henne redan nu. Om det är som du säger kommer hon isåfall med glädje tillsammans med dig överraska resten av dem som kommer.
    Skulle hon inte gilla ideén så lipper ni båda den vånda som denna överraskning kan ge om du gör den utan hennes vetskap.

Snälla, snälla jag ber dig, tänk igenom detta igen. Jag förstår den glädje och lycka och pirrighet du känner inför allt detta, som för dig är enbart roligt och underbart. 
    Men låt mig fråga har din syster under all planering och samtal med dig ens hintat om att hon vill ha dubbelbröllop och då speciellt ett suprise sådant som även stjäl hennes stund och gifter sig före henne?
    Hur mycket jag än vill tro kan jag inte känna att det är så säkert hon verkligen skulle bli glad över detta.

Fråga dig själv, vad är viktigast, min syster och vår kärlek eller denna suprise som kanske kanske kan förstöra allt?

• cindy1

Är du inte riktigt klok!!!!!!!!!!!! Jag hade blivit skitförbannad. Vad hade du tänkt och ge din syster i present om hon ska ge festen till dig. Det handlar ju inte om att hon kanske har råd eller som du skrev 'går ingen nöd på'
    Fixa ett eget bröllop, det är säkert din syster gärna med och ordnar.

• queenelin

Jag håller med (de flesta? Har inte läst hela tråden) kommentarer. Gör det INTE!!! Prata i så fall med din syster först, om hon tycker att det är en bra idé kan ni genomföra den så att det blir en överraskning för resten av släkten. Men du MÅSTE tala om det för din syster, tänk om hon blir ledsen, vad gör du då? Om hon står och gråter i sin klänning framför altaret, det förstör hela hennes dag och dessutom, hela din dag, om det nu också blir din bröllopsdag.

• simple

Snälla någon, jag hoppas av hela mitt hjärta att detta är en skämt tråd....om du menar allvar så är du ju inte riktgit klok, väx upp så gör man bara inte..!!!

• Sebastiána
    suprisebrud skrev 2011-05-10 22:38:57 följande:
    min m2b har ingen familj, enda barn , hans pappa lämnade de och hans mamma gick bort för tre år sen men hon finns med oss på vår stora dag! IIH det börjar närma sig nu! *nervös*! Hur gör ni för att hålla bröllopsnerverna i schack?
    Jag är övertygad om att du är ett tr*ll. Alla ger dig råd som går i motsatt riktning av vad du tänkt... och så byter du plötsigt ämne mitt i en tråd som om inget hänt. Märkligt.
  • queenelin
    suprisebrud skrev 2011-05-10 20:40:05 följande:
    Jag blir uppriktigt sårad över alla era taskiga kommentarer. Här sitter vi och planerar bröllop men blir helt knäckta av det ni säger till mig. Bröllopet skall hållas i Skeppsholmskyrkan, som avkristnades 2002. Ni får mig att tappa hoppet! Ni är värre än de på familjeliv! 
    Ni har INGEN rätt att DÖMA mig och min systers relation, för ni har INGEN aning! Så sluta misstro mig, har ni inget snällt att säga, så var tyst!
    Kära du, inte ska du bli sårad! Men du frågade över våra åsikter, och vi ger dig dom.

Din och din systers relation kan vi inte veta någonting om, mer än det du säger, men vi sätter oss in i din systers roll, hur VI reagerat om vår syster gjort det du planerar att göra.

Mitt enda RÅD, du gör precis som du vill, är, precis som jag skrev tidigare, att du berättar för din syster om dina planer, för att inte riskera missförstånd. Överraskningen kan bli för resten av släkten.

Det vore kul om du uppdaterade efter den 18 juni hur du valde att göra och hur din syster reagerade om du genomförde planerna. Inte minst, för att du ska få överbevisa oss!
Svar på tråden Surprisebröllopsbrud!