• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • Gemma

Lapinette, så skönt att läsa dina träningstokiga inlägg. Jag tränar ju inte alls lika intensivt som du men jag lovar att det är precis lika viktigt för mig ändå! Berättade jag att jag köpt ett litet hemmagym (hantlar och matta) så att jag ska kunna träna när bebisen har kommit? Den har för övrigt TVÅ egna gym, ett med havstema och ett superfint Tummen-gym. Ser fram emot hur vi ska ligga där bredvid varann och köra järnet (nåja) medan vi lyssnar på åttiotalsmusik.

Det var självfallet inte alls oangenämt att gå till posten. Lyssnade på nyladdade podden och gick genom stora parken som ligger alldeles i närheten. Den är riktigt schysst och modernistisk och designad av en fransk arkitekt, med exotiska träd, vattendrag, kanaler, broar och till och med ett svart svanpar. Eftersom det regnade var jag nästan ensam där jag sneddade över den långa träbron. På posten var det ingen kö och jag fick ut paketet direkt, sen gick jag tillbaka genom parken till ett litet kafé. Satte mig och sprättade paket med en lånad, vass kniv medan jag drack en cappuccino. Killarna tittade såklart nyfiket bakom disken och bakom draperiet, så fort jag kollade tillbaka slog de genast ner blicken men när jag återgick till sprättandet vajade det genast till bakom draperiet igen... de är liksom både söta och irriterade, kineserna, beroende på vilket humör man är. Glada är de i alla fall nästan jämt. Fick hela fyra fina julskivor från mamma och pappa, plus ett par samlingar som vi köpte på HMV på Oxford Street i somras och sedan glömde.

Handlade frukt på hemvägen, såg också att de hade en massa jordgubbar men det är liksom lite... fel för mig, mitt i allt julande. En papaya slank i alla fall ner, det är milt för magen.

förhoppningsis, längdskidor är jättemysigt men svårt när man bara är van vid slalom! Vi åkte en del i jurabergen i Frankrike för två vintrar sedan, det var rejäla branter och sååå knivigt att hålla balansen i backarna när man typ inte kan bromsa. Jag drösade än hit än dit och höll på att skratta ihjäl mig. Inte blev det bättre av att vi åt lunch uppe på toppen Frankrike style, med en massa Vin Chaud... de är för roliga fransmännen.

Skridskor är jag usel på, tror jag i alla fall, har inte åkt sedan mellanstadiet när vi brukade bege oss till ishallen hela klassen, eller till någon sjö. Jag åkte alltid på lädret och ramlade hela tiden så att knäna var gulgrönlila i en månad efteråt. Vi åkte nere på havet också, på den tiden (sent sjuttiotal) var det ju rejäla isar även nere i Skåne.

Du har nog rätt när det gäller tröttheten och eftersom det är så kort tid kvar och jag har lagom mycket att göra välkomnar jag känslan så länge jag bara slipper vara stressvaken på nätterna. Känner mig bara skönt trött idag, sov som sagt ut och nappade även på eftermiddagen, efter min Waitress-DVD. En helt OK feelgoodrulle med fina femtiotalsfärger. Snart kommer mannen hem, då ska vi käka vitlöksspäckad fläskfilé med smörstekta champinjoner, brysselkå, quinoa och rekorderlig gräddsås + sallad. Är så GLAD, mannen sa att han ska vara ledig på tisdag också, undrens tid är inte förbi!

Kram, G

• Amelle

Goddagens!

Njuter av min semester! Igår var det glöggmys och vindrickande hos chefen, med den sedvanliga trion som framförde julsånger på elpiano, trumpet, valthorn och andra instrument. Är tre arbetskamrater som alltid uppträder inför jul- och sommaravslutningar - jättemysigt.

Lapinette: vi vann såklart pysseltävlingen :)

Sen hem till mindre rolig sak: stämma med brf. Fullkomligt vidrigt. Imorse hade vi fyra hantverkare här som rekade läget inför stambytet, sen sprang jag iväg i det underbara vädret för att gå på pump. Vilket jag inte gjort sedan mitt ledbandshaveri så det var grymt jobbigt. Hem och så lunch med hemmajobbande fästmannen på Xoko. Åt en underbar silltallrik och fick julkänslor.

