• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Chicita

Skönt att kunna jobba hemifrån Nikkita. Det är tur att min make kan det annars hade jag inte kunnat jobba alls (eller i alla fall väldigt lite) pga hunden då vi inte har hundvakt.
    Men nu kan han jobba halvdag om jag har förmiddagsjobb. Så då åker han hem till lunch, käkar och sen jobbar några timmar hemifrån. Så det gillar vi allihopa. Speciellt hunden Tungan ute 

TheD vilken kul idé Glad 
    Det är klart att det gick bra. Det hade inte kunnat gå dåligt med den idén ju... 

• Chicita
    daniiel skrev 2013-03-01 19:02:41 följande:
    Nu Chicita har paketet anlänt, så spännande att kika igenom allt! hihi
    Vad kul Solig
  • Nikkita
    The D:  Ett vinnande koncept, härligt att det gick så bra Glad 

Chicita:  Ja det är verkligen toppen att kunna jobba hemmifrån ibland om & när det behövs.
    Huvudvärken gick tyvärr över i migrän & jag låg pall efter kl: 17... Super jobbig & inte finns det någon vanlig värktablett som fungerar heller (migränmediciner går ej ihop med min mage) Skrikandes När kl var 01.30 bad jag mannen att ta 2 panodil till mig för att dämpa smärtan & illamåendet lite för att iaf kunna somna. Efter ca: 1 timme hörde jag ett "plopp" (som en liten smäll) i huvudet & sen blev det lugnt. Har aldrig hänt förrut & det kändes väldigt skumt. Kände efter om jag hade ont & att jag kunde röra armar, ben & ansikte. Allt var som det skulle & jag somnade som en stock! 

Idag har jag inhandlat en sekatör, grensax, grensåg & en räfsa, så nu ska det bli ordning på vår lilla trädgård. Imorgon börjar jag med att klippa i äppleträdet Solig Håller tummarna för att det fortfarande är uppehållsväder då! 
    Såg ett super gulligt litet växthus på Jula idag, perfekt att ha bredvid vårt uterum (eller i uterummet) när det är vinter. 1,9 x 1,3 m. 

• Chicita

Usch då Nikkita... Migrän är inte kul....

Det finns två saker som funkar för mig, Akupressur (speciellt tryck över stortårna).
    Maken brukar sätta en knoge mitt på den yttre delen (undersidan) av stortån och så sätter han handflatan på andra sidan (typ över nageln) och så klämmer han ihop och håller trycket i ca 30 sekunder.
    Sen släpper han och gör om det igen.
    Ju ondare det gör i tån, destå större effekt på migränen.

Man kan också massera i tumgreppet (alltså den där lilla trekanten av skinn mellan tummen och pekfingret).
    Om man hittar en punkt där som är extra öm så kan man applicera tryck på den också på samma princip som på tån.
    Jag har märkt att om jag har ont i huvudet så är jag öm i tumgreppet, medans om jag inte har ont i huvudet och klämmer där så känns det typ inget alls...

Det andra som funkar för mig (povade det först mot mensvärk, men i ren desperation så testade jag det på migrän en gång också) är att trycka i sig 200 g choklad och dricka minst 50 cl coca cola (inte pepsi eller annat märke, det måste vara cocacola. Och inte light eller andra varianter... original är det som funkar).
    Det är såååå äckligt efter ca 1/5 av chokladkakan. Sista 5:edelen kan jag vara nära att få upp chokladen men i slutänden går det alltid bra. Och efter en stund klingar migränen av och går ner till "vanlig" huvudvärk.
    I alla fall i typ 4 av 5 ggr...
    Men om du hör till dom som får migrän av choklad så ska du ju inte testa den här metoden Flört 

• daniiel

Usch, det verkar så jobbigt med migrän! Jag är väldigt glad att slippa det. Maken har det dock och det enda som hjälper för honom är Voltaren T kapslar och det funkar bra för honom. Han skulle säkerligen föredra chokladkakan och coca colan dock ;P

Här har vi haft en riktig sjukhelg. Det började redan tidigare under veckan då dottern blev förkyld. På torsdag fick jag sedan en av mina värsta panikångestattacker och jag var helt utmattad resten av kvällen. Maken kom sedan hem från jobbet på fredagsförmiddagen med magsjuka, den var riktigt explosiv. Kom från ingenstans och var över på ett dygn. Dottern verkade lite bättre under fredagen, men väckte oss vid 04 på morgonen och hade då 41,2 grader feber. Hon fick såklart febernedsättande, men efter ca 30min fick hon en väldigt våldsam feberkramp. Som tur var hade vi kramlösande hemma, så det gick bra. Sedan hade hon kring 38 hela lördagen, fram till på kvällen då det gick ner till drygt 37 och där har hon legat sedan dess. Hon har dessutom ont i halsen, slemhosta och har varit ordentligt hes i flera dagar nu. Maken har fått halsont och jag har fått feber. Att vara sjuk är bland det värsta jag vet, men jag är så glad ifall dottern får vara frisk.

Sportlov den här kommande veckan också och mina föräldrar har tagit ledigt, så imorgon åker dottern dit för lite korvgrillning, skridsko-, längdskide- och slalomåkning. Ja, även skoteråkning såklart :) Hon brukar ha sportlov där varje år och förhoppningsvis får hon vara frisk nu. Passande också när jag och maken verkar bli sjuka.

