• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • Margaux1

God jul och gott nytt aar till er alla!!

Jag firar i England med min systers familj! Rapport kommer senare...

Stort grattis till dig ocksaa Gemma!! Hoppas du faar en jattebra dag!

Stor kram. K

• Gemma

Hej! Tack för era söta födelsedagshälsningar! Känns inte som om jag är jättemycket äldre men det är nog för att jag sagt att jag är 34 ända sedan i somras (en gammal vana jag har från när jag var liten, då VILLE man ju verka större än man var och jag är ju född så sent på året).

Nyss tillbaka från lunch hos ett superroligt par från Manhattan; hon jobbar som designer för företaget som bl a äger Juicy Couture (yes! I'll take the free samples ;) ) och han jobbar med textiler. De är ytterligare ett av alla par som vi lärt känna, som ska föda i princip samma dag som vi. Kändes skönt att bryta vår lilla julisolering, om man undantar partyt på lilljulafton så har vi cocoonat rätt präktigt, lagat mat, käkat den absolut underbar turkey dinnern som vi ju beställde, förfärdigat ett riktigt schysst, svenskt julbord med sillar och köttbullar och rödkål och allt annat, lyssnat på julskivor, tittat på Nina Frisk, rimmat till klapparna, spelat spel och öppnat paket för glatta livet. Ja, och sen har ju nästan alla familjemedlemmar ringt oss plus att vi gick hela två promenader igår, helt enkelt för att få plats med all god mat. Jag har ju det lilla problemet numera att det är lite kamp om utrymmet i magen... så - jag skäms nästan för att säga det - men tryfflarna från Leonidas fick mannen äta ensam, ostarna mäktade jag inte med (en St Maure de Touraine och en camembert från Normandie) och christmas puddingen ligger ännu ouppackad... och kalkon kommer vi att äta resten av veckan varje kväll, vilket ingen av oss har något emot alls. Det var verkligen såååå gott, i synnerhet apple cranberry-stuffingen... vet ni om man kan göra nåt liknande i Sverige? Alltså få julmiddagen hemlevererad på julaftonskvällen? Det är verkligen suveränt att slippa fixa och dona, för trots allt ska julen innebära avkoppling också.

Vi somnade omlott på soffan levande ljussken och skivan med engelska christmas carols surrande i bakgrunden. Mannen var extra "trött" efter att ha öppnat nån väldigt avancerad Bordeaux. Fick för övrigt jättemysiga julklappar vilket överraskade mig, tyckte att min klocka räckte både till födelsedagspresent och julklapp... men det blev i alla fall en riktig paketutdelning. Av mina föräldrar fick jag två tidningsprenumerationer, Elle och Mama, plus Vera Velour-glamourrocken (det blev den grisskära Margaux!), av mannen fick jag Richard Juhlins praktverk om champagne och en jättebok om art decobyggnader i Shanghai (det vimlar av dem, speciellt i vårt område) och av mannens föräldrar en valfri behandling på vårt favvospa Bund Spa five oasis, ni vet det med skyline-utsikt från massagebänken... mannen lovade att passa bebisen så att jag kan bjussa min kropp på två timmars paradis. Det var gulligt tänkt, att den kan vara värd det efter nio månader som visserligen inte känts som någon direkt ansträngning men antagligen inneburit det ändå.

Terroriserades av TRE fetingmyggor i natt och blev biten på typ varenda upptänklig kroppsdel - kan ni fatta det, i december?? Sov trots allt ganska bra och gick direkt från sängen till simhallen. Mannen crawlade pilsnabbt på banan bredvid, medan jag i sakta mak bröstsimmade mina 1000 meter. Nu är mannen på massage för han ska jobba igen i morgon stackaren och det har tydligen varit mayhem på fabriken, de har lyckats köra sönder åtta maskiner eller nåt sånt.

När ni känner att ni behöver lite lättgympa (i fingrarna) efter alla godsaker som ni tvivelsutan tryckt i er, vore det jättekul att höra hur ni haft det.