Nu ska jag iväg till väninnan som vi ska ha middag hos ikväll. Tänkte hjälpa henne handla och laga mat eftersom hennes bebis är vild och precis lärt sig stå. Sen kommer två kompisar till plus respektive och så ska vi klä granen.

Locanda är trevligt, har iofs bara druckit drinkar där men de var i alla fall toppengoda!

Gemma: otroligt rolig överraskning för dina päron, de kommer bli såååå glada!

Izunia: kan inget om sånt där men instämmer i att det kanske vore skönt att kolla för din/er sinnesros skull.

• Lapinette

Amelle vi jobbar också hemifrån men gick inte ned till Rörstrandsgatan för lunch denna gång utan det blev hemmagjord chili istället så vi skulle hinna åka över till min mamma för att vattna blommorna. Tog samtidigt med mig en korg som jag hade fyllt med lite godsaker. En liten tomte (mamma samlar på tomtar), pärong inlagd i vanilj (från Rosendahl), en mumsig Rioja, gott kaffe, lite vårlökar, strutar med choklad från Åres chokladfabrik och så ett Snöhalsband till mamma. Tänkte att de skulle bli lite glada över julkorgen när de kommer hem sent på julaftonskvällen från Teneriffa.

Gemma, jag var en klippa på skridskor när jag var liten. En sån där som hoppade runt på isen och gjorde piruetter. Detta då min mamma släpade iväg mig varje helg till en isbana i närheten. Har nu inte åkt på flera år men hoppas att det är ungefär som att cykla, har man en gång lärt sig det.

Amelle, grattis till vinsten!

• Izunia

molvark har jag haft sedan borjan och det har inte varit nagra problem. jag har inte haft nagra fler kramper sa jag avvaktar nog lite. Kommer de tillbaka sa far jag uppsoka lakare.

Det kanns lite konstigt, jag har inte ens koll pa nar det ar julafton eller nanting! Ar det pa tisdag?? Lite trist utan fin julgran..presenter att lagga under granen och vara utan sin egen familj. Men det ska nog blir trevligt har ocksa.

• Izunia

molvark har jag haft sedan borjan och det har inte varit nagra problem. jag har inte haft nagra fler kramper sa jag avvaktar nog lite. Kommer de tillbaka sa far jag uppsoka lakare.

Det kanns lite konstigt, jag har inte ens koll pa nar det ar julafton eller nanting! Ar det pa tisdag?? Lite trist utan fin julgran..presenter att lagga under granen och vara utan sin egen familj. Men det ska nog blir trevligt har ocksa.

• Gemma

Lapinette, varför blir jag inte förvånad över du är isprinsessa - också? Jag var liten och tunn med långa flätor och frös och längtade hem till mina böcker och ritblock. Inte särskilt coolt... tar igen det i vuxen ålder med att vara en smula mer aktiv... dock inte idag.

Sov oroligt (tjat tjat tjat), självklart terroriserades jag av en mygga också. Idag blev det lat frukost i sängen med mannen - vi får ju värsta långlovet tillsammans, fyra dagar! Känns magiskt och underbart. Fick också bilder på en väninnas nyfödda bebis tillsammans med en dikt som hennes mamma skrivit till barnet, det var så otroligt gulligt att vi började gråta båda två. Tog sedan mod till oss och åkte till tygmarknaden, men först promenerade vi bort till finskräddaren som har sytt upp två skjortor, en grafitgrå matt och en grågrön med lite grövre väv, skitsnygga, monogrammerade på ärmen. Han ska få dem i fyrtioårspresent, vi fedexar över dem och han lär bli jätteglad. Det är så coolt att de sparar alla mått i sina kartotek så att man kan efterbeställa skräddarsytt åt någon som åkt hem.

