Förra veckan åt jag lunch hos svärmors mamma som jag brukar göra då svärmor jabbar hemma, och jag går sjukskriven till 75%. Svärmors mamma är helt underbar, men när det kommer till mat är hon rätt jobbig. Visserligen har jag gått ner ganska mycket i vikt pga sjukdom, men när hon hela tiden trugar och försöker få mig att äta mer, tröttnar jag. Vanligtvis försöker jag hålla mig lugn, och bara upprepa att jag är mätt och allt är bra. Men denna gången smög sig väl en lite irreterad ton in när jag sa till för fjärde gången, och svärmor reagerade med en enda gång.
- Du behöver inte ha en sådan irreterad ton!
- Jag har sagt till fyra gånger redan.
- NEJ!
Sedan dess har jag sakta men säkert valt att sluta äta hos dem, numera har jag mat hemma nästan varje dag. Även om detta inte är sant, och att jag måste hoppa av bussen en hållplats innan för att kuna gå och handla i affären. Jag vill inte på något sätt såra svärmors mamma, så därför har jag inte sagt ifrån på skarpen, utan mer fasar ut mig. Fast det är mer svärmor jag är trött på, det är alltid något hon har att gnälla på nuförtiden när det gäller mig.
På grund av sjukdom får jag inte köra bil, och jag har haft problem med att gå längre sträckor, så svärmor har varit den som ställt upp och hämtat och lämnat barnen när sambon inte kunnat. Men nu har jag blivit starkare, så nu försöker jag gå med barnen på morgonen så att de inte behöver vara på dagis/fritids innan halv 7 på morgonen. Detta var inte helt till hennes tillfredställelse, för nu är jag inte lika beroende av henne.
Förra veckan var min sambo iväg på kurs, och jag hade rehablitering i närmaste stad. Vilket betydde att jag inte var hemma fören kl 5, så jag hade frågat henne om hon skulle kunna hämta barnen på dagis/fritids! Men jag fick svaret att hon bara kunde hämta den store, den lille kunde hon inte ha då hon hade mycket att göra på företaget. Fine tänkte jag och bad dagis att han skulle få vara kvar tills jag kom hem, bad taxin släppa mig vid dagis istället för hemma, vilket gick jättebra. Men när jag talade omd etta för svärmor dagen innan, så sa hon men svärfar kanske kan hämta när han kommer hem. Jag svarade bara med att nu har jag fixat det på annat sätt, så det behöver han inte. Jag fick bara en sur min tillbaka.
Först säger hon att hon inte kan, sedan när jag har fixat det på annat sätt. DÅ kan han fixa så att det fungerar.... Det gäller att ta flera djupa andetag!
Behövde bara skriva av mig lite...