Kram, G.

• Amelle

Känner mig som en stoppad gris!
    Nyss tillbaka i stan efter stort julfirande där den äldsta deltagande (fästmannens morfar) var 87 år och den yngsta (ett kusinbarn) var fyra veckor ung. Massa god (caterad) julmat från en ekologisk gård med egen grisuppfödning och gårdsbutik. Fantastiskt gott allting!

Nu samlar vi kraft inför morgondagens firande tillsammans med min familj.

Gemma: hur blev reportaget och finns det att läsa någonstans?

• Gemma

God morgon! Strålande sol idag och alls ingen julstämning. Vilket känns okej efter vårt hardcorefirande. Livet måste gå vidare nu. Idag ska jag kolla tråååkiga saker som jag har förträngt, som föräldrapenning och barnbidrag. Har insett att ingen spontant kommer att erbjuda mig saker som jag trots allt är berättigad till eftersom jag betalar skatt i Sverige och är skriven där, plus att jag liksom aldrig riktigt flyttat hit. Sure, lite sent är det ju, såhär... tolv dagar innan förlossningen men det skadar inte. Tänkte sätta in den ringa summan på ett konto till jordnöten vilket ytterligare motiverar mig att plöja tråkig info från försäkringskassan.

Idag ska jag luncha med en kinesisk väninna som är advokat. Vi har alltid jätteintressanta snack, hon är ett ymnighetshorn av kunskap om det mesta. Sen ska vi till sjukhuset och klämma på magen. Jordnöten har fortfarande inte fixerat sig, men jag tror att huvudet är kvar i rätt riktning (nedåt). Eftersom jag nu klarat av mitt första mål, att INTE föda innan jul, har jag nu ytterligare tre farhågor att besegra: 1. Inte innan nyårsfesten. 2. Inte innan vårt crepesparty om 1,5 vecka (vilket blir lite knivigare för då är det bara 2 dagar kvar till due date) men framför allt - inte så sent att jag behöver igångsättning eller - värsta värsta tänkbara skräckscenariot - kejsarsnitt!!! Har ju förberett mig så väl och ser verkligen verkligen fram emot det dramatiska ögonblicket när jag står på gymmet / carrefour och plötsligt får en jättevärk och måste hem och packa BB-väskan i rekordfart och hitta en taxi och ringa mannen... Skulle för allt i världen inte vilja bli snuvad på det.

Amelle, i min facebookprofil har jag lagt in länken till tidningen! Och hoppas att du hämtat dig från julmatsöverdosen. Mannen och jag karvade lyckligt vidare på kalkonen igår. Jag kommer bli sååå bortskämd, van vid att ha kylen full med färdig mat.

Bye, G

• Gemma

Amelle, perfa att man uppenbarligen kan köra catering på julafton, vi har ju som sagt redan hunnit vänja oss vid att beställa hem det mesta, inklusive matkassarna från affären. Tycker att Sverige är dåligt på den typen av service, jag känner mer än en sliten tvåbarnsmamma som skulle uppskatta hemleverans.

• Amelle

Jättepackningen är kirrad och strax kommen fästmannen med bilen han hämtat hos sin bror.

Gemma: visst är det perfekt med catering, vi åt delikatesser som medvurst med 95 % kött, saftig ekologisk julskinka, paté, små, kryddiga köttbullar och ljuvligt goda sillinläggningar. Allt smakade hemlagat! Visst, en del vill man laga själv, men varför slita ihjäl sig med att laga ett stort julbord själv (minns hur min mamma höll på att stressa sig sjuk när vi var små). Tror som tur är att jag och fästmannen både är mycket mer jämställda och inte lika fixerade vid att allt ska vara hemgjort.

Tror att bebben håller sig borta till efter når, minns vad jag tippade :)

• Lapinette

En kort halsning fran ett kallt och jullikt Frankrike. Kort da jag skriver fran svarmors konstiga tangentbord dar Q ligger dar A borde ligga och mqn maste gora shift for att fa punkt.

