• pasia

PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!

Tänkte att det skulle vara skönt med en tråd där man kan vända sig till när man känner sig svag när det hemska sötsuget sätter sig in.

Samtidigt kan man berätta hur viktnedgången går, vad ens mål är osv.

Dessutom välkomnas starkt tips, både hur man ska få motivationen, energin och bota sötsuget!

• Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!
  • jagärsåkär

Det bästa jag testat mot sötsug är att dricka äppelcidervinäger innan maten. Jag är världens gottegris men med det vill jag absolut inte ha nåt sött efter jag ätit. Jag tog det i tablettform! Smidigt. Tror det ska tas 30min före måltid (det var länge sen jag tog dem) och dessutom ger det mättnadskänsla så man äter mindre.

Annars kan jag säga rent generellt att om man äter mindre minskar sötsuget. Det är ofta när man ätit för mkt som man behöver nåt sött för att kompensera blodsockerfall. Det får man för att allt blod går till magen för att bryta ner för mkt mat. Kroppen vill ha energi till resten av alla funktioner då... Så ät mindre och sötsuget minskar också!

Och sen har jag märkt att om jag sätter upp ett datum-mål går allt åt helsicke med bantningen. För jag kan inte bestämma över min kropp på det sättet. Jag måste alltid ställa in mig på att ändra livsstil: äta mindre o bättre och träna mer. Punkt slut (och äppelcidervinäger då). Ibland tar det 3 mån ibland längre, men förutbestämda datum funkar inte och gör bara att jag tappar lusten helt och skiter i allt!

Så ni brudar som ska gifta er långt fram i tiden, sätt inte upp mål till bröllopet utan kanske försök bli hälsosammare och så kommer det när kroppen vill o kan. Låt bantningen ta tid...

• Qozze

Ska nog börja skriva en sån dagbok. Tycker själv att jag inte äter speciellt mycket mellan målen, men det syns nog bättre när man skriver ner allt.

Stora A: Jag brukar oftast äta fil med müsli eller flingor till frukost. På helgerna blir det väl nån smörgås och te också.

Var i alla fall och körde ett pass på friskis igår kväll. Kändes bra!

• Stora A

äter också yoghurt med osötad müsli och frukt ell mörkt bröd med kalkon och grönsaker, och te... men har nu provat att äta 2 ägg på morgonen och av det håller jag mig prooppmätt till lunch! Ngn som känner igen sig? Däremot när jag har ätit havregrynsgröt blir jag vrålhungrig efter några timmar?? Kan ngn förklara detta?

• Cameline

Dagbok!
    Vilken bra idé..jag härmar

=)

• Thezz

Vad alla är duktiga!

Har gått hem från arbetet och när jag sedan var hemma, gav jag mig ut på min vanliga joggingtur. Har sån träningstärk sedan igår, då jag var på gymmet. Kommer väl inte kunna röra mig senare idag.

Ha en bra dag!

• Qozze

Thezz: Det låter som om du är riktigt duktig själv också!!

• Thezz

Qozze

Man tackar :)
    Har dock itne ställt mig på vågen på ett par veckor nu. Vill hellre känna att kläderna sitter lösare, än att koncentrera sig på kilona. Det blir så mycket enklare.

• ninjan

Thezz
    det tycker jag är en bra ide! Man ska inte stirra sej blind på vågen!

• Qozze

Håller med. Väger mig själv bara en gång i månaden. Fast ibland känns det lite väl länge. Man vill ju veta hur det går och blir lätt otålig...

Mäter mig också med måttband en gång i månaden. Sist hade jag minskat med 5 cm i midjan. Det var peppande!
    Två veckor till nästa vägning/mätning..

Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!