• The Angel

** Är du för eller emot abort?**

Eftersom jag såg den intressanta diskussionen om dödsstraff så undrar jag vad ni tycker om abort?

Själv är jag emot abort. Jag tycker att det är mord, man väljer bort ett liv.."du får inte komma till denna värld pga bla bla bla"
    Kan i och för sig tycka att det är ok vid våldtäkt eller incest.

Vad tycker ni???

• Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**
  • kevinanna

Hörrni! Angrepp på person hör inte hemma här! Respektera och acceptera varandras olikheter och för en saklig diskussion. Läs vad personen har att säga istället för att tillskriva den åsikter den inte själv gett uttryck för. Kräv inte bara respekt utan ge detsamma tillbaka också. Det är en viktig diskussion som kan bli mycket givande om alla kan skilja på sak och person och respekterar varandras olika syn. Det vore synd om BT tvingas stänga ner denna tråden.

• *Blomman*

Jennie med ie

Ok, jag formulerade mig kanske fel, vad jag menar är att jag tycker att abortmotståndares åsikter är egoistiska. Det är folks åsikter jag uttrycker min åsikt om, inte själva personerna. Förlåt om du tog illa upp.

Förlåt igen om jag drog alla över en kam, men jag generaliserade eftersom de flesta (de vars åsikter jag läst, de jag pratat med osv.) anser att abort är mord. Jag förklarade bara att allting är inte svart eller vitt.

• CyberPet

Intressant debatt. :D

Hakade mig upp på denna mening:

"Är också för fria val men jag tycker att valet görs i sängkammaren..."

Vilket val då? Säg att du blir våldtagen, är det ditt eget fel då att du blivit våldtagen? Eller om p-pillren du äter inte funkar, dvs att du helt enkelt "löper igenom" som man säger om husdjur, dvs de tar inte som de ska. Då har du ju valt att skydda dig mot oönskad graviditet och ändå blir gravid. Är det enda vettiga valet då att kvinnor inte ska ha sex, om det inte är för att föröka sig?

Själv FÅR jag inte bli gravid, jag har stränga läkarorder på det. Varför? Jo, för att jag riskerar mitt eget liv, förutom att jag kan riskera ett fosters liv. MITT val är redan gjort åt mig, jag kan och får inte bli gravid. Jag måste ta abort om jag blir gravid.

Så, för att inte riskera att bli gravid måste jag antingen avstå helt från sex eller hoppas på att de preventivmedel jag använder fungerar. Men, de funkar inte alltid, tyvärr.

Ska jag då inte få göra abort om preventivmedelet inte fungerar för att jag antingen kan kolavippa själv eller för att barnet kan bli allvarligt skadat?

Jag förstår inte logiken i det hela.

Men bara för att man är för möjligheten att kunna göra abort innebär det ju inte att man på något sätt missbrukar den möjligheten. Det är farligt om man använder abort som preventivmedel och det är något som är vår skyldighet att informera unga tjejer om. Så att de förstår vikten av att skydda sig. Om inte annat borde de alla ha gratis kondomer, så de kan få ett relativt skydd mot oönskade graviditeter, men framförallt skydd mot könssjukdomar (som också kan ge skador på foster).

Någon nämde också att varför ska vi ha denna diskussion när det inte ens finns diskussioner om att dra tillbaka rätten till abort? Kan ju ha att göra med att president Bush i USA vill dra tillbaka lagen, på grund av hans religiösa övertygelse och att om han får sitta kvar en period till kan det innebära en katastrof för många unga kvinnor i USA. Han har redan dragit in bidrag för sexualundervisning och preventivmedelsrådgivning.

Även om vi inte bor i USA är frågan aktuell på alla sätt, för det påverkar "världens största demokrati" (amerikanernas egna ord om sig själva) och då funderar man ju lite på vilken demokrati det egentligen är.

Petra

• bluecat

Jag är varken för eller emot.
    Men det är ju självklart så att man får vara beredd på att bli gravid när man har sex, OAVSETT om man använder sig av preventivmedel eller inte. Så vill man absolut inte bli gravid så ska man nog avhålla sig från att ha sex, hur tråkigt det än låter.
    Abort ska absolut inte användas som preventivmedel vilket jag har uppfattat att de flesta tycker.
    Däremot finns det situationer där abort kan vara en "positiv" utväg, som t ex övergrepp mot små barn, våldtäkter osv.

• bluecat

Cyberpet vi möts igen Tack för monogrammet förresten

Jag måste få fråga, och detta gör jag enbart av nyfikenhet, inga upprörda känslor osv Och du behöver självklart inte svara om du tycker att det är en för personlig fråga..
    Men har du övervägt att sterilisera dig?

• CyberPet

bluecat, nej jag har inte tänkt tanken, eftersom jag hoppas att någon gång kunna bli frisk och då försöka hinna få barn innan det är försent. Så nej, den tanken är totalt oacceptabel. Eftersom jag fått höra ständigt och jämt att jag kommer att kunna skaffa barn (även från min läkare) längre fram, så vill jag inte ta det steget som innebär inga barn alls, oavsett vad som sen händer.

Sen vet jag inte om du missförstått, men de flesta inlägg jag läst har alla som sagt sig vara för möjligheten till abort sagt, åter och åter igen, att abort INTE ska vara ett alternativ till preventivmedel. Bara så vi är klara på den punkten.

Petra

• bluecat

Ok, då förstår jag..
    Men jag skrev ju att jag inte tyckte det.. *förvirrad*

• CyberPet

Ah du ser hur lätt man missförstår, jag lyckades missa också. Men nu är det tydligare än någonsin. Hoppas jag. :D

Petra

• bluecat

Så bra..
    Vart lite förrvirrad där ett tag

• guldskimmer

De flesta, både de som är FÖR och EMOT abort, tycker att det är okej att ta abort om kvinnan blivit våldtagen. Detta märker man även här när man läser alla inlägg.

Just därför måste jag bara tipsa om en otroligt bra bok, nämligen "FÖRSONINGSBARNET" (tror den hette så??) hursomhelst skriven av Francine Rivers.

Den måste bara läsas! Jag ska lova er att den får en verkligen till att tänka!

Den handlar om en tjej ca 22-23 år. Hon studerar, är förlovad med en kille och ska gifta sig nästa år (låter som vilken som helst av oss på BT va!:)) En kväll när hon är på väg hem från jobbet blir hon våldtagen. veckorna och månaderna går, hon får massa stöd av vänner och familj och av sin kille naturligtvis, chocken börjar ge sig.. MEN så upptäcker hon att hon är gravid!! Hela hennes värld rasar samman.

Familjen, vännerna och inte minst hennes blivande man tar det som en självklarhet att hon tar abort. De ger henne nästan inte något val. Veckorna går, men tjejen klarar inte ta abort. Killen gör slut, hon måste sluta på skolan, familjen kastar ut henne... Världen rasar samman.

Hon väljer att inte ta abort trots att hon blivit våldtagen.

Ska inte berätta hur det går =) och heller inte lägga in mina egna åsikter om detta, men jag vill verkligen rekomendera boken, till alla som är både för och emot!

Någon som läst den?

Kram!

Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**