• nawa

Svärmorstråden!

Tänkte att man kan få avreagera sig lite på svärmor här. De kan vara fantastiska på alla sätt och vis, men ibland behöver man få gnälla av sig lite :)

Min blivande styv-svärmor har en röst som varningssignalen på finlandsbåtarna, och pratar hela tiden. Hela hela hela tiden. Helt seriöst, oavsett grupp storlek så tar hon upp 90 % av konversationen (jag lovar, det är ingen överdrift!). Hon är dessutom väldigt orolig över att bröllopet kommer vara i Sverige, och ringer i tid och otid och frågar om allt möjligt, och när jag säger att alla detaljer inte är klara än (då vi gifter oss i Juni 2012) så säger hon att det känns som om de inte får all info de behöver. Dessutom säger hon så politiskt okorrekta saker hela tiden, så man blir helt paff!

Gnäll på tjejer :)

Kram!

• Svar på tråden Svärmorstråden!
  • J8783

Har själv en väldigt svartsjuk krävande svärmor och SVÄRFAR Skrikandes
    Jag har gjort en gbp operation för 2 år sedan. Än idag fattar dom inte varför jag ska äta 5-6 ggr per dag. Eller varför pengar går till extra kompliment för medicin osv... Är så trött på detta att jag gått i väggen och blivit utbränd.
    Jag har varit tillsammans med min nuvarande i 10år. Jag var 15år när vi träffades. Sen 10 år tillbaka har vi aldrig styrt vår egna ekonomi, alltid har vi varit till lags åt dom och deras kontrollbehov,
    Hon styr sin son i allt. Inkl hans far (min svärfar). Min blivande var tafatt när vi träffades, kunde inte med en tvättmaskin (han är 28år nu!) Men inget illa menat bakom ryggen på honom då han vet att detta är sant.
    Han förstod inte hur hushållet skulle ordnas, eller ens hur man tänker med sitt egna huvud.
    Allt detta har jag faktiskt stått ut med och sett honom växa. När han var 17-18år fick han höra att han skulle hjälpa till, när det inte gick nog snabbt eller efter deras förväntan kunde han bli med sur min från dom hyssad därifrån.
    Kunde vara allt från matlagning till disk, ja rent ut sagt allt!!

Vi bestämde oss i mars att sätta datumet 1 juni i år. Vi ville ha en borgerlig liten cermoni, men dom allra närmaste och med enkel mat, ja smörgåstårta, kaffe osv om det behövdes enligt våra egna pengar, Bara för att få visa alla att vi hör ihop, vi älskar varandra. Och alla motgångar i haft har vi kämpat oss ur.
    Glada blev dom, vilket fick mig att känna hur klumpen jag haft lossnade ur mitt bröst och föll i tårar. Alla blev så glada, speciellt dom äldre sa det var på tiden Flört 
    MEN, efter detta så vill dom vara värdparet/toastmaster/madame. Och ja visst varför inte, dom ville fixa med buffe, dryck, det mesta i allt. Okej tyckte vi tackade och tog emot. Efter det har det verkligen förändrats, dom styr hans tankar mer och mer, talar om för honom rent ut sagt kränker dom honom, att våra pengar vi har går till onödig skräp mat osv. För vart lägger ni annars pengarna på? Vi sitter med hans stämpel pengar och tre katter och försöker få det att gå runt för oss. Mina mediciner kostar 400kr/mån + sambons 200kr. Vi kan inte spara en enda kr, utan har inte ätit ordentligt osv för att kunna lägga pengar på allt som fattas inför bröllopet. Vi känner oss nog ganska kränka båda två, dom erbjöd sig!! Min mamma/pappa har varit helt underbara i allt. Lyssnar på våra behov och låter oss känna oss vuxna för det mesta. Men hans brr ryser vid tanken att dessa människor ska finnas i våra liv sen. Det värsta är att vi inte har körkort, vi är tvungna be dom hämta oss om vi vill hälsa på eller ses med övriga släkten på hans sida.. Står snart inte ut längre, funderar på att bryta upp med sambon. Han klarar inte säga ifrån heller, när han gör det ställer dom sig över honom och han får snällt lyda. Är så ledsen, tvingas välja mellan mitt livs kärlek och att bo ensam. Fy vilket val.

Får se nu -19 dagar kvar om han orkar ryta ifrån en gång för alla eller bli ensam...

Ville bara lätta mitt Hjärta 

• Blivande fru B

Jag älskar min svärmor,faktiskt mer än min egen mamma Tungan ute.
    Min svärmor är glad,uppmuntrande,visar respekt & empati är hjälpsam & helt underbar allt som min mamma inte är............................  

