• Lalalisa

Min man våldtar mig

Jag bråkade ikväll med min man sedan två år tillbaka. Länge har jag känt en tyngd liggande över mina axlar, att det inte är som det ska mellan oss. Jag har länge försökt tala med honom men han har inte velat och kommit med undanflykter. Idag så bråkade vi iaf och sen så kom mycket ut... Jag förstår inte helt och hållet hur han ser på saker, jag förstår inte varför jag är så dålig i hans ögon om han nu älskar mig. Jag gör så gott jag kan och har uppfyllt mina plikter som fru och städat, lagat mat, tvättat... Jag har aldrig sagt något när han gått ut med sina vänner. Nästan aldrig bett om nåt men han klagade på mig: att jag inte var tillräckligt kärleksfull mot honom, att jag inte var tillräckligt snäll, att jag hade förändrats, att jag inte förtjänade hans kärlek. Jag känner ofta av att han vill kontrollera mig och det säger jag till honom men han nekar (givetvis). Jag har i evigheter försökt tala med honom men som sagt så har det inte gått. Han klarar inte av att snacka om nåt i mer än fem minuter förrän han vill sticka iväg. När jag säger att det inte är normalt att vi aldrig talar om nåt så kontrar han med att han aldrig hört talas om något par som talar så mycket som vi. Men sanningen är att det mesta vi talar om är bara vad som hänt under dagen och inget annat. Jag skulle önska att vi bara kunde tala om vad som helst utan att han ska säga att jag är tröttsam.

Han jobbar och går i skolan hela dagarna och på kvällarna träffar han ofta sina vänner. Han säger att jag inte har tillräckligt mycket att göra så därför vill jag tala med honom. Sanningen är den att jag har mycket med mina studier men jag tycker att vår relation är viktigast. Själv tycker jag verkligen att jag försöker och har gjort det länge. Men han hävdar att det är han som gör det och inte jag. Han sa också att: "om jag skulle ha gjort som jag tänkt så skulle jag ha skiljt mig ifrån dig". Efter det så säger jag att jag också haft funderingar på att vi ska gå skilda vägar. Han berättar också att han iaf verkligen älskar mig och inte vill att vi ska skiljas. Jag älskar honom också men tycks inte kunna göra honom nöjd.

Sedan sa han att vi skulle visa varandra hur mycket vi älskar varandra genom sex. Jag sa hela tiden nej och stretade emot, hade verkligen ingen lust att ha sex efter en sådan diskussion. Men han gjorde ändå vad han ville och njöt av det. Det är inte första gången han våldtagit mig men det är första gången på länge iaf. Jag frågar honom varför han gjorde så och han sa att det var för att han älskar mig. Jag frågar om det han sa innan, att han ville skiljas från mig, och han frågar mig varför jag fortfarande tänker på det. Sedan bråkar vi igen och jag har nu bäddat i soffan.

Det jag verkligen känner innerst inne är att jag älskar honom men att han inte är bra för mig. Och tydligen är inte jag tillräckligt bra för honom heller. Jag är rädd för att han ska lämna mig och skäms för det. Jag tycker inte att vårt förhållande är normalt eller nyttigt. Men jag kan inte tänka mig ett liv utan honom.

• Svar på tråden Min man våldtar mig
  • Lalalisa

Du har rätt rosebrud, jag mår verkligen inte bra och det har jag inte gjort på längre. Han är inte alltid som jag beskrev honom ovan, han kan vara enormt kärleksfull och snäll... Men ibland så visar han denna sida som jag tycker så illa om. Och jag känner mig inte respekterad.. Jag har märkt att mitt självförtroende bara blivit sämre och sämre... Och alltid när jag mår bra så mår han dåligt och tvärtom... Det är så fruktansvärt hemskt svårt det här. För visst älskar jag honom, men jag vågar inte lämna honom och han vet det och det irriterar mig. Dessutom tycker alla om honom... De kommer att beskylla mig för allting... Jag är rädd och jag känner mig så ensam. Jag vill inte ha det så här hela livet det vill jag verkligen inte. Jag har velat försöka ändra på honom men jag kan inte.. Kanske jag aldrig lyckas... Förtjänar han verkligen min kärlek? Nej jag vet det... Eller kanske är det jag som gör fel ändå...? Skäms för mitt dåliga självförtroende...

• Lill Anna

Lalalisa. Allt är upp till dig och ingen annan.. Känn efter, vad vill du, vill du leva i detta förhållande eller kan du kanske hitta något bättre??
    Vill du inte lämna honom så är det ditt val.

• rosebud

Lalalisa

Nej, du kan nog inte ändra på honom. Tror inte det går att ändra sättet på en annan människa.

