• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • Gemma

Amelle: Din meny får mig att allvarligt fundera över att weddingcrasha ditt bröllop... eller typ gömma mig i tårtan eller nåt. Blir den hög och stor?

• förhoppningsis

Håller helt med er om vikten av att öppna julklapparna på rätt sätt!! Vi har visserligen ingen tomte utan alla paket ligger staplade under granen. Vi lägger dit dem på julafton så ingen ska frestas att klämma och känna innan. När mina föräldrar levde satt vi och fikade och så turades jag ch min bror om att ta varsitt paket från högen, läsa rim och dela ut. Alla tittade på, varje pakets innehåll granskades av alla osv. och så höll vi på till högen var slut.

Förra året indåg jag att mannens familj har ett liknande system, vilket bådar gott för framtiden... vi kan ju inte rymma till åre varje jul direkt.

Gemma
    Alla ställen i Åre är inte så. Det här var ett ställe som ägs av mannens jobb. Bara anställda och deras familjer får bo här. (Och ibland vänner om det finns plats) Det är otroligt prisvärt, man betalar 400-500 kr dygn, för mat och boende!

Amelle
    Nej det var inte bara barnfamiljer, en del andra par, ett par stora familjer med flera generationer osv.

Gemma
    Förstår att du är trött, blir helt slut av att höra det. Om det sen beror på att jag fortfarande är aldeles matt och lätt yr är en annan sak. Mår bättre nu, men efter att ha ätit tot 4 polarkakor, sånna små runda mackor, på hela dagen igår är jag inte riktigt i form. Funderar på att ge mig ut och mellandagsreashoppa lite, vet inte om jag orkar bara. Har kikat på en underbar jacka från Barbour som vore kanon om den var på rea. NK rean börjar den 6 jan, då får man 2 timmar i lugn och ro att shoppa på + frukost. Känns mer lockande!
    Ska kika på ny kostym också och se om det finns några roliga julgranskulor på rea. Har enats om att ha gran nästa år och alla kulor jag hittat och gillat kostar 100 kr för 3 st och liknande. Blir inte många kulor i granen då om mannen får bestämma...

Kan ni inte surfa in på blöjföretagens gemsidor och kika på de olika varianterna där? Borde ju finnas på engelska om inte annat.

Amelle
    Funderar också starkt på att bara "råka" komma förbi ditt bröllop. Låter supergott!!
    Ska kika igenom mina pralin och snittrecept, vill du ha dem på mail eller här?

• Amelle

Goddagens!

Tittar in lite snabbt för vi ska snart åka till flygplatsen och jag har inte ens börjat packa än. Var helt enkelt tvungen att prioritera ett svettigt spinningpass - så skönt för min stela och stinna kropp.

Gemma - glömde ju att säga att jag kollat in lokalblaskan, vilket roligt reportage och fina bilder dessutom. Blir himla sugen på att åka dit, verkar så annorlunda och så maxat med all hyperkapitalism och gammalt blandat med nytt att det skulle vara spännande att se.

förhoppning - hoppas du mår bättre i dag! Hoppas på bra rea i Berlin, jag. Mail eller här spelar ingen som helst roll för snittisarna.

Nu måste jag göra ett ryck, men jag vill passa på att önska er alla ett riktigt Gott Nytt År!

• Amelle

Margaux - glömde likväl säga att din nyårsmeny låter som hämtad från himmelen. Underbart!

• förhoppningsis

Gemma
    vad sa dina föräldrar om artikeln?
    Har inte hunnit kika på den än...

Amelle
    trevlig resa!
    Tänkte också träna idag, men strök det från listan och ersatte det mer mer te under en filt i soffan istället. Skulle bara svimma om jag ansträngde mig nu.

• förhoppningsis

Gemma
    hittade inte länken på din sida längre, har du den någon annan stans nu?

• Gemma

Förhoppningsis: just nu funkar inte facebook men så fort den gör det så ska du få länken.

