• Sanna87

Bröllop 2012 Mallorca, Alcudia

Hej! Jag och min man har bestämt oss för att vi vill gifta oss 2012, vi planerade först för ett bröllop hemma men när vi kom till gästlistan gav vi upp och sa " vi gifter oss på Mallorca istället, barnen och 2 vittnen. Så nu till alla frågor? Hur går vi tillväga? Vi vill helst gifta oss i alcudia, gärna på en strand, är detta möjligt? Vad ska vi börja med? Vilka kontaktar man, Är det svenska kontakter. Har noll koll så ni som själva har erfarenhet av detta får jättegärna skriva ner hur ni gick tillväga, vad ni började med, vilka ni kontaktade, när ska man boka resan, osv. Vill veta allt som går. Nu hoppas jag på er hjälp! Snälla Hälsningar Sanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-30 13:55
    Nu är det bestämt, 2012 gifter vi oss i alcudia/alcanada! Är det fler som planerar eller bestämt bröllop på mallis, eller går bröllopsresan dit, så välkomna att hänga på i den här tråden!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-20 00:06
    Juni:
    11 Mallisbröllop2012
    14 Alcudia2012
    18 Gerbera
    25 Mel T
    Juli: 
    Augusti:
    1 Vitvå2011
    30 - Sanna87

September:
    ?? Guanaca
    6 Ninjis
    27 Annelie643 ( eller 1 okt) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-23 18:59
    Juni:
    11 Mallisbröllop2012
    14 Alcudia2012
    18 Gerbera
    25 Mel T
    Juli:
    Augusti:
    1 Vitvå2011
    1 Mallis12
    30 - Sanna87

September:
    ?? Guanaca
    6 Ninjis
    27 Annelie643 ( eller 1 okt)

• Svar på tråden Bröllop 2012 Mallorca, Alcudia
  • Sanna87
    Guanaca - jag strutade i den där lilla "böjen" på eyelinern för sitt jag provade att måla så kändes det precis som du skrev, så insåg att det var lättare att strunta i den helt å hållet. Haha.

Ja, håret tar ju ett tag innan det ser bra ut efter en klippning, det är därför jag nog känner att dem bara får tunna ur det lite och göra utväxten, sen får det nog va tror jag. vill juinte riskera någon "hjälm" med raka kanter på fotona heller. Haha, ja det kanske vore enklast att inte ha ngn fotograf, haha, inga huvudbryn då. Flört

Lite osäker på om man kan lägga toning ovanpå en färgning så det låter jag någon annan svara på, hihi.
    Skönt att klänningen passade även efter tvätten, då kanske det är rätt bra att jag bara vädrar min, vil ju inte riskerna att den krymper så jag inte kommer i den igen. Jag kommer nog stryka mannens skjorta hemma en gång men min klänning kommer ändå bara bli skrynklig igen så jag väntar nog att stryka den tills där nere.

Ahh, då kanske man ska ta sig ett havsdopp sådär på förmiddagen och sedan låta det torka bara så kanske man har lättare att fixa frillan då. Något saltvattensprej kommer jag nog onte ge mig ut på jakt efter, har redan tillräckligt att göra denna veckan tror jag. puh!! gud vad rädd jag e att man glömmer ngt. Obestämd
  • Sanna87

Nu har jag bokat en tid till frisörskola, imorgon redan. Nice!!

• Guanaca
    Sanna87 skrev 2012-08-20 09:23:49 följande:
    Nu har jag bokat en tid till frisörskola, imorgon redan. Nice!!
    Vad bra! Säg åt dem ordentligt att de absolut inte får klippa, bara tunna ut he he 

Hur många dagar är ni där innan? Så kan du prova att inte tvätta ur havsvattnet innan menar jag och se hur håret reagerar Eller så sköljer man det men använder inget shampoo.
    Vi kommer vara där 1,5 dagar innan (kommer på lördag morgon, ceremonin på måndag) så hoppas hinna bada i havet och testa med saltvattnet!
  • Sanna87
    Guanaca - jaa, hehe. det blir tunnare, väldigt mycket om jag får bestämma, haha. Sen blir det bara lite färg i utväxten. Hoppas det blir bra.

Vi kommer ner tisdag natt, sen gifter vi oss torsdag kväll, så vi har onsdagen på oss egentligen, förmiddagen för torsdagen, men då hinner man nog knappt bada i havet, kanske ett dopp i poolen max. hehe.
    Onsdagen måste jag ta mig ner till blomsteraffären och fixa en bukett, så den måste jag ju hinna hämta på torsdagen också. hihi.

