Abortfrågan är otroligt komplicerad och det finns inga enkla svar som ja eller nej.
Jag tycker det är självklart att det ska finnas möjlighet till abort, men inte att det är självklart att man ska utföra det.
Frågan handlar egentligen om vilket liv man prioriterar högst, det redan existerande (modern) eller det som växer (embryot, cellklump, ofött barn eller vad man nu väljer att kalla det). Jag personligen anser att moderns liv vinner den kampen. En abort är aldrig ett enkelt beslut. Det innebär inte, som till exempel cancer, att ta bort något från kroppen som skadar bäraren, utan att välja om det ska komma en ny människa till världen eller inte. Det kan låta väldigt självklart och naivt, men jag är inte säker på om alla tänker på det.
En väldigt intressant fråga är om det är moraliskt försvarbart att göra abort om man vet att barnet man bär kommer att ha någon form av funktionshinder. Om man väljer abort på grund av det, är det att värdera människor olika högt, att "normala, friska" människor är bättre än de med någon skada eller är det att vara rationell och tänka på sin egen kapacitet som förälder?