• Pagnie
    Blivande fru B skrev 2012-05-27 17:00:44 följande:
    Jag älskar min svärmor,faktiskt mer än min egen mamma Tungan ute.
    Min svärmor är glad,uppmuntrande,visar respekt & empati är hjälpsam & helt underbar allt som min mamma inte är............................  
    Där måste jag nog hålla med. Min svärmor är också mer som en mamma till mig än vad min egen mamma är. På alla sätt och vis. Inte för att det är något fel på min mamma så men vi kommer verkligen inte överens och hon glömmer bort att vara mamma ibland. Och svärmor är allt jag vill att en mamma ska vara.
  • Millan77

Jag har inte varit här inne på ett tag, men svärmor e allt annat än klok.

För ett tag sen var vi på student tillsammans o hon sa knappt ett ord till mig. Svärfar försökte kompensera genom att vara lite för på o påpekade ett flertal gånger att jag gått ner mycket.

Sen fyllde ju Svärfar 70 år o då var vi där. Då kallade svärmor mig för SPINKIG. jaja, inte för att jag e färdig med att gå ner, men det känndes verkligen i luften att hon sa det bara för att vi försökt prata med dom.

Vidare till midsommar som vi spenderade i villavagnen, när vi kommer upp till den så hittar jag mögligt bröd i brödlåden, (vilket e vanligt när dom varit där)

Går in på toan o upptäcker att dom INTE slängt KISSPAPPRET)!!!!!

Så jävla äckligt!!

Så var vi hemma hos dom igen i onsdags för att fira min sambos syster som inte ville firas hemma (hennes man ligger på sjukhus o har op en påse på magen)

Då har svärmor mage att säga: Vi gjorde faktiskt iordning grillen o den var jätteäcklig, ni kanske borde göra rent den ibland, vi hade redan börjat gå mot bilen när hon sa detta så jag ville inte säga nåt.

Orkar knappt säga nåt. Frågade min sambo på vägen hem om han tycker att det e ok att dom får hålla på o äckla sig o att vi ska få skit för att vi inte gjort iordning grillen. Men han bryr sig inte.

Sen berättade svärmor oxå att det rosa medlet till toan var slut, men att det inte behövdes, det var ju bara till för att det inte ska lukta..... Hon e så äcklig.

Förra året hade dom lagt saker (sallad o annat som möglar lätt) i kylen o sen stängt av den, det var jättemysigt att komma dit då.

Det var likadant när dom åkte till Spanien en månad. Då hade dom öppnat en ansiovis burk (modell stor) o sen bara åkt. Sallad låg oxå i kylen o var så möglig. Då packade jag bara ner det i en påse o bad dom slänga det när dom kom hem.

• Misswert

Jag gifte mig för snart en och en halv månad sedan och jag har inte glömt hur hon höll på dagen innan. Min tärna och min mamma har ställt upp något helt otroligt, både praktiskt och med tips och råd. För det är vad det har varit, tips och råd. Inte så här måste ni göra!

På förmiddagen dagen innan bröllopet fick jag veta att jag och min man inte fick vara kvar i lokalen efter halv åtta. Jag kontrade bara med att jag inte går därifrån innan jag är klar. Fick bara en sur min tillbaka. Jag och min mamma satt och pysslade ihop det sista enda in i det sista, så vi var inte i lokalen fören klockan var efter 4. Så på den tiden som var kvar skulle jag se till att bordsplaceringen blev ut satt, dukningen blev som jag ville och dyligt. När vi håller på att duka springer min svägerska efter mig och flyttar om då jag redan har lagt det som jag vill ha det. Så jag fräser till coh säger åt henne att hjälpa hennes mor med förrättsbesticken istället. Jag var stressad till tusen och måde inte heller särskillt bra, då jag har en hel del men kvar efter en sjukdom. Min mamma och min tärna var också med i lokalen, min mans ena kusin hade erbjudit sig att hjälpa till men jag hade tackat nej. Innan bröllopet tänkte jag bara "inte en vilja till!", men nu så här i efterhand så ångrar jag att jag inte hade henne med. Kanske svärmor hade tänkt till en extra gång i så fall. Min mamma är väldigt duktig på att påpeka när hon tycker jag går igång lite för mycket, men hon sa inte ett ljud. Så svärmors anklagerser kom som en blixt från klar himmel.

