• Ammo

Glitter tråden...2

Här fortsätter Glitter tråden...
    Izunia, BlueTopaz,Yllo,Victory, ett år har gått sedan vi började skriva i vår första tråd.

Nu handlar denna tråd om allt från himmel och jord och nya som gamla är självklart välkommna att titta in. Vi är ju gifta och hjälper gärna till med tips och råd till er som har det roliga framför er.

• Svar på tråden Glitter tråden...2
  • Ammo

Håller tummarna för dig Iza!!!

Vi föll för en vagn som heter Treutonia (orkar inte hämta broschyren för att se hur det stavas?!). Det är en fyrhjuling men med ledade hjul fram (ett måste tycker jag). Gillar också 3-hjulingar, men är man shoppingfantast som jag är så ska man inte åka med 3-hjulingar i rulltrappor. Då måste man ha vagnen nedanför sig då finns ju risken att tappa den, istället för att ha den framför sig. Hon sa igår när vi testade en att man "får inte" köra dem i rulltrappor helst. Min syster har en sån (Quinny tror jag)och hon åker bara hiss. Så de går tyvärr bort då. Men denna var lätt att köra, lätt att fälla ihop. Man kan vända på handtaget till andra sidan, ha som sittvagn,bra lastutrymme under och massa andra smarta finesser. Sen sa hon att dessa vagnar var det minst reklamationer på av alla märken.
    Men vi ska kolla på fler ställen också, detta var ju första gången vi någonsin tittade på egen vagn. Men nu har vi ju kött på benen av hennes info samt det vi läst så nu vet man vad man ska titta på.

Yllo,Du måste skriva in ditt kontonr för att kunna betala. Men detta är den absolut säkraste vägen att betala med via nätet, därför är det oftast den enda vägen som säljarna accepterar också. Så det spelar ingen roll om du mailat med dem eller ej.

• BlueTopaz

Hej tjejjer! 'Lugnt på jobbet idag tack o lov (försov mig dessutom kraftigt..)

Det är laktosintollerant Leo är.. sorry, jag blandar jämt ihop namnen på dem... Han tål alltså inte mjölksocker.

Jättefin klänning Ylva!! Använd ALLTID paypal dock, annars kan du mkt lätt bli blåst på pengarna! Det är inget konstigt att uppge kortnummer på paypal, det är en säker sajt som hela USA och många andra delar av världen använder.

Jag rekommenderar också en trehjuling Jess. I vanliga fall rekommenderar jag Bugaboo, men ute i Järfälla är det för mkt snö på vägarna på vintern för en sådan stadsvagn. (två små främre hjul klarar inte snö särskillt bra)
    Vanliga vagnar är rätt jobbiga att manövrera och är mkt tyngre att tex lyfta i och ur bilen samt att de är väldigt stora. En trehjuling med svängbart framhjul, är lättmanövrerad (samt att man kan låsa framhjulet om det är riktigt mkt snö) och den är lätt och liten i jämförelse. Dessutom har man längre användning för en trehjuling.
    MEN, en sak som är viktig att tänka på är att ett barn under ett år helst inte ska sitta framåtvänd, därför bör sittdelen vara vändbar. (tex urban jungle/ UJ är inte vändbar)
    Eftersom Martin är lång kan det vara bra med ett styre som är justerbart i höjd också så att ni båda kan dra vagnen bekvämt.
    Titta även på andra babybutiker samt nätet, Babyland har ett väldigt begränsat sortiment. Inne i stan finns babycenter, de har en del andra vagnar.
    Lycka till i jungeln!!!

• BlueTopaz

Det heter Teutonia =) Bra vagnar! (de var mitt förstahandsval också)
    Men, som sagt två mindre framhjul funkar dåligt i snö, särskillt blötsnö.. Om man kan vända och köra de stora hjulen frammåt går det lite lättare iaf.

• Yllo

Karin och Jess... Iza har lovat att hjälpa mig med att betala klänningen så jag förmodar att hon har paypal men jag ska gå in på paypal och se vad som står där. känns dock väldigt olustigt att lämna ut kontonrummer.. hade det vart ett kontokort som jag kan spärra hade det varit en annan sak... *tuggar mig nervöst i läppen*

• Yllo

Föresten så frågade jag om jag skulle måsta registrera mig som _köpare_ på ebay för att kunna beställa klänningen ELLER om jag kunde beställa den via mailkontakten.. Betalningen skulle självklar ske på ett säkert sätt med Izas hjälp

• Ammo

Just denna modell hade lite större hjul än de andra (vill inte heller ha små hjul pga snö mm) Men man kunde alltså vända sistsen på denna och även handtaget samt att de ledade hjulen kunde man låsa. Så man kunde anpassa den helt som man ville.

Varför har man längre användning av en 3-hjuling?
    Vi gillar ju som sagt dem med men ser fler nackdelar med en sådan än med en 4-hjuling...Den stora fördelen är ju att den är mycket lättare och med min trasiga rygg så borde jag välja en sån...

• Yllo

Jess - Jag skulle nog välja en 4-hjuling kombivagn så att du även kan ha den som sittvagn lite längre fram

Lycka till Iza!! *håller tummar och tår för dig*

• BlueTopaz

Yllo: nästan alla vagnar går att använda som både ligg och sittvagn.

Jess: menade att en traditionell stor 4- hjuling snabbt blir FÖR stor och tung att släpa med sig. En trehjuling går oftast att vika ihop mindre och är lättare, samt att de oftast är lägre (själva sittdelen) vilket är mkt roligare för barnet än att sitta högt upp som i de traditionella vagnarna.
    Jag vet vilken vagn du menar kom jag på nu och den tror jag funkar fint! Mistral S ellerhur? (kikade lite på nätet) Och skulle det var skitmkt snö så kan man dra dem i pulka.. ;)
    Mistralen som var innan (med 4 lika stora hjul) var den jag ville ha allra först.. ;)

• Izunia

heeeeeeeeej tjejer!! Jag fick högsta betyg idag!! :D :D Känner mig ganska nöjd!

Det tog bara 15 min och var över innan jag ens hunnit svettats klart! haha!!

Nu är jag dödstrött...

Ylva, eftersom du ska maila är det lättare om du betalar. Registrera dig som köpare och sa är allt klart! Det är enkelt. Det är ju kortnummret du registrerar.

Svar på tråden Glitter tråden...2