• Lilla päronet

Lilla päronets viktdagbok!!!!

Hallå på er! Tänkte starta en liten viktdagbok. Jag ska skriva hur min resa mot viktnedgången går. Vill ner ca 13kg på 9 veckor. Men är nöjd i fall man skulle gå ned 10kg. Ska träna, gå på promenader. Och äta rätt. Startade i söndags med mitt nya liv. Vägde 70kg då jag startade!!! Och vill ner till 57-55kg.
    Ha det fint allihopa!

• Svar på tråden Lilla päronets viktdagbok!!!!
  • Lilla päronet

fjortonårsenare:
    tackar tackar, kul att höra ;)

• hanny

HippieJo
    Att din mage känns svullen kan vara pga att du dricker mkt cola light och äter läkerol, aspartamet gör många "bullriga" i magen..

Vid er längd och vikt är 700-1000kcal/dag alldeles för lite, ni förstör era kroppar och ämnesomsättningen. Visst ska man dra ner på kalorierna när man försöker gå ner i vikt men det finns gränser.. Ni borde äta minst 1500kcal om dagen, lilla päronet du verkar träna mkt och borde därför äta ännu mer för att du och din kropp ska må bra! Du skriver att du mår bra, och visst mår man bra när man går ner i vikt, i alla fall psykiskt, men jag tror din kropp skriker efter näring. Förstör inte era kroppar när ni är så unga!
    Det är inte som jag är avundsjuk, jag är 160 lång och har det senaste året gått ner från ca 74kg till 52-54kg, beroende på var jag befinner mig i månaden (kvinnokroppen är komplicerad). Detta genom att äta ca 2000-2300kcal om dagen (nyttig och mättande mat), gå en 4km promenad innan frukost, det senaste halvåret har jag styrketränat 3ggr/vecka och sprungit 5-6km 2ggr/vecka. På helgerna har jag unnat mig godis eller annat jag varit sugen på samt ätit lite mer mat. MEN...att jag skriver detta är för att jag tycker att ni nästan har, eller i alla fall närmar er, ett sjukligt beteende. Ni kommer inte att orka om ni håller på som ni gör dessutom förstör ni era kroppar. Ingen av er verkar ha ngn särskilt stor övervikt heller.. Jag är kortare än er och åt mer än dubbelt så mycket och gick ändå ner, visst står man stilla ibland men inte alltid! Nu när jag tränar äter jag mer och håller ändå vikten.
    Var försiktiga och ta hand om er, ni har bara ett liv!!

Jag läser här ganska ofta, kanske inte på helgerna men i veckorna så om ni har frågor eller liknande så finns jag här..

Kramar Hanny*

• hanny

Oj..glömde en sak.. Men jag vet att andra skrivit det tidigare i tråden redan..
    Väg er högst en gång i veckan, kanske bara varannan vecka (jag väger mig ungefär varannan fredagmorgon nykissad och utan kläder). Har ni svårt att hålla det kan ni väl be ngn i er närhet gömma vågen.. Som jag skrev innan kvinnokroppen är kompilcerad, hormoner påverkar vikten och den skiftar från dag till dag utan att man egentligen behöver ha gått upp i vikt..

Lycka Till!

Kramar Hanny*

• HippieJo

Hanny:

Allt du skriver känner jag igen, och jag förstår och håller med. Det är bara så att jag har haft ca. 4 kg för mycket de senaste fyra åren och varje gång jaghar bestämt mig för att bli av med dem på det vis du förespråkar så händer inget, på månader! Till slut faller jag in i mina gamla hjulspår när motivationen tar slut. Antagligen tycker min kropp att jag ska var som jag är och att jag inte borde bli smalare... Jag kommer faktiskt inte att bli jättetunn aven om jag väger 55 kg, det kan tyckas konstigt för vissa, jag vet, men jag känner min kropp och vet hur den ser. Dessutom tycker de flesta i min omgivning att jag ser 'smal-normalbyggd' ut vid den vikten, inte tunn. Jag garanterar att detta smått besatta beteende är övergående, just nu fokuserar jag mycket på mat och sånt, och jag är lycklig och förväntansfull. När jag har nått mitt mål (inom ca 1,5 månader) så kommer jag att äta mer naturligtvis och ändra stil, bli sund helt enkelt. Jag måste bara få göra så här för annars klarar jag det inte och jag har verkligen försökt! Tilläggas bör att jag de senaste åren har levt på choklad och läsk i stort sett (ca 300 g choklad / dag) och ändå ALDRIG vägt mer än 60 kg. Kankse har det varit boven till att min kropp inte vill gå varken upp eller ner, kan min omsättning ha tagit skada? Nu äter jag dock mycket sunt, långsamma kolhydrater, ca 20% fett och mycket protein. Choklad högst 1 dag i veckan och då inte alls så mycket som förr. Nu blev detta ruskigt långt, jag ville bara lugna dig att jag vet att jag är lite besatt och galen nu och att det inte är helt hälsosamt, men det kan knappt vara mindre hhälsosamt än förr och nu vet jag att detta är övergående. När jag nått mitt mål ska jag äntligen leva normalt och sunt.