Tog sedan taxi genom regnet till tygmarknaden med innehållet till bebisens vagga, skumplast för foder och en dummy av madrassen. Tack och lov kunde det göra fodret hos den bästa skjortskräddaren, så då lär vi inte behöva oroa oss för dålig kvalité. Priset känns också helt OK - knappt hundra kronor. Efter tygmarknaden gick jag och handlade mat (färsk lax till i kväll och rödkål som ska bli tillbehör till köttbullarna i morgon) medan mannen gav sig ut på jakt efter en DVD-spelare som klarar europeiskt format. Han passade även på att köpa en liten kamera till datorn. Efter lunch dukade vi fram med lussekatter (förödande goda!), pepparkakor, tryffel, klementiner och hemgjord äppel-rom-kanelglögg. Sen tände vi ljus (bland annat Voluspas juldoft clove, pomander, vanilla - heavenly!), lyssnade på julmusigk och spelade årets nyinköpta julsällskapsspel som mannen hade med sig från frankrike. Det är riktigt schysst faktiskt, gjort i samarbete med tidningen GEO, om en journalist som ger sig ut i världen och ska göra reportage. Fast vi hann spela hela två omgångar innan jag fattade att jag gjort helt fel, bägge gånger. Är urusel på att fatta regler.

Just nu gör jag gräddsmörvaniljkola medan mannen snickrar klart skötbordet. Fast jag känner att det börjar bli dags för nån sorts nap - är TRÖTT. Vad ska ni hitta på idag?

Kram, G

• Lapinette

Idag skulle vi ha tränat spinning tillsammans för att sedan gå ut och köpa mig en julklapp (från maken). Jag behöver ett par varma skor. Har fryst om fötterna ett par gånger den senaste veckan.

MEN...jag har precis kravlat mig upp ur sängen och maken ligger fortfarande kvar. Det blev ganska så tungt igår på julbordet så jag sitter här för att avboka våra 12.00-pass.

Kvällen började med att vi tog Lallerstedts egna champagne i baren. Makens kollega har precis dragit in en stororder och deras chef hade sagt att vi skulle fira i champagne vilket vi självfallet lydde. Trevligt att stå i baren på Gondolen, blicka ut över stan och dricka skumpa. Sen blev vi visade till vårt bord och började med julbordet. Själv föll jag för räkröror och just färska räkor som de hade men åt lite av varje så som man brukar. O var nyfiken på lutfisk så han och en kille till beställde det och sen gick de vidare på risgrynsgröt och där hängde jag på. Älskar risgrynsgröt med sirap och kanel. Till allt detta blev det mumma och deras egen snaps och det hela slutade med två glas bourgogne. Satt kvar där och pratade till kl var 01.30.

Så då förstår ni nog varför vi inte klarar av att träna idag. Lite trötta i mössan.

• förhoppningsis

Amelle
    Grattis till vinsten!

Gillar att åka skridskor, fast inte på bana. Brukar ge oss ut och åka långfärdsskridskor när isarna ligger blanka och fina. Härligt när solen skiner och isarna är perfekta, bara susa fram längst vikarna eller mellan öarna och sen fika med varm choklad någonstans i sol och lä. Oslagbart!!

Idag ska jag (äntligen) bli klar med skrivandet, packa inför åre i morgon och åka till mina föräldrars grav och tända ljus. Har hittat 5- dygnsljus så att jag vet att det lyser hos dem över julen.
    Ska även åka förbi mannens föräldrar och lämna lite paket

• Lapinette

förhoppning - långfärdsskridskor verkar så himla trevligt. Har dock bara åkt på isarna utanför vårt landställe med vanliga skridskor. Jag måste dock få maken till Vasaparken först. Han har nämligen bara åkt skridskor en gång i sitt liv. Tror att det kommer att gå bra för honom men det krävs nog lite träning.

Izunia - vad skönt att kramperna har gått över och ha det så skönt i Australien.

• Lapinette

Me again,

Har en fråga till Gemma och Stålis för nu sitter maken och planerar vår resa till Kina. Vad rekommenderar ni oss att se och göra? Vi kommer att stanna i en vecka men eventuellt längre. Det blir 3-4 dagar i Hong kong hos våra vänner men sen så har vi 3-4 dagar att åka iväg och se något annat. Förut var vi inne på sol och bad men det kan vi lika gärna göra på en helt skild semester utan nu är vi mer inne på att se Kina.

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.