• The Angel

** Är du för eller emot abort?**

Eftersom jag såg den intressanta diskussionen om dödsstraff så undrar jag vad ni tycker om abort?

Själv är jag emot abort. Jag tycker att det är mord, man väljer bort ett liv.."du får inte komma till denna värld pga bla bla bla"
    Kan i och för sig tycka att det är ok vid våldtäkt eller incest.

Vad tycker ni???

• Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**
  • Jennie med ie

Jennifer E. Vad man ska göra då barnet kan födas med skador? Låta även icke-perfekta människor födas och leva.... Att det faktum att de kan vara skakade eller sjuka gör att det är rätt för oss att bestämma att de inte ska få födas och leva alls är för mig helt främmande.
    Vad man ska göra med gravida 13-åringar? Respektera dem i deras val, inte göra VÅRT (=samhällets och de vuxnas) val till deras, och ge dem stöd praktiskt, socialt och ekonomiskt.

• Jennifer E

Jo, visst. Äh, tror vi tänker annorlunda. Ett barn som föds av exempelis en drogberoende mamma löper större risk för skador och för att få ett liv icke värdigt något barn.

Visst, många barn far oerhört illa i u-länder också men vi som har alla val borde kanske inte låta barn födas med så mkt sämre cahnser än de flesta. Jag vill inte att barn ska må dåligt om det går att undvika!

• Jennifer E

Förresten så har vi ju fri abort i det här landet och i de flesta i-länder och det speglar väl vad de flesta tycker är bäst?

Inte så mkt mer att diskutera egentligen...

• Jennie med ie

Som sagt Jennifer, jag har heller aldrig förespråkat att vi ska införa totalförbud mot aborter.

"Jag vill inte att barn ska må dåligt om det går att undvika!"
    Nej jag vill självklart inte att barn ska må dåligt heller. Men jag ycker det fnns gränser för vad som är OK att göra för att försöka undvika det. Och gränser för det har säkert du också, men de går på andra ställen än mina.

Vad som är icke värdigt liv för någon annan anser jag inte är rätt av oss att bestämma.

• MsKingston

Men vem har då rätt att genomgå en abort om man bara ska tillåta vissa fall? Och hur ska det gå till, ska man skicka en ansökan till en abortdomstol?

• Loka

Fortfarande har ni abortmotståndare inte gett något svar på vad man ska göra med alla oönskade barn????

Josefine
    Det har inte med saken att göra, mer än att jag försöker förstå mig på abortmotståndarnas resonemang och därför tänkte att barnlösa inte har erfarenheten av vilket ansvar man har som förälder.

Sen kan jag bara upplysa dig om att jag i allra högsta grad är läskunnig så du behöver inte upprepa andras svar till mig .
    ...apropå det undrar jag om det inte är så att fostret/barnet ska tillbringa 40 veckor inne i kvinnans kropp och då har det väl i allra högsta grad även med kvinnans kropp att göra !

• Jennie med ie

MsKinsgton. Vem som har rätt att göra abort står ju klart och tydligt i lagen.

Vem JAG tycker gör rätt som gör abort är däremot: ingen.

Vad jag tycker är rätt att göra har inte alltid direkt koppling till vad lagboken säger.

• Jennie med ie

"Fortfarande har ni abortmotståndare inte gett något svar på vad man ska göra med alla oönskade barn????"
    Jodå, jag har gett svar, men vilket svar man som abortmotståndare än ger så tror jag inte det "duger" i förespråkarnas ögon så de känns ganska meningslösa att ange, och meningslösa för mig att upprepa.

• MsKingston

Jag frågade för att vissa motståndare anser att abort i vissa fall är ok, och då undrade jag hur det skulle se ut i praktiken.

• Josefine_

Loka:

Upprepningen var absolut inte illa ment (tog du det väl inte som egentligen skulle jag tro, lr iaf hoppas?) utan jag såg bara att du hade upprepat biten om kvinnans kropp själv och tänkte att du kanske hade missat den biten av hennes inlägg och så ville jag själv också skriva under på det.
    (Å jag vet att jag missat en massa inlägg däremellan men det blir så när man försöker skriva här och samtidigt sköta sitt jobb. Sitter på kundservice och när telefonen ringer...)

Och absolut! Självklart har en graviditet med kvinnans kropp att göra. Tror att jag nån gång hört talas om att fostret lever i mammas mage... Men det är ju inte bara kvinnans kropp. Vid en abort bestämmer ju kvinnan även över barnets kropp, även om den vid det stadiet är en liten sådan...

Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**