Tack ändå, sunda tankar behövs verkligen!
    Kram!

• ia.

Hanny: jag tror att det alla vi håller på med här är övergående:)
    jag vet om allt det du skriver redan å vet att jag borde tänka på det.. men just nu känns det som om jag behöver det här för motaviationen..

så snälla försök inte att lära så mycket:)
    jag menar verkligen inte det här på något elakt eller annat negativt sätt men jag vill verkligen ha kvar den här tråden för det gör jättemycket för mej att ha tjejerna som förstår mej här:D

kram på allihopa iaf:) :p

• HippieJo

Hanny:
    Vill förtydliga: Jag är verkligen tacksam för dina inlägg, för min del så känns det bra att få lite påminnelser från riktiga världen då och då. För min del så får du gärna informera hur mycket som helst. Jag vet mina mål och tänker nå dem och tjejerna här är underbara stöd, du kan bli vår sunda fe som varnar när vi går för mycket överstyr...

Ia:
    Läste i en annan tråd att du varit anorektiker? Har du kommit över det? Gör man det nånsin egentligen? Vill inte pusha någon som haft såna problem i fel riktning... Hoppas att du tar det rätt. För min del får du mer än gärna vara kvar och jag får mycket stöd från dig så jag är mycket tacksam att du finns här. Tycker verkligen om dig gumman, jag vill bara inte skada nån. Är allt lugnt nu? Har du kontroll? Vill bara väl...

Kramisar till er alla!

• HippieJo

Ia:
    Jag menar förstås att jag inte vill pusha nån som HAR det i fel riktning. Så länge du garanterar att läget är stabilt så kör vi på.

Puss och kram gumman!

• ia.

HippieJo:
    Jag har inte varit anorktiker.. jag har haft problem med bulimi men det är över nu.. jag gjorde det själv utan hjälp:)
    tråkigt nog iofs.. men jag har kontroll på läget.. just nu iaf.. jag har det verkligen nu, mer än nånsin faktiskt.. kanske beror rätt mycket på er tror jag:) ingen i 'vekligheten' är speceillt intresserad av hur det går för mej å min vikt..Egentligen går det inte att komma ifrån, inte inom de senare åren iaf.. hursom tjejer.. det går jättebra för mej nu.. å eftersom ni inte känner mej på riktigt så är jag huundra procent ärlig med alla mina mått, vikter å allt..!
    tillåmed ni skulle märka om det gick överstyr.. men eftersom jag har haft en släng av bulimi har jag väldigt svårt att gå ner i vikt.. det skulle nog inte kunna gå överstyr åt 'fel' håll.. och på 51 tar det stopp.. iinte mer.. det vill jag verkligen inte.. men inte mer än 55 heller:)

nu ska jag kolla lite på film i natten med en kompis:)
    natti..myspys!

• HippieJo

Ia:
    Ok, bulimi, ursäkta :/... Låter bra att det går bra för dig gumman, känns skönt att höra. Ja, jag har oxå tänkt på det där med att man är anonym, det är ganska skönt, man kan vara brutalärlig :)... Du verkar vara stark och jag tror på dig. Allt komer att gå galant!

Ha en mysig natt nu!
    Kramis!

• hanny

Jag vill absolut inte att denna tråden ska stängas, det är bra att ni motiverar varandra ..
    Det är skönt att höra att ni är medvetna lr hur jag nu ska uttrycka mig!
    Jag är gärna er "sunda fe" och ska försöka att inte lägga mig i för mycket *ler*..
    Ha en skön helg, njut av den! Om det skulle slinka ner något ni inte hade tänkt er så ha inte dåligt samvete för det, res er upp och gå vidare istället, det är tillåtet att synda, bara inte varje dag !

Svar på tråden Lilla päronets viktdagbok!!!!