Klockan hinner bli både halv åtta och åtta innan jag känner mig så pass redo att jag kan överlämna det sista till mamma och min tärna. När vi skulle gå ville min man få svar på om vår yngsta kunde åka med i deras bil, då barnstolen var kvar i den. Men hon vägrade svara så hon pratade med kökspersonalen. Hon kunde inte helt enkelt inte ta en pause och vara "ja" eller "nej". Så min man tröttnade och fräste till ganska ordentligt. Svärmor och svärfar blev så fruktanskvärt sura så dee blev riktigt röda i ansiktiet. Så vi fick veta att de inte ville veta av oss när vi var så irriterade och hon tyckte att vi skulle åka hem och ta oss varsitt regält järn! Antingen brydde hon sig inte eller så orkade hon inte tänka efter innan, men jag äter så pass mycket mediciner så jag avstår helt och hållet från alkohol. Jag anser att man inte skall blanda de två sakerna. Dessutom fick jag inte dricka med anledning av att jag åt morfin!

jag blev så arg och ledsen när hon ger sig på mig på det sättet, så jag messade med mamma och frågade om jag hade varit så irriterad att jag ahde stört allt och alla. Dock får jag ett svar tillbaka att det har jag verkligen inte varit. Dock hade både hon och min tärna reagerat på att jag var stressad och blivit oroliga för att det skulle bli för mycket för mig. Mamma hade troligen sagt något till svärmor för när hon kom ifatt oss vid pizzeria så kom hon över i vår bil (jag orkade inte gå med in då tårarna fortfarande rann ner för kinderna), och skulle försöka släta över allt med ett leende. Hon påpekar att jag hade fräst många gånger och att det hade stört de andra, jag talade om för henne att om hon nu tyckte att jag var irriterad då så har hon ingen aning om hur jag blir då jag blir irriterad på riktigt. Men då sa hon att det visste hon, för hon hade då sett mig irriterad. På det sättet hon var då i bilen fick stora varningsklockor att ringa i huvudet på mig, samt att de kalla kårarna sprang ner för ryggen på mig. I den stunden var hon så otroligt lik min biologiska mor, så det var fruktansvärt. Jag ryser fortfarande när jag tänker på det.

Det är över 10 år sedan jag var riktigt riktigt irriterad, då drev ett par personer mig över min gräns. Jag bodde på den tiden på ett ungdomsbooende, och personalen som jobbade den kvällen har i efterhand erkänt att det var den enda gången han var riktigt rädd för mig (jag var klassad som den lilla söta tjejen som aldrig gör en fluga förnämd). Den gången gick jag bara ut, han försökte en gång att stoppa mig, men ändrade sig. Både han och de andra ur personalen hade en annan respekt för mig efter det. Så min kära svärmor har ingen aning om vad som väntar henne om hon nu inte passar sig.

En annan sak som jag är väldigt trött på när det gäller både min svärmor och min svärfar, är det att de favoritiserar min man något så fruktansvärt. Han är äldst och har en yngre bror och en yngre syster. Min svägerska är ju mammas lilla tjej, så det är som det är. Men min svåger hade det då inte lätt. Trotts att han har samma yrke som min man, samt att han praktiserar det, så at det alltid till min man de vänder sig. Trots att min man har klivit upp i grader på jobbet och arbetar inte aktivt med sitt grundyrke. Under de åren som jag har känt min man och hans familj har det alltid varit så att min man har varit favoriten. Till en början så såg jag bara latheten hos min svåger, men de senaste åren har det funnits små varningstecken som sagt att det inte är hela sanningen. Jag har inte riktigt viljat tro på dessa varningearna, då jag vill att mina barn skall växa upp i en bra och trygg miljö. Det var min mans kusin som gjorde min uppsättning till bröllopet, och under de timmarna som vi hade tillsammans hade vi chans att prata. På det sättet fick jag veta en massa saker som fick mig att se både på min svåger, men också på min mans kusiner på ett helt annat sätt.

Visst jag känner fortfarande en del irritation mot min svåger, då han låter bli att göra saker (mest troligen för att han aldrig får den kredit han borde få), men det blir ju då automatiskt att jag och min man får göra sakerna. och så har vi ett moment 22.

Vi har själva två söner och jag kommer ryta till som hejsan om jag ser att de favoritiserar någon av dem. Min mans mormor har 6 barnbarns barn, men det är mina två som är favoriterna. Och det märks, varje gång vi skall åka nogonstans, typ semester eller och storhandla kläder och dyligt, så får de pengar att köpa något för. Men jag vet att det inte är det samma med min mans kusinbarn. Hans ena kusin hade fått höra av sin farmor (min mans mormor), att det var så synd att hennes pappa hade dött så ung, han hade ju inte hunnit med något. HALLÅ! han hade hunnit med att gifta sig, bygga hus och få tre väldigt trevliga och snälla döttrar. Jag vet inte vad jag hade gjort om jag hade hört det.

