• Ammo

Glitter tråden...2

Här fortsätter Glitter tråden...
    Izunia, BlueTopaz,Yllo,Victory, ett år har gått sedan vi började skriva i vår första tråd.

Nu handlar denna tråd om allt från himmel och jord och nya som gamla är självklart välkommna att titta in. Vi är ju gifta och hjälper gärna till med tips och råd till er som har det roliga framför er.

• Svar på tråden Glitter tråden...2
  • Ammo

Vad är wet-drill?
    HUr lång är utbildningen?
    När är du klar för att börja flyga/jobba?
    Har ju inte ens frågat vilket bolag det är, var det sas?

• Izunia

yes det är SAS. Jag börjar flyga 1 april om allt gar som planerat! :)

wet-drill är en vattenkatastrofövning, som innebär att man befinner sig i just vatten, kläder, flytväst och hela köret. Men ska kunna olika gruppsim, kliva upp i gummibat, dra upp andra i gummibat samma simma en viss längd. Jättekul tyckte jag iaf! :)

• Ammo

Oj, det låter som en tuff övning.
    Förlåt om det låter knäppt, men har en flygvärdinna inte längre utbildning än så?
    Visst det är ju inte så svårt med den sociala "mat-biten" men jag trodde det var längre utbildning just för att lära sig mer om planet, säkerhet och typ en del att plugga?! Jag trodde utbildningen var på minst en termin.
    Piloterna har ju en gedigen utbildning så de kan väl det mesta men de är ju adrig ute i kabinen om nåt händer...

Nu har pappa gått loss med motorsågen.
    De stora träden får stå kvar tills i morgon då Martin och syrrans Lasse kan hjälpa till, de går ju upp till himlen..
    Grannen kom ut och frågade vad vi gjorde och sa att han bara ville kolla så vi inte kapade träd på deras tomt. Vi hade tydligen gått lös med grästrimmern i sommras i en slänt och kapat några nysatta buskar som var på deras tomt, piiinsamt. Men jag såg inga buskar som såg nyplanterade ut, bara långt vildvuxet gräs som vi resade...

• Izunia

jo utbildningen är jobbig!! Vi är bara 11 pers i gruppen och det är mkt att lära sig. Men allt är komprimerat. Det kan tyckas lite men efter 1 manad har vi varit där väldigt manga timmar och bara tränat säkerhetsatgärder. enbart 3 dagar gar at service da det egentligen inte är var primära uppgift.

Jag kan nämna att vi har mkt att plugga.. 2 tjocka böcker som ska sitta i bakhuvet med detsamma. Första flygningarna är bara som trainee. Alltsa vi är inte ordinare crew.

• Izunia

dessutom lär vi oss bara 1 plan nu. :)

• Ammo

Ok, jag tänkte det verkade lite väl enkelt. Känns tryggare att höra att ni får kämpa lite ;)
    Jag är inte flygrädd men man vill ju verkligen att de som jobbar på planet kan allt mer än att bara servera kaffe...
    Hur är det med terrordåd, kan man förbereda sig på sånt verkligen?!

• Izunia

du behöver verkligen into oroa dig för evakueringskunskaper! Det är tränat varje dag.
    Alltsa.. vi ska ju inte flyga planet. Därför har vi inte lang uutbildning. Men vi ska kunna allt om flyget, säkerheten, procedurer etc etc. samt allt om vilka regler gäller vilka passagerare, gods osv. Och det är manga regler.

• Ammo

Frågar inte bara för "säkerhetens del", men det är ju alltid bra att veta hur den funkar. Hade ett tag planer på att söka till flygvärdinna själv, men kände att jag hellre ville vara på marken utomlands än i luften. Så det var mer reseledare som lockade. Men det blev bara en säsong som bartender på Mallis och en säsong i Sälen, sen träffade jag Martin. Hade ju sagt upp lägenhet mm för att jag var på G att lämna Sverige men blev tillslut kvar pga av honom. Vilket jag iof inte ångrar idag förstås.
    Älskar ju att resa så man blir ju nyfiken på hur det ser ut "bakom kulisserna".

• Izunia

det är kul att se bakom kulisserna da det inte är alls som jag föreställt mig tidigare. :)

• Victory

God morgon! Joo, jag är uppe med tuppen en söndagmorgon! D ska iväg och jobba och jag var pigg och steg upp med honom.

Jag har haft en riktigt hemsk depparlördag . Jag stötte på några motgångar och alla problem som jag samlat på mig sista tiden kom fram (det har varit annat än barnproblemen också). Då vällde all sorg, ilska och frustration fram. Jag låg bara och grät och tänkte "varför får jag inte vara lycklig?"

Men jag lät allt komma fram och idag känns det mycket bättre! Har som sagt stigit upp i ottan och ser verkligen fram emot den här dagen! Visserligen har jag fått jätteont i halsen men jag ska ju ändå bara sitta inne och planera i huset. Jag måste börja bestämma mig för tapeter och sånt och så ska jag rensa bland det som fortfarande är ouppackat. Ja, det här blir nog en bra dag!

Jag har nog missat nåt, har du fått jobb som flygvärdinna, Iza!? GRATTIS!!! Vad roligt!! Jag måste nog läsa ikapp vad som hänt i tråden, känner mig helt insnöad på mina egna problem, haha! Är det nåt mer som jag har missat?

Svar på tråden Glitter tråden...2