• The Angel

** Är du för eller emot abort?**

Eftersom jag såg den intressanta diskussionen om dödsstraff så undrar jag vad ni tycker om abort?

Själv är jag emot abort. Jag tycker att det är mord, man väljer bort ett liv.."du får inte komma till denna värld pga bla bla bla"
    Kan i och för sig tycka att det är ok vid våldtäkt eller incest.

Vad tycker ni???

• Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**
  • Loka

Jennie

Det handlar inte om att någons åsikt blir mer eller mindre ok .
    Jag var/är helt enkelt nyfiken till varför så många vill ta bort kvinnans rätt att bestämma över sitt eget liv och sin egen kropp. Och då hade jag en liten teori om att de som inte har barn själva var mer representerade som motståndare, men så var det alltså inte i ditt fall.

• Jennie med ie

"Jag var/är helt enkelt nyfiken till varför så många vill ta bort kvinnans rätt att bestämma över sitt eget liv och sin egen kropp"
    Det är inte det abortmotstånd handlar om, utan att det finns ett liv och en kropp till, dvs fostrets, och att även det livet och den kroppen har en rätt att finnas. Jag är FÖR varje människas rätt att bestämma över sin kropp och sit liv, så länge det inte handlar om någon annans kropp och någon annans kliv också... och det menar jag att det gör här.

• MsKingston

Jennie med ie

"Däremot tycker jag att det är fel att göra abort även i fall av våldtäkt, själva handlingen och "det" man tar bort är ju detsamma oavsett."

Du kan ju inte mena allvar med att handlingen är densamma i våldtäkt som i "partnersex". Eller missförtog jag dig ?

• Jennifer E

En aspekt på det hela är att om laglig abort ej finns som val kommer kvinnor ändå att fortsätta göra illegala aborter så företeelsen kommer alltid att finnas. En illegal abort kan göra massor av skada tyvärr...

Vill ni hellre att det föds oönskade barn? Vad ska man göra med dem? Adoptera bort dem? Eller tvinga dem att växa upp i en taskig miljö?

12-åringar blir gravida även utan att bli våldtagna, alkoholister och drogberoende blir gravida, för gamla kvinnor blir gravida. Många av dessa barn riskerar skador för livet.

Snälla, svara alla motståndare, hur ska man lösa detta?

• Jennie med ie

MsKingston, handlingen = aborten.

• Jennie med ie

Jennifer E.

Självklart vill jag inte att det föds oönskade barn, i en drömvärld föds alla barn önskade och älskade såklart. Nu lever vi dock inte i en drömvärld tyvärr.. och adption är ETT sätt att göra så barnen blir önskade och älskade fast hos andra vuxna än de som tillverkade dem. Bätre stöd, socialt och ekomoniskt, till t ex unga eller ensamma föräldrar är ett annat.

Men, givetvis är det allra bästa om kvinnor inte blir ofrivilligt gravida. och en attitydförändring till sex, en attitydförändring till preventivmedel och en störe kunskap kring riskeran att bli gravid t ex är önskvärt för att få ner antalet oönskade gravditeter.

• Loka

Jennie vi ser på det här helt olika, du anser att även ett foster är en människa. Medans jag ser det som ett foster som kan må bäst av att inte bli ett barn.
    Förhoppningsvis vet "föräldrarna" om fostret kommer få ett drägligt liv och tar ansvar för sitt handlande genom att ta bort det om de vet att det inte finns tillräckligt med förutsättningar för att ge barnet/fostret en bra start i livet!

• MsKingston

Jennie med ie

Då ber jag om ursäkt.

• Jennifer E

Jo, Jennie, det är sant! Men jag tycker inte det var ngt bra svar på frågan. Graviditeter som de jag nämner kommer alltid att finnas tyvärr, särskilt kanske med drogberoende och liknande. Vad gör man med dessa barn som löper stor risk för skador? Och gravida 13-åringar?

• Josefine_

"...hade jag en liten teori om att de som inte har barn själva var mer representerade som motståndare, men så var det alltså inte i ditt fall."

Jag är en av de abortmotståndare som inte har barn, men förstår inte vad det överhuvudtaget har med saken att göra.

"Jag var/är helt enkelt nyfiken till varför så många vill ta bort kvinnans rätt att bestämma över sitt eget liv och sin egen kropp"

Som Jennie med ie sa, det handlar ju inte bara om kvinnans kropp.

Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**