• Lisa1982

Raka sig i underlivet

Är det någon som vet om det är vanligt att raka sig i underlivet inför bröllopsnatten. Pratade med kompis och hon säger att bland dagens tonåringar rakar sig nästan alla (?) och att en stor del av de yngre kvinnor som ska gifta sig gör detta i någon utsträckning (alltså mer än det vanliga "trimma bikinlinjen")inför bröllopsnatten.

Hade inte haft en tanke på detta men det kanske är något jag ska fundera på?

• Svar på tråden Raka sig i underlivet
  • blivande fru J

det fanns ett f1tta innan som jag fick ta bort för det fick man inte skriva :)

• Pöjk

J, jo jag förstår vad du menar, men snopp inbegriper inte pung med testiklar, och ej heller prostata (som jag tror tillhör könsorganen, får väl skämmas och fråga om det är någon som vet det?)

"Glansband", där har vi ett ord man inte ser varje dag!

"Snäcka" är lika fånigt som "kärleksblomma". Herregud, är det prosa eller poesi? Jag kommer att taänka på 45-åriga hippies med blommor i hår och batikfärgade tunikor...

Håller fullständigt med J angående kük och fltta, därav snopp/springa som jag anser inte har någon sexuell eller ens sensuell laddning.

• honungsfågel

Herregud vilka diskussioner som förkommer här! Snacka om laddat ämne! Jag antar att det således är många som känner sig berörda (inklusive mig själv).

Mina tankar: Springa och snippa låter precis samma - lika fjantigt som p1tt. OK, springa kan betyda olika saker men det finns det många ord i det svenska språket som gör. Slida däremot känns helt OK - ungefär i samma genre som snopp. Mer "grova" ord anser jag ska förbli just grova och sexuella. Visst, vi människor är sexuella varelser MEN vi är inte det hela tiden. Man borde kunna benämna våra könsorgan utan att det ska bli sexuellt. Och om de "grova" orden blir ord som vi använder i varadgen - vilka ord ska man då använda i sänghalmen?

• Pöjk

Äsch, slida passar med penis, det använder man hos läkaren. Eller när man blir förbannad , men tycker det är ofint att skrika "KUK också!". Då kan man säga ett litet försiktigt "penis" istället. Jo, jag svär nog för mycket.

• NokGroda

honungsfågel: absolut. men även när folk pratar om sex och kärlek, t ex här på BT, så klarar de inte av de grövre orden.

poängen med ordet springas dålighet var väl främst att f1ttan är så mycket mer än bara en springa.

jag minns fortfarande hur arg jag blev när jag var liten och läste "Totte ska få en liten syster" eller vad den hette där Totte förvirrat upptäcker att lillebror är en lillasyster, för där finns ju bara "ett litet streck". för i helvete!?

• EhjärtaK = sant

Pöjk:
    Jo, jag vet att snoppen inte inbegriper precis hela mannens könsorgan, men som blivande fru j skriver så beskriver det ändå en stor del av könet (jag skriver inte mer om det, eftersom hon redan har gjort det så bra ).

Dessutom går det inte att sätta likhetstecken mellan "snopp" och "snoppa". Det är ju en självklarhet att vissa ord liknar varandra (både till stavning och uttal), men det går ändå att särskilja dem utan problem!

Snopp är ett inarbetat ord för det manliga könsorganet - och är därför en bra beskrivning! Springa beskriver däremot INTE ett kvinnligt könsorgan - utan är ju inarbetat att använda i helt andra samanhang! Jag tror som många redan har skrivit att man använder sådana ord/begrepp för att man tycker det är pinsamt och inte vet vad man skall säga. Och det förhållningssättet tycker jag är mycket negativt!

Visst kan man säga "kvinnliga genitalier", eller "kvinnligt könsorgan" osv. Men det låter väldigt kliniskt, och jag tycker fortfarande att det behövs ett mer avslappnat ord - men det är ju förstås en smaksak!

• Pöjk

"Dessutom går det inte att sätta likhetstecken mellan "snopp" och "snoppa". Det är ju en självklarhet att vissa ord liknar varandra (både till stavning och uttal), men det går ändå att särskilja dem utan problem!"

Kolla i SAOB, snopp som betecknig av manlig könsorgan kommer härstammar från beteckningen på en ände som sticker ut (ungefär).

• EhjärtaK = sant

Pöjk:
    I så fall handlar det snarare om en diskussion om hur ord har uppkommit (och det är vi nog ganska få som behärskar att ge oss in i ).

Snopp är synonymt med penis (som är en klinisk beskrivning av mannens könsorgan). Springa är inte (mig veterligen) synonymt med t ex. vagina - utan det är just ett hålrum. Så visst skulle man kunna kalla slidöppningen för springa (förstår dock INTE vitsen eftersom vi har ordet: "slidöppning"), men jag anser fortfarande inte att du har några argument som kan få mig att tycka att springa är ett bra ord för kvinnans könsorgan som helhet.

• EhjärtaK = sant

Smiley nummer två skulle inte vara där.

• vixen not a tramp

Jag gillar ordet snippa, i icke sexuella sammanhang. Bra motsvrighet til snopp tycker jag. Det säger jag inte heller i sexuella sammanhang.

Svar på tråden Raka sig i underlivet