På onsdagen funderar vi på att ta en promenad till alcanada och kolla hur det ser ut, kanske boka bord p la terazza om vi tycker det ser fint ut.
  • Annelie643

jag och min kompis ( som kommer ner till bröllopet) ska testa lite frisyrer på fredag kväll, kanske tar ett glas vin till. Då blir väl allt snyggt eller...?? Tungan ute

Klänningen ja, kanske också måste tränga på mig den igen.. för att se att den fortfarande går igen. Jag måste ju egentligen trimma mig lite för att den ska sitta perfekt, men det går så där med träningen.. 

smart Sanna att besöka Alcanada innan. ska vi också ta och göra, vi är ju där nästan en vecka innan det är dax för bröllopet. så vi ska nog hinna dit! 

ang håret så ska jag till min frisör dagen innan vi åker, men bara för att färga utväxten. Klippa mig behöver jag inte göra, och vill ju inte mitt hår ser nyklioppt ut när jag ska ha löshår i, skulle se super märkligt ut.,

saltvatten ska ju vara toppen! bra idé där Glad 

• Guanaca
    Annelie643 skrev 2012-08-20 21:40:38 följande:
    jag och min kompis ( som kommer ner till bröllopet) ska testa lite frisyrer på fredag kväll, kanske tar ett glas vin till. Då blir väl allt snyggt eller...?? Tungan ute

Ju fler glas desto snyggare blir allting Kanske man ska köra med på Dagen D också, börja dagen med några glas champagne he he sen ser man jättesnygg ut! Fotona kanske dock inte blir lika fina ha ha!

Vad härligt att vara där så pass länge innan vigseln, då hinner du få en snygg solbränna! Jag är orolig att jag bara kommer bli rosa/röd på två dagar Får kanske nästan lägga mig i solariet innan vi åker, den lilla brännan jag fått denna "sommar" lär ju blekna alldeles innan dess.

Smart att kolla Alcanada innan... Tror inte vi hinner det dock, komer ju att bo i "Gamla stan" Alcudia som ligger ca 2 km inåt landet, så vi ska nog ta taxi till vigselplatsen när det är dags. Kvällarna innan (2st) vill vi nog bara ta det lugnt så det det blir nog att strosa runt i gamla stan och äta gott på någon mysig restaurang (måste ju kolla vart vi ska äta middag på bröllopsdagen sen!) Vårt hotells restaurang ska tydligen vara väldigt bra med god mat så vi kanske äter där eller om vi hittar någon annan.
    Vi hade ju tänkt att hyra bil på flygplatsen i Palma så att vi skulle kunna köra upp till Alcudia och sen kunna åka runt som vi själv vill under veckan. Men det blev ganska så dyrt och så läste vi så mycket negativt om biluthyrningen just på flygplatsen så vi tar buss istället och så kanske vi hyr bil ett par dagar från Alcudia. Annars hoppas jag ju att det finns bussar till stranden, blir kanske lite väl långt att promenera 2 km fram o tillbaka varje dag! hmm, då hinner jag heller inte med något snabbt dopp i havet för att salta håret. Får bada på söndagkvällen och låta bli att tvätta det.

Din tidigare fråga Sanna, hinner man göra sig klar på 3 timmar???!! Oj, jag vet inte! Men hoppas det! Vi ska ju träffa prästen kl 12, kanske åker från hotellet kvart i då. Så jag hoppas att jag klarar mig med att börja vid nio-tiden, ska ju hinna äta frukost innan också! Och hämta buketten! Förvånad Det får sambon göra!

Jag är lite orolig över att jag kommer att missa lunchen... Blir yr, svag och irriterad om jag inte får mat regelbundet, så hur jag ska klara mig från frukost ca kl 8 till kanske 4 på eftermiddagen det vet jag inte! De lär väl inte servera mat på restaurangen kl 12? Annars skulle jag kunna ta nåt att äta medans vi pratar med prästen. Eller så får jag ta med mig en macka från frukosten... Men vill ju inte äta och riskera att spilla på klänningen heller! Hua, vilka problem! En stadig frukost och en energidryck kanske?
  • Sanna87
    Annelie - vad skönt att va där så långt innan, då hinner ju se och göra ganska mycket, ska ni vara där 2 veckor eller 1 vecka? Vi ska bara vara en vecka så vi har fyra dagar kvar efter bröllopet. Haha, har du samma pli som jag, jag har noll pli på mig själv när det gäller träning, haha. Borde egentligen ha gjort mer inför nästa vecka men man hittar ju alltid annat att göra typ. Gå på gym det finns det bara inte tid för.

