• Bebbsen05

Ni som är gifta - Vad skulle ni ändrat på om ni kunde??

Ni som redan gift er! Om ni fick ändra på saker, vad skulle det då vara??

• Svar på tråden Ni som är gifta - Vad skulle ni ändrat på om ni kunde??
  • Pans

Vilken bra fråga! Hm, om jag skulle ändra på något så är det nog att jag skulle stått på mig mer. Då tänker jag närmast på gästlistan. Vi valde att bjuda mest vänner och det är vi jättenöjda med. Dock var det ett par som mina föräldrar gärna ville ha med och där vi gav med oss. Så här i efterhand så kan jag dock känna att vi borde stått på oss och bara bjudit dom som vi verkligen ville ha där. På så sätt kan alla gäster verkligen bidra till både den goda stämningen och fina tal eller roliga spex!

• caxig

Hej!
    Första gången jag loggar in... Jag vill bara ge ett tips som jag tyckte var super på vår bröllopsdag.
    För att slippa stress osv så var mitt krav på min frisör och makeup artist att de skulle ta sig hem till mig för att fixa till mig. Jag kan tillägga att jag dessutom bor ute i skogen, men det var inget problem. Visst det kostade 100 kr mer, men och? Väl värt det! Frisören sa att hon förstod inte att inte fler hade kommit på den ideén.
    Dessutom gjorde hade vi en annan kul grej.. Jag hade kontaktat den lokala duvföreningen, så när vi kom ut ur kyrkan så skickades 30 duvor upp i luften. Jättehäftigt!!!
    Ångrar... Ja, att man inte åkte iväg på en resa direkt. Om så bara över en weekend, men det blev vardag så himlars fort. Men det blir Thailand i feb istället. Men man behöver komma ifrån direkt.
    Lycka till på ert bröllop.

• prinsens sessa

Har läst hela tråden (puh) :) och det är himla många bra råd och tips!

• KCsMama

Vi skulle ha ställt in det och väntat ett år! Allt gick fel både innan och under vigseln. En vän till mina bästa vänner blev mördad innan *snyft* men jag skämdes alladeles för mycket för att ställa in bröllopet en vecka innan och min mamma sa "Ja men då blir det ju någonting som ni kan glädjas åt också" men det blev katastrof! Nu funderar vi på att göra om vigseln om antingen 3 eller 8år (på vårt 5 eller 10års jubileum).

Kan läsa mer här om ni har lust!

www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m1303276.html

• side

Glad att vi satsade på:
    * proffessionell frisyr och sminkning - kände mig så fin, det blir nåt annat när man får hjälp av proffs.
    * vit limousin från kyrkan och en 45 minuters "tour" i Stockholm. Vår 11 åriga son blev överlycklig för överraskningen
    * betalade en systerdotter för att vara barnflicka hela eftermiddagen/kvällen/natten. Hon hade säkerligen ställt upp ändå men i och med att vi betalade kunde vi verkligen slappna av/njuta och barnen (11 och 4) hade roligt den tid de var med men kom hem från festen i lagom tid.
    * catering med egen lokal - underbart att slippa fixa innan och framförallt efter!

Skulle tänka på:
    * tidsplaneringen...det behövs GODA marginaler innan det är dags att åka till kyrkan.
    * näsduk - blev överrumplad av hur otroligt rörd jag blev när jag såg alla nära och kära i kyrkan! En gömd näsduk hade suttit fint!
    * gästboken - som så många andra sagt tidigare - lätt att den blir bortglömd...
    * bröllopsresa från Arlanda kl 7 morgonen efter var inte så väl genomtänkt...kändes innan som en kanongrej men några timmars sömn, presentöppning och att ha fått lite eftersnack från festen hade varit roligt. Idealet hade varit flyg från Arlanda 19 00 (dagen efter).

I övrigt perfekt och SÅ kul (men namnbytet - visst känns det lite märkligt...!!?)

• Lucyinthesky

Det jag skulle ändra på nu om jag kunde är att inte bara köpa billiga kopior på baileys, xante osv. Det va faktiskt lite pinsamt när nån anmärkte på det.

