• BellaBella

Valet av vigsel/förlovningsring!!

Hur i allsindar ska man kunna bestämma sig för EN ring? 
    (Alltså, en förlovningsring och en vigselring.)

Det finns sååå mycket vackra ringar, finns flera varianter jag kan tänka mig och nu är jag väldigt nyfiken på hur ni andra där ute resonerade runt erat ringval.

Man ska leva med dessa ringar tills man dör, och dom skall ju självfallet vara fina men även tåla livets gång!

Vilken metall valde ni och vilken modell och varför?
    Berätta gärna så jag blir klokare. NYFIKEN!

• Svar på tråden Valet av vigsel/förlovningsring!!
  • psychosomatic

Förlovningsringen valde fästmannen, så det var inte så svårt (för mig i alla fall!) fast han visste ju ungefär vad jag gillade för stil. 18 karat vitt guld med en diamant i princess cut. Vigselringen var inte så svår att bestämma sen. Jag provade några olika ringar men de var alla i samma stuk, jag visste att jag ville ha flera diamanter i rad sådär och att diamanterna skulle matcha min solitaire i princess cut. Jag provade några vigselringar i samma stuk fast där diamanterna var runda istället och det såg inte alls lika bra ut eftersom solitairen är princess cut. Vigselringen är också 18 karat vitt guld. Jag tyckte att det var ganska lätt att bestämma vigselringen, vi gick bara runt till affärer och så provade jag olika ringar tillsammans med min förlovningsring och då såg man på en gång om det matchade och såg bra ut eller inte.

Förlovningsringen

Förlovningsringen från en annan vinkel

Vigselringen

• BellaBella

Riktigt snyggt! Bra val av din karl! Skrattande
    Ja det är ju lättare när man har fått en förlovningsring! Men vi gifter oss utan att förlova oss och jag vill ha 2 eller tom 3 ringar och det är jättesvårt alltså! 

• BellaBella

Princesscut är jättevackert, tittar på det.

• Principisessan

min man valde min ring när han friade. Jag hade nämnt vid något tillfälle att om jag någonsin gifte om mig så ville jag ha en enstensring. Jag har egentligen alltid tyckt att de är så himla fina men då när jag gifte mig gång nr 1 så fanns inte pengarna. 
    Nu menade ju inte jag att han var tvungen att stå för kostnaden men han friade med ring och på knä och allt :)
    Och den ringen var verkligen sååå fin.
    Min ring är i vitt guld, enstens, med 8 klor.

Det enklaste om ni väljer ihop är ju om du testar en del, så får du ett hum om hur de känns och ser ut på dig, 

• psychosomatic

Ja då förstår jag att det kan bli svårare! Men finns det nån ring (antingen förlovningsring eller vigselring) där du är mer bestämd eller du vet lite mer åt vilket håll det lutar? Då kan du bestämma den och sen försöka leta efter en matchande andra ring :)

• psychosomatic

Och ja, det valde han riktigt bra, jag är sjukt nöjd :D Det hade ju kunnat bli så fel eftersom han valde den helt själv.

• BellaBella

Tack snälla för att ni berättar, det uppskattas verkligen!  Jag har huvudbry här! Obestämd
    majjja, men åååh det låter ju super-romantiskt! Hjärta
    Vi har tidigt i förhållandet pratat om att gifta oss och våran syn på samliv och äktenskap är densamma, och det är något vi båda eftersträvar och verkligen vill göra tillsammans!
    Enstensringar med minst 6 klor är galet snygga. Har tittat på såna och har en sådan favorit. Men frågan är ju om man inte tycker den är ivägen? Jag är ingen flick-tjejj som använder ringar eller smycken förutom örhängen, så detta  är så himla svårt.. Jag har fria händer från min blivande, och det gör ju fan inte saken lättare hahaha!
    *(förlåt mig, vilket oviktigt I-landsproblem)*

psychosomatic
    Ja det är  fria händer som sagt, vet bara att jag vill ha palladium eller möjligtvis platina i ringen. 
    Velar mellan solitär med en allians eller evighetsring, och en trestens ring med en utan diamanter. 
    Huuua va svårt!

• karamell

Här kommer en bild på min underbara vigselring som jag bara läääääängtar till att få bära.
    Den har 3 princesslipade diamanter.
    Jag tyckte det var jättesvårt med val av ring, speciellt då ingen passade till min hammrade förlovningsring.
    Jag köpte till och med en vigselring innan denna, men förälskade mig efteråt i denhär.
    Jag vet inte om den är jättepraktisk, men den sticker inte upp allt för mkt heller. Jag tycker den känns tidlös och klassisk, och samtidigt väldig "jag"
    Lycka till nu med valet. En bra sida för inspiration är www.zales.com en amerikansk smyckesbutik, med lite annorlunda smycken mot det som finns här i sverige. 
  • BellaBella

Vacker ring!! Lovely! Jag tittar på 3stensringar, men det finns ju så mycket, och så många sidor.
    Tusen tack, utsökt ring du har så jag förstår att du föll! ska tiita på den sidan Solig 

• Principisessan
    BellaBella skrev 2013-05-03 21:04:37 följande:
    Tack snälla för att ni berättar, det uppskattas verkligen!  Jag har huvudbry här! Obestämd
    majjja, men åååh det låter ju super-romantiskt! Hjärta
    Vi har tidigt i förhållandet pratat om att gifta oss och våran syn på samliv och äktenskap är densamma, och det är något vi båda eftersträvar och verkligen vill göra tillsammans!
    Enstensringar med minst 6 klor är galet snygga. Har tittat på såna och har en sådan favorit. Men frågan är ju om man inte tycker den är ivägen? Jag är ingen flick-tjejj som använder ringar eller smycken förutom örhängen, så detta  är så himla svårt.. Jag har fria händer från min blivande, och det gör ju fan inte saken lättare hahaha!
    *(förlåt mig, vilket oviktigt I-landsproblem)*
    jag är inte heller någon smyckestjej. har hål i öronen men aldrig örhängen. det var typ till vigseln och kanske om vi är bjudna på bröllop själva. Annars inget. 
    men jag har inga som helst problem med att hamycket gnister på fingret, det uppväger mitt övriga smyckeslösa jag :-P

de med 6 klor är jättefina. Faktum är att om han inte hade valt en till mig så hade det troligen blivit en sån. Ville ha en klassisk "tiffany fattning" typ. Tidlöst men ack så fint .)  
Svar på tråden Valet av vigsel/förlovningsring!!