• The Angel

** Är du för eller emot abort?**

Eftersom jag såg den intressanta diskussionen om dödsstraff så undrar jag vad ni tycker om abort?

Själv är jag emot abort. Jag tycker att det är mord, man väljer bort ett liv.."du får inte komma till denna värld pga bla bla bla"
    Kan i och för sig tycka att det är ok vid våldtäkt eller incest.

Vad tycker ni???

• Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**
  • Jennie med ie

MsKingston. OK. Ja det kan man ju undra. Om man t ex skulle tillåta abort efter våldtäckt men inte annars kan jag tänka mig att antalet falska anmälningar om våldtäckt skulle öka rätt rejält och vem ska på kort tid kunna bevisa vad som är sant?

Jag tycker att om man anser att livet startar vid befruktningen och att det är fel att medvetet avsluta ett påbörjat liv så är det ganska ologiskt att änd tycka att abort är rätt under vissa omständigheter. Om foster 1 som blev till vid ett ömsedisigt samlag är ett liv är ju foster 2 som blev till vid våldtäkt också det.

• Ei saa peitää

Undrar just hur man skulle känna sig som barn till en man som våldtagit ens mamma och samtidigt veta att man inte var önskad och att veta att ens mamma egentligen inte skulle velat föda mig... Vete sjutton om jag skulle vilja ha kommit till världen då.

Förbud löser ingenting. Se bara på prostitutionen. Den sker i det fördolda numera. Men det är ju huvudsaken det ser fint ut utåt...

• jolina

När det gäller våldtäkt är det ingen tvekan tycker jag. Har själv blivit våldtagen så jag vet vad jag pratar om.
    När det gäller barn som har blivit skadade under graviditeten p.g.a att mamman t.e.x druckit alkohol, ser jag varje dag i mitt arbete. Barnen har skador i större eller mindre utsträckning. I vissa svåra fall kan jag tycka att det varit värdigare mot barnet att inte födas.

• Loka

Ett foster i början av en graviditet är INTE en kropp, det finns anlag till en kropp!!!

Jennie
    Att ge en 13-åring bla. ekonomiskt stöd är nog inte tillräckligt för att ge barnet (eller barnen ska man väl kanske säga) ett drägligt liv.
    Adoptera bort dem är också en lösning jag har läst från abortmotståndare. Men jag ifrågasätter det moraliska i att låta en 13-åring genomgå en graviditet och en förlosssning för att sedan lämna bort barnet. Ohumant anser jag!

• Jennie med ie

Slående hjärta, rygg, armar och ben, huvud, smärtreceptorer, fingrar, tår = kropp.

Att avsluta ett annat liv = ohumant tcker ag.

• Josefine_

Problemet är att vi abortförespråkare/motståndare (kanske en liten generalisering här men..) har så olika syn på var gränsen för ett liv går, så den här diskussionen känns ganska meningslös...

Jag är medveten om att vi inte lever i en perfekt värld och att allt inte är så svart och vitt, och som jag har sagt så finns del fall där jag absolut har förståelse för att man väljer att göra abort, men jag kan fortfarande inte säga att jag tycker att det är rätt.

Å ta då våldtäktsfallen, hela den situationen började ju med ett fel och där har ju inte kvinnan på ngt sätt gjort ett eget val och jag har full förståelse för abort i ett sådant fall (vågar inte själv säga att jag skulle föda barnet i en sån situation) men att det skulle vara rätt?
    För mig gör inte två fel ett rätt.

• ztar

Personligen är jag för abort, men jag håller med flera här inne som påpekar att det inte ska vara ett slags preventivmedel.

De som genomgår en abort genomgår också ett helvete, det är inget som man gör för "skojs skull" om ni fattar vad jag menar. Om man väljer att göra abort har man mycket troligt ett starkt skäl till det och då bör man få göra det också.

Man kan prata om att "avsluta liv" men vad kan man kalla de kvinnor i de länder där abort är olagligt som tar livet av sig i ren förtvivlan, genomgår olagliga aborter och blir skadade för livet osv. Är inte det att "släcka liv" med?

Ibland måste man göra som djuren, se till att de levande (jag vet att ni har olika definitioner på levande) klarar sig först...

• MsKingston

Jag måste fråga Motståndarna.
    Hur skulle ni reagera om er dotter (låtsas att ni har en) kommer hem och säger att hon råkat bli gravid trots kondom. Och hon vill verkligen INTE ha barnet utan vill göra abort. Hon är under 18 år så ni har fortfarande något att säga till om.

Hur skulle ni göra ?

Sen måste jag få säga att jag har en vän som i alla år varit mot abort, tills hon själv vart gravid. Och då har hon redan ett barn sen tidigare. Så jag antar att ens åsikter kan ändras om det är en själv det handlar om.

• Jennie med ie

"Hur skulle ni reagera om er dotter (låtsas att ni har en) kommer hem och säger att hon råkat bli gravid trots kondom. Och hon vill verkligen INTE ha barnet utan vill göra abort. Hon är under 18 år så ni har fortfarande något att säga till om.

Hur skulle ni göra ?"
    Jag respekterar att andra har en annan syn på abort än jag har och det gäller såklart mina barn också. Jag har inget att "säga till om" när det gäller om hon ska göra abort eller ej, jag kan bara säga vad JAG tycker ifall hon frågar mig men respektera och stötta henne även om hon väljer annorlunda.

PÅ förekommen anledning: min åsikt ändrades inte då det var jag själv som blev ofrivilligt gravid i en mycket pressad situation.

• Loka

Ok Jennie, man kan kalla det kropp från och med vecka 10 (eller när det är?) ben och armar utvecklats färdigt. Jag svarade nog lite slarvigt eftersom jag tog in befruktningstillfället i min slutsats (då många anser att livet börjar) och då finns enbart anlagen. Sorry!

Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**