Som sagt, har ar det jullikt, minusgrader, sol och frost pa mark och trad. Otroligt vackert. En langre historia om firandet kommer nar vi ar hemma igen men jag kan lova att den innehaller champagne, sniglar och foie gras.

• Gemma

Lapinette, är julsniglarna annorlunda än vanliga sniglar? Typ... kryddade med kanel och inlagda i marsipan? Kanske nåt att införa till julbordet.

Frost är ett så vackert ord och en så vacker företeelse... kan inte minnas när jag såg det sist. Hälsa frosten och sniglarna!

Amelle: Tror att du har rätt när det gäller att jordnöten dröjer, var och klämde på den idag och visserligen hade den fixerat sig, märkligt nog eftersom jag känner nada skillnad, och jag är redan öppen en "hel" centimeter och min kropp är jättemjuk och redo, men bebisen verkade inte ha någon större brådska. Så vi får se... spännande med alla dubbla budskap. Läkaren lyssnade på hjärtat och hon höll med mig i mina teorier, hon tyckte att hjärtljudet lät som ett "typiskt pojkljud". Skrönor, anyone? Nu ska vi äta godis.

• Gemma

Tillbaka från gymmet på andra sidan gatan. Det regnar, jag diskar, tvättar och kollar på "Fearless" men snabbspolar förbi flygkrasch-sekvenserna för att inte ge ännu mer näring åt min redan överdrivna fantasi. Jordnöten är speedad på kycklinggryta, pasta, melon och choklad och buffar och bökar i magen. Den börjar ta över mitt liv mer och mer nu, har ständiga synpunkter på hur jag ligger på nätterna (om jag ligger på höger sida sparkar den hysteriskt, på vänster funkar ibland men bara om jag ligger platt på rygg håller den sig lugn och fin). Den vaknar av mannens väckarklocka på morgonen och när jag går trycker den på mer och mer; går liksom som små elektriska stötar från huvudet på den och rätt ner. Jag vaknade två gånger av en molande värk som spred sig som en stor, orange blomma från ljumskarna och ner mot knäna... mmm, snart är det dags. Längtar.

Om en och en halv timme ska jag vaxa benen och bikinilinjen - min filipinska favvovaxerska har kommit tillbaka och jag är så glad!

Hur mår ni? Alltjämt loja av julmat, eller busy med skridskoåkning och sällskapsspel?

Kram, G

• Margaux1

God fortsättning!!

Jag hoppas att alla har haft det fint bland klappar, sill och skinka..

Gemma, jag har ju varit och klappat på min systers groda och jag måste säga att din verkar lite mera latjo lajbans.. Systerns mage är ganska liten, hård och bebisen ligger mest stilla plus åt fel håll! De vet inte om den har plats att vrida sig heller så det kan hända att det blir kejsarsnitt. Men hon hoppas på naturlig väg! Den ställer tydligen till mest rabalder när hon lägger sig... passande nog!

Vi har fått massa god mat, både traditionell svensk, dansk och engelsk! Nog har vi fått i alla fall! jeansen känns redan trängre!

Mannen håller på att hacka loss kakel på badet för glatta livet! flisorna flyger och jag håller mig mest undan(ibland är det skönt att vara tjej...). När det är klart ska det primer på och membran. Sen är det dags att klistra upp vår fina svarta moraik! Glädjer mig!!

Jag älskar ju att laga mat, så catering är oftast inget alternativ för oss... Men med tanke på alla "måsten" som finns är det säkert ett välkommet alternativ för mindre matlagningsglada och stressade människor! Vi ska ha 12 pers på 6 rätters på nyår! Maten är delvis redan förberedd(inhandlad) och helgen ska användas till att laga. Vi provade en meny med mkt a la minut sist och det var inte lyckat! Nu ska allt vara mer eller mindre klart, för att minimera arbetet! DEt sker liksom något med fokus och synkronisering om man dricker...

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.