Jag förstår att du inte har det lätt i din situation... Men att respekteras är ju en av grundstenarna i ett förhållande. Och jag tror tyvärr inte att ditt självförtroende kommer att bli bättre av att du stannar hos honom. Vad är det som gör att han verkar ha sån makt över dig? Känns som om han har det när jag läser vad du har skrivit.

En lite känslig fråga... Vad är det som gör att du inte vågar lämna honom? Tror du han skulle göra dig illa?

Menar inte att låta elak när jag skriver till dig, men jag blir så upprörd när jag hör hur mina medsystrar blir behandlade.
    Stor kram på dig!

• Maria

Lalalisa, jag kan förstå att du har det jättesvårt. Det kan verka enkelt för andra som säger att gå ifrån honom nu direkt, men du säger ju att du älskar honom trots allt och då blir det inte lätt. Att du älskar honom trots att han uppenbarligen gör dig illa verkar ju helt irrationellt men kärlek är ju ofta inte så särskilt rationell.

Men jag tycker trots allt att när det går till våld i någon form, vare sig det är våldtäkt som här eller misshandel, då måste man nog se till sin egen säkerhet och tänka över om man verkligen VÅGAR vara kvar i den relationen. Har man passerat sådana gränser vet man ju inte hur långt det kan gå - ihjälslagen vill väl ändå ingen bli !

Det andra som diskuterades här, om att han inte är jämlik, att ni inte delar på hushållsarbete och så, tycker jag är helt ovidkommande här. Somliga vill ha ett förhållande där ALLT skall delas precis lika, andra vill det inte. Jag gör själv det mesta vad det gäller rena hushållssaker, men så är jag ju dels hemma med våra barn (fick tvillingar på direkten !!), dels så slipper jag ju sånt som att laga bilar, skotta snö, hugga ved m.m. Jobben kan man ju dela upp som man själv känner för. Men det här med att någon tar till våld är något HELT annat, det är ju där som det stora problemet ligger.

• Lalalisa

Troligen har han fått sån makt över mig därför att jag har dåligt självförtroende och är osäker.. Och för att jag älskar honom. Jag har tänkt på att han nog försöker manipulera mig.. När jag träffade honom så hade jag några vänner men nu har jag inga jag träffar. Jag är mest hemma och jag har funderat på hru det skulle vara om jag skulle gå ut mer. Säkert skulle han inte gilla det men det är egentligen vad jag skulle vilja...

Jag tror inte att han skulle göra mig illa om jag lämnade honom.. Men jag vågar inte lämna honom... För jag skulle bli helt och hållet knäckt... Och jag kan inte fatta att han itne älskar mig... Det går inte in liksom... För jag har verkligen trott att han gjorde det.

• Lalalisa

Jag förstår inte varför han då gråtit för mig? Varför han betett sig som om han älskade mig? Jag är riktigt rädd nu... Kanske han är psykopat och bara spelar.... Jag evt verkligen inte vad jag ska ta mig till... Men om han säger och gör sådant mot mig kan han ju inte älska mig?? Gud...

• Lalalisa

Jag vet inte vad jag ska göra. Men jag klarar inte av det här så länge till... Jag har svårt att föreställa mig hur livet skulle vara utan honom... Jag vill inte ens tänka på det.. Men varför älskar jag honom när han gör mig så illa? Skulle önska att jag kunde sluta... Att jag kunde hjälpa mig själv och ta mig ur det här.

• rosebud

Lalalisa

Man måste få ha ett eget liv även om man har ett förhållande. Att träffa vänner och göra sånt man tycker är roligt utan att partnern ska vara med är mycket viktigt för ens eget välbefinnande. Det låter inte bra i mina öron att din man inte gillar det.

Jag tror att han också har dåligt självförtroende och att det är därför han beter sig så mot dig. För att känna "makt". Varför han har gråtit är svårt att svara på. Det kan ju vara så att han älskar dig, fast han har ett taskigt sätt att visa det på.

Kan du prata med någon i din närhet? Någon som kommer att lyssna och förstå dig? Förstår att du inte har det så lätt, men jag tror du behöver komma ur det på något sätt.

Stor kram på dig!

• Lalalisa

Jag tror verkligen att han älskar mig men när jag säger det så känns det som om jag säger emot mig själv... Hur kan han älska mig om han gör så? Han har kanske också dåligt självförtroende ja...

Jag har ingen att prata med, vill inte berätta för närstående.. För det här komemr verkligen att såra dem och jag vill inte det. Men kanske så kan jag prata med en kvinna jag träffar ibland... Om en vecka nästa gång..

• rosebud

Hoppas du kan prata med den här kvinnan! Det behöver du! Bara att prata med någon kan göra att det känns bättre. Och kanske ge dig mod att ta tag i din situation, hur du än väljer att göra.

Lycka till tjejen!

Svar på tråden Min man våldtar mig