Vad roigt att din kompis kunde följa med, kull att testa lite frisyrer. Det blir te å ta några glas vin varje gång du tittar på bröllopsfotot sen Tungan ute

Guanaca - jag har inte kollat hur långt det är till alcanada från fårt hotell, kanske borde göra det, blir kanske jättelångt att gå.

Angående dina skor, så var det dem svarta med spets jag menade som du hade visat upp en gång innan. Dem var så hima fina, så dem kommer ju bli jättesnygga te klänningen.
    Vi funderar på att bara hyra typ sån där fyrhjuling/bil som är öppen och åka runt lite i närområdet någon dag bara, men vi får se. Man2be vil absolut prova vattenskoter ngn dag iallafall.

Känner också att man skulle behöva äta något innan man åker iväg, vi kommer köpa lite frallor och sånt och sen ha med lite mjukost och sådär hemifrån för ungarnas skull till å ha under dagen  och så, så hinner jag inte äta ngt riktigt får man ta en fralla elr ngt istället.
    Kan du inte fråga på hotellet om det finns möjlighet att bara beställa upp ngt lättare till rummet innan ni måste åka, för då kan du ju äta det precis innan du tar på dig klänningen.
  • Guanaca
    Sanna87 skrev 2012-08-21 10:45:24 följande:
    Kan du inte fråga på hotellet om det finns möjlighet att bara beställa upp ngt lättare till rummet innan ni måste åka, för då kan du ju äta det precis innan du tar på dig klänningen.
    Ja, det skulle jag kunna göra... Ska höra med dem. Annars får jag försöka köpa mig en "matig" macka eller "smuggla med mig" lite från frukosten.
    Funderar också på att fråga om vi skulle kunna beställa lite tapas el likn upp till rummet att äta när vi kommer tillbaka. Vår tid är ju inte optimal, när vi är klara med fotograferingen och kommer tillbaka till hotellet så är det ju alldeles för tidigt att gå ut och äta middag (blir nog ca 15-16). Och vill helst inte gå ut och äta lunch då, känns inte lika festligt med lunch Obestämd

Så om vi skulle kunna få lite småplock och en flaska cava till rummet vore det perfekt! Ett bubbelbad och sen går vi ut och äter middag på kvällen! Glad 
  • Sanna87

Guanaca - låter ju som en väldigt bra ide att ni äter ngt smått på hotellet efter, bubbelbadet lät ju inte heller helt fel, hihi. Tittade på Google idag och det är 3 km från vårt hotell till alcanada, beräknad tid att gå 38 minuter. Den promenaden får jag aldrig med mannen på, så vi får väl se, jag hade gärna kunnat tänka mig att gå dit på onsdagen och kolla men jag vill ju inte lämna mannen på hotellet och gå själv med barnen och svärföräldrarna, vill ju ha tid med mannen jue. Men en promenad ner till blomsteraffären får han allt följa med på, hihi . Inte lika långt. Det gick bra hos frissan idag, men det tig ju en evighet för den där eleven att färga utväxten och tunna ut det. Jag har så extremt tjockt hår så när när dem ine kunde tunna ut det mer så hade jag ändå hur mkt som helst kvar. Men nu är det lite lättare iallafall. Var grymt sugen på att be dem klippa till det lite också, men sen vågar jag inte det nu. Vill ju inte ha några nyklippta kanter direkt. Smen dem klippte till det lite i nacken så det inte är lika långt. Så nu känns det lättare iallafall. Så nu ska jag försöka prova att fixa lite "frisyr" imorgon. Fick tips m ngt sorts puder man kunde ha i håret när man tupperat och då skulle turneringen tydligen hålla jättebra. Mening inhandlade inget puder. Det får gå ändå. Men ska försöka fixa till Frillan imorgon så får vi se hur det går.

• Annelie643

Ja de känns bra att vara där så långt innan, hinner kolla runt efter mysig resturang och fixa blombukett i lugn & ro.. Och bli lite brun... OCH lägga på mig ett par semester kilon.....!! :P Vi kommer vara där 10 nätter, så vi har 4 dagar kvar när vi gift oss. Guanaca, du får gärna tipsa om bra resturang i gamla stan, där hade jag faktiskt tänkt mig bröllop middagen... Tycker det är så mysigt där! RomanTiskt!! :)) Va härligt Sanna att du blev nöjd med håret! Kommer bli super fin med den snygga klänningen oxå :)

Svar på tråden Bröllop 2012 Mallorca, Alcudia