Och jag försöker få tag på min läkare samt chef för att prata om det här med panikångestattacken och jobbet... Fick den när jag hade jobbat i 45min. Usch, känns inte kul alls och nu får jag hjärtklappning bara jag tänker på att jobba igen.

• Nikkita
    Chicita skrev 2013-03-03 00:39:26 följande:
    Usch då Nikkita... Migrän är inte kul....

Det finns två saker som funkar för mig, Akupressur (speciellt tryck över stortårna).
    Maken brukar sätta en knoge mitt på den yttre delen (undersidan) av stortån och så sätter han handflatan på andra sidan (typ över nageln) och så klämmer han ihop och håller trycket i ca 30 sekunder.
    Sen släpper han och gör om det igen.
    Ju ondare det gör i tån, destå större effekt på migränen.
    Åh det där med tån visste jag inte, får testa det nästa gång. Däremot fungerar tumgreppet på mig vid vanlig huvudvärk så det är ju skönt. 
    Dessvärre kan jag inte prova din underbara metod med choklad & coca cola, jag är väldigt allergiskt mot kakaofett nämligen Skrikandes Annars hade det ju varit en underbar sak att testa mot migrän. 
    daniiel skrev 2013-03-03 20:40:55 följande:
    Här har vi haft en riktig sjukhelg. Det började redan tidigare under veckan då dottern blev förkyld. På torsdag fick jag sedan en av mina värsta panikångestattacker och jag var helt utmattad resten av kvällen. Maken kom sedan hem från jobbet på fredagsförmiddagen med magsjuka, den var riktigt explosiv. Kom från ingenstans och var över på ett dygn. Dottern verkade lite bättre under fredagen, men väckte oss vid 04 på morgonen och hade då 41,2 grader feber. Hon fick såklart febernedsättande, men efter ca 30min fick hon en väldigt våldsam feberkramp. Som tur var hade vi kramlösande hemma, så det gick bra. Sedan hade hon kring 38 hela lördagen, fram till på kvällen då det gick ner till drygt 37 och där har hon legat sedan dess. Hon har dessutom ont i halsen, slemhosta och har varit ordentligt hes i flera dagar nu. Maken har fått halsont och jag har fått feber. Att vara sjuk är bland det värsta jag vet, men jag är så glad ifall dottern får vara frisk.
    Ush va jobbigt med så mycket sjukdom på en & samma gång. Jobbigt att själv vara dålig då man ska ta hand om sjuka barn. Allt blir så mycket värre då Obestämd 
    Hoppas att dottern har blivit lite bättre nu så hon kan njuta av sportlovet ordentligt iaf Glad 
    Vad jobbigt med ångestattacken, var det jobbet som utlöste den? 

Idag fick vi den sista delen till vårt lilla gym. En slagdocka Glad Så nu kan jag bättra på mina kampsports-tekniker igen Flört 
  • daniiel
    Nikkita skrev 2013-03-04 20:48:03 följande:
    daniiel skrev 2013-03-03 20:40:55 följande:
    Ush va jobbigt med så mycket sjukdom på en & samma gång. Jobbigt att själv vara dålig då man ska ta hand om sjuka barn. Allt blir så mycket värre då Obestämd 
    Hoppas att dottern har blivit lite bättre nu så hon kan njuta av sportlovet ordentligt iaf Glad 
    Vad jobbigt med ångestattacken, var det jobbet som utlöste den? 

Idag fick vi den sista delen till vårt lilla gym. En slagdocka Glad Så nu kan jag bättra på mina kampsports-tekniker igen Flört 
    Ja, att vara sjuk slipper jag gärna och när hela familjen blir sjuk på samma gång är det extra jobbigt. Dottern är dock hos sin mormor och morfar på sportlov nu och febern verkar ha gett med sig. Jag mår lite bättre också, men maken blir mer och mer förkyld. Nåja, det ska väl gå över framåt sommaren :P

Jag tror att det var jobbet som utlöste den, ja. Och när jag redan kände att den verkligen var på gång, i startgropen så att säga, så läste jag ett sms från maken om att dottern hade blivit mkt sämre och att dom kanske behövde åka in på akuten osv. Då brakade det lös rejält. Jag måste ringa min chef imorgon och prata om det här. Känns inte roligt alls, för jag vet inte om jag klarar av att jobba mer. Det tokiga är att det är ett jobb där vi först och främst är ute en hel grupp tillsammans, men sedan går vi i par. Måste jag då åka därifrån, så blir min partner ensam och då kan inte den personen fortsätta. Då måste hela gruppen samlas och dela upp området igen. Därför påverkar det hela gruppen så mkt.

Vad roligt att få plats med ett gym :) Jag skulle gärna ha det hemma, om man kunde ha ett rum specifikt för det. Klarar inte av att ha sånt ståendes i tex sovrum eller vardagsrum :P
  • Chicita
    Nikkita Vad tränar du för kampsport? 
    Jag tränade ju-jutsu ett par år innan axeln sa ifrån ordentligt. Det är något så otroligt tillfredsställande med att få slänga någon i backen  Skrattande
  • daniiel

En snabbfråga bara.. Om jag skulle byta till ett släktnamn, efternamn då, hur gör man för att maken och dottern ska få det också? Är det samma blanketter som när maken bytte till mitt efternamn jag har nu i samband med bröllopet? Alltså från Skatteverket.

Svar på tråden BT-Veteraner