• The Angel

** Är du för eller emot abort?**

Eftersom jag såg den intressanta diskussionen om dödsstraff så undrar jag vad ni tycker om abort?

Själv är jag emot abort. Jag tycker att det är mord, man väljer bort ett liv.."du får inte komma till denna värld pga bla bla bla"
    Kan i och för sig tycka att det är ok vid våldtäkt eller incest.

Vad tycker ni???

• Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**
  • snuttepuffan

Jag är för lagliga aborter, men skulle gärna se att de togs på lite större allvar och att de som genomförde en abort fick mer efterföljande vård. Jag har själv inte gjort någon abort så bilden jag fått genom medier bland annat kanske är lite sned. Sen skulle det inte skada med lite bättre stöd för de som blir mammor under en mindre bra tidpunkt i livet så att de som vill faktiskt känner att de kan behålla barnet.

När det gäller mig själv personligen så tror jag inte att jag skulle genomföra en abort idag när jag har en stadig relation även om tidpunkten är fel, men det beslutet kan bara den gravida kvinnan själv fatta.

• RyskaLenasDarling

Ja, jag skulle absolut önska att det vore olagligt att döda det liv som begynt, den egna lilla kropp som börjat växa inuti kvinnans kropp, det vi så fint kallar "abort".

• jennyli

Bara en stilla undran i denna debatt...
    Ni som är EMOT abort, vad anser ni om provrörsbefruktning, sk IVF? Skulle vara intressat att höra.

• Jennie med ie

jennyli. Eftersom jag aner att livet startar vid befruktningen och att det är fel av oss att aktivt se till att livet inte får fortsätta tycker jag IVF är fel utifrån den aspekten, där ges ju inte samtliga embryon chansen att fortsätta...

När jag ändå är igång så an jag i förebyggande syfte skriva att jag därför tycker även p-medel som gör att eventuella embryon stöts ut är fel.

• Citronella

Men jennie, man slänger faktiskt inte embryon som är av tillräcklig kvalite, man fryser in dem. Och eftersom jag själv levt med ivf-behandlingar så vet jag att det absolut vanligaste är att man försöker använda de frysta embryona. Tyvärr klarar inte alla upptiningen och alla stannar heller inte kvar i livmodern- precis som i *verkliga* livet, då massor av embryon går förlorade. Naturen själv ratar embryon som utvecklas dåligt; vad är det för skillnad om man ratar dem i ett provrör?

FYI dessutom; vid en IVF är det vanligaste att man INTE får fram så många befruktade ägg att de går att frysa in; utan man får tillbaka det eller de som utvecklats bäst/normalt. Övriga utvecklas inte som de ska och hade alltså *sorterats bort* av kroppen ändå. KROPPEN hade alltså inte givit dem en chans att fortsätta...

Om abort- bra med vår svenska lagstiftning som den är, bra med kvinnans eget val. Hoppas att systrar i andra länder får samma möjligheter med tiden.

• powerpuff

Jag är pro choice, av flera orsaker.
    Men denna debatt är lång som den är så jag håller detta kort.

• Jennie med ie

Citronella. Man vet inte i förväg hur många livsdugliga embryon det ska bli och hur många man kommer att behöva sätta in framöver. Långt ifrån alla dugliga embryon som fryses in tinas sedan upp och återförs in i livmodern. De som inte används inom en viss tid kasseras.
    Skillnaden mot när naturen själv kasserar är just den att i det ena fallet är det _naturen_ som gör det, inget vi kan styra över, medans när det gäller t ex IVF är det vi människor som medvetet skapar den situationen.

• Tetze

Abortfrågan är otroligt komplicerad och det finns inga enkla svar som ja eller nej.

Jag tycker det är självklart att det ska finnas möjlighet till abort, men inte att det är självklart att man ska utföra det.

Frågan handlar egentligen om vilket liv man prioriterar högst, det redan existerande (modern) eller det som växer (embryot, cellklump, ofött barn eller vad man nu väljer att kalla det). Jag personligen anser att moderns liv vinner den kampen. En abort är aldrig ett enkelt beslut. Det innebär inte, som till exempel cancer, att ta bort något från kroppen som skadar bäraren, utan att välja om det ska komma en ny människa till världen eller inte. Det kan låta väldigt självklart och naivt, men jag är inte säker på om alla tänker på det.

En väldigt intressant fråga är om det är moraliskt försvarbart att göra abort om man vet att barnet man bär kommer att ha någon form av funktionshinder. Om man väljer abort på grund av det, är det att värdera människor olika högt, att "normala, friska" människor är bättre än de med någon skada eller är det att vara rationell och tänka på sin egen kapacitet som förälder?

• Mastermind

För.

Men däremot så tycker jag att man ska vara lite striktare mot t.ex dom som gjort två eller fler aborter, kanske sätta i en p-stav (eller något annat preventivmedel som "sitter kvar" ett tag) automatiskt efter andra aborten? Vissa åker ju in och ut på sjukhuset och gör abort som om det verkligen vore ett fullt moraliskt alternativ till kondom, och dom lär ju inte bättra sig av sig själva efter tredje, fjärde aborten..

• Jennie med ie

tetze. "Frågan handlar egentligen om vilket liv man prioriterar högst."
    Inte för mig, för mig handlar det om att jag vill ge dem _samma_ värde. Jag anser inte att det ofödda livet ska ha _större_ rätt att leva vidare än det födda, och inte heller tvärtom, utan at de ska ha -_samma_ rätt.

Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**