Naturligtvis åkte vi till tygmarknaden ändå... bara för att inse att de sytt eländet för litet. Så jag får åka tillbaka på måndag igen, bli antastad av tiggare och sitta en timme i taxi. Lyx med en stor fet baksida. Nu har jag gjort klart vår birthplan som sjukhuset vill att vi skickar in (detaljerade önskemål kring förlossning och eftervård), BB-listan är färdigskriven och i morgon ska vi packa väskan, vi gillar att vara sent ute.

Ikväll åt vi anka. Det var delikat! I morgon blir det lamm. Vi ska också göra en gigagryta med 2,5kg lamm och färsk rosmarin att frysa in... perfekt överlevnadsmat under de två första veckorna i krigszonen. Resten kan vi beställa hem, gratis. Det är onekligen praktiskt att bo här ibland.

• Lapinette

Vad härligt att läsa om allas underbara juldagar!

förhoppning - lät superskönt med dagar på längdskidor och sen middagar framför brasan. Vad trist att du blev magsjuk. Mår du bättre nu?

Amelle - er bröllopsmiddag lät minst sagt mumsig. Vad underbart att planera bröllop. Njöt verkligen av det ...men blev nog lite väl besatt.

Själva har vi tränat idag (igen för igår körde jag först dance och sedan core). Idag blev det spinning med maken innan vi begav oss ut för att köpa de sista julklapparna, till mina brorsbarn. Den ena fann vi ganska så snabbt men till den andra var det hopplöst så tillslut fick det bli ett tråkigt presentkort. Förutom julklappar så blev det ett par skidbyxor till maken och skidhandskar till mig. Det är ju bara några veckor kvar tills vi åker till Italien, Canazei som ligger i Dolmiterna.

Vad mer, jo vi köpte 8 dvd och 2 dvdboxar igår på REA. Superbra priser och en helt bunt bra filmer bl a The squid and the whale, Shortbus, the Queen och en box med de triologin Gudfadern och 24 säsong 6 (vi har ju de andra). Nu har vi nog så vi klarar oss ett tag!

En fråga till er gourmetexperter. På nyår ska vi göra efterrätten och det ena paret är ellergiska mot citrus, röda bär och nötter. Några förslag på vad jag kan göra för något? Hade en idé om en glasstårta med mörkchoklad och nötter i botten och sen hallonglass uppepå men det går nu totalt bort.

• Gemma

Morgon och sol! Vi har fått våra luftrenare och jag har fått världens bästa och längsta mail från min fotografväninna, aka tvåbarnsmor. Så nu känner man plötsligt att man kommer att greja det här... till skillnad från vad de där nazimetod-böckerna gör.

Lapinette, du kan ge tårtan till mig! Bra tips va? Annars tycker jag att flamberade grejer är gott och festligt. Typ mannen gjorde en gång flamberad annanas med glass som var som en kokosnöt med skal av mörk choklad och innandöme av kokosmjölk, vit choklad, rom och citrongräs. Men man kan ju skippa kokosen och bara köra chokladparfait. Det var hur som helst en väldigt pysslig dessert, han höll på halva natten, men man kan säkert förenkla och köra färdig glass.

Crème brülée eller crème caramel då? Eller nån pannacotta (även om jag inte själv är så förtjust)?

• Gemma

Lapinette, alla filmerna ni köpte är superbra! Har du sett Stranger than fiction? Också kalas.

Idag skiner solen och himlen är blå (om än med en gulbrun hinna). Eftersom vi var så effektiva igår kan vi läsa mycket idag, efter träning på gymmet och lite matinköp. Jag ska också knalla bort till Hermes och göra fler hål i min födelsedagsklocka. Den är så söt! Just nu ligger vi i sängen och bråkar om olika amningsrutiner (Anna W kontra Gina Ford kontra Tracy Hogg) och om bebisen ska vara lindad när den sover eller ej (de flesta av "experterna" är eniga - "ja". Jag säger som Tracy Hogg - det beror på bebisens personlighet). De kom också precis från Carrefour och levererade två luftrenare, en till sovrummet och en till vardagsrummet.

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.