Sen att min man å jag kanske skulle spenderat lite mer tid med varandra efter middagen. Han å hans kompisar va helt uppslukade i medeltidsbandet vi hade hyrt. Jag fick leta efter honom mycket. Men han har fått höra för det!

Glöm inte att det e ER dag!!!

Skulle ha valt att ha vigseln tidigare på dan. Kl 16 va lite sent, för dagen blir så kort! Den springer iväg!

Lycka till alla som är kvar!

• Fröken Snurp

Jag skulle inte hållit min brudbukett så högt och emellanåt så krampaktigt. Det ser mycket snyggare ut på bilderna om man håller den rätt långt ner. Jag skulle precis som någon annan funderat ut mer exakt vilka bilder jag ville att fotografen skulle ta (nu blev de himla bra ändå) och så skulle jag gjort klart middagsprogrammen tidigare.
    Jag är extranöjd med att vi inte åkte på resan direkt efter utan fick tid att gotta oss i eftersnacken med familj och vänner. Två-tre dagar efter bröllopet skulle jag tycka är perfekt. Dessutom är jag glad att jag släppte greppet helt om middagen, det var jättekul att hela middagen kändes som en lång rad av överraskningar (bortsett från mat och dryck förstås).
    Ta till ordentligt med marginaler i tidsschemat, jag trodde att vi hade det hur luftigt som helst men det blev ändå stressigt och vi gifte oss kl 17! Se också till att ni inte har några små saker alls att fixa själva på bröllopsdagen, allt tar längre tid än man tror och det är svårt att slappna av annars.
    Om ni har egen lokal, hyr någon att städa efter er, blä-tråkigt att göra dagen efter man gift sig (och vi körde bara lånade grejer).
    Lägg ner mer tid på inbjudningarna och mindre på resten av trycksakerna, gästerna är också för upprymda för att lägga märke till alla små detaljer i program och bordsplaceringskort.
    Om ni har släp, ta med er nå'n som kan hjälpa er att gå på muggen med bibehållen självaktning och mindre skrynklor på klänningen.
    Försök att dricka mycket och äta under dagen och så långt som möjligt vara i nuet! Det är lätt att känna sig som en tredje person som står och tittar på utifrån, men se till att ha en stund tilsammans innnan vigseln för att lugna ner er och njuta av vigselakten och resten av dagen.

• moan

Jag fick ett råd när det gäller att hålla brudbuketten och det var att hålla den vid höften. Tänkte bara att jag ville förmedla det rådet vidare :)

• Aurot

Sånt vi missade:
    Förbered tacktalet! Vi improviserade och det blev halvsnurrigt eftersom vi var så tagna av situationen (och ett uns berusade av vinet).

Om valsen är fumlig och trampig - SKIT I DET! (bli inte arg på din nyblivne make som vissa blev *skäms*)

Sånt vi gjorde så j*vla bra;):
    -Minutiösa förberedelser är a och o. Vårt superdetaljerade excelark var magiskt!

-Delegera och informera noggrant och lita på dem du delegerar till.

-Gästbok med tillhörande engångskameror för självporträtt.

-Köp mer dryck än ni tror går åt. Vi hade tagit i överkant och är förvånade över hur lite det blev kvar ändå. För mig vore det närmast en katastrof och tex bubblet eller middagsvinet tog slut.

-Bor du i södra/västra Sverige och har mer än 30 gäster? Åk till Tyskland och köp alkoholhaltiga drycker. Det lönar sig!

-Åk på smekmånad så fort ni kan. Vi åkte på em dagen efter. Visst blev telefonräkningen skyhög eftersom man ändå ville åt lite eftersnack men det var underbart att fortsätta sväva direkt.

• aug06

Hej hallå, kanon!! Fråga: Pollymia, läste dikten:

Måhända är han den ende i världen
    som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.

Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.

De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det.

Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.

Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.

VEM har skrivit denna underbara dikt??

Svar på tråden Ni som är gifta - Vad skulle ni ändrat på om ni kunde??