Både svärmor och min man är extremt nyfikna, och det driver mig till vansinne ibland. Som igår. Min man och jag åker och handlar, då kläcker han ut sig att han inte förstår sin mammas svägerska (hennes bortgångna brors fru), säljer sitt hus till sin dotter som bor i det. Hon själv har flyttat in tillsammans med sin nye sambo, de flyttade till honom då han fortfarande hade barn som bodde hemma. Min mans kusin bode tidigare i en lägenhet och i den (hon står fortfarande på den) bor nu hennes mammas svärmor. Kanske är det så att min mans kusin betalar hyran för lägeheten och i gengäld får bo i huset. Men vad än för överenskommelse de har, så har varken min man eller någon annan med att göra. jag försökte avleda honom och säga till att även de har rätt till ett privatliv. Undrar hur han och svärmor hade känt om de var målet för andra som var nyfikna. För tro mig det finns en hel del hundar begravda på deras bakgård!

Opps, inlägget blev långt, men jag ville bara spy ut lite....

• Pagnie

Nu har det blivit så att vi ska flytta från vår stad och flytta till samma stad som svärmor och svärfar bor i. Vi har inte hittat en lägenhet än så vi kommer bo hos dom en månad eller två och jag tycker att det ska bli SÅ roligt. Älskar verkligen mina svärföräldrar och jag hoppas den här tiden kommer ge oss ett ännu bättre förhållande.

• Tilda93

Jag tyckte om min svärmor i början sen hände något.. och vi avskydde varandra..
    och nu är allt jätte bra och lika så med resten av släkten :)
    Vet inte vad som hände, men jag har mitt sätt att tala på och jag bytte p-piller och kan ha med saken att göra. sen så hade min blivande jätte svårt , då menar jag JÄTTTE! svårt för att säga ifrån och säga nej till saker och ting, men jag fick säga klart och tydligt att kan han inte säga nej så kan vi inte vara tillsammans.. och nu har han lärt sig det men har fortfarande lite svårt ibland.. tyvärr och ibland så rycker jag in och säger nej eller säger till att han ska tänka efter en gång till. inte för att vara kontrollerande men jag vet hur han funkar och vill han något så gör det då :D , sen hade han vänner som bara utnyttjade honom också tyvärr såg han inte det själv och dem i släkten tyckte la det var mitt fel att dom slutade umgås..

Men nu har vi iallafall rätt ut allt och nu känner jag att hans släkt är min också, och vill dela efternamn och senare få fler familjemedlemar :)

• Pertinax

Har skrivit tidigare här om min och svärmors relation. Gifte oss nu i onsdags och jag hade inte träffat henne sedan september/oktober nån gång. Efter vigseln kom hon och kramade mig och sa grattis, men inte mer än så. När hon kom till festen började hon själv ändra om i placeringen för att hon ville sitta bredvid sin sambo (vi hade valt att sätta ALLA par mittemot varandra). Min mamma sa ifrån och svärmor blev sur. Slutade med att svärmor trots allt fick sin vilja igenom och fick sitta bredvid sambon, annars hade hon ställt till med en scen och min man hade skämts ihjäl. Hon sprang ut och rökte hela tiden under hela middagen. Tog ingen som helst hänsyn till att man kanske ska sitta stilla litegrann också. Efter middagen gick hon ut och satte sig i bilen i ett par timmar tills de skulle åka hem. Hon sa inte hej då ens till min man. Hennes sambo sa bara hej då till min man, inte till mig. Kan inte direkt säga att jag tycker bättre om henne nu...

Kommer dock jättebra överens med båda min mans mostrar och hans mormor. De tycker mycket om mig och vi umgås en hel del. Går även bra med hans morbror. Så det känns som att det inte bara kan handla om att det är mig det är fel på.

• Förlovad2012

Usch så jag lider med vissa av er!
    Som tur är kommer jag bra överrens med min blivande svärmor, dock är det värre för sambon med min mor... Får se om jag kommer kunna göra saker bättre eller sämre nästa gång jag träffar henne då vi ska ta en ensam promenad (bara en liten stund innan en stor familjefest=mindre lyckat).

• sirifredde

Underbart att fler älskar sin svärmor det gär jag med mer än min mamma. =)

Blivande fru B skrev 2012-05-27 17:00:44 följande:
    Jag älskar min svärmor,faktiskt mer än min egen mamma Tungan ute.
Svar på tråden Svärmorstråden!