För mycket är aldrig tillräckligt.
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
Lapinette
Låter klokt att låta mannen öva i parken innan han släpas ut i den isiga skärgården för längre turer.
Vill ni prova några mellanting finns det fina plogade banor nära Stockholm som bara är nån km och upp till milen långa, beroende på vilket spår man väljer. Då kan man få åkai fackelsken om man har tur.
Nu börjar det nalkas måste man säga!
Har julpysslat hela dagen med tryfflar och lackat pappersboxar och försökt lyckas med lacksigill.. blev fint faktiskt!
Nu iväg till svärmor på kalkonmiddag och minst tre timmars konstant tjat.
Lapinette, återkommer med tips om Hong Kong!
Hej alla jul-addicts!
Ser att ni haft fullt upp med pyssel, godistillverkning och annat. Vi hade ordentlig sovmorgon efter gårdagens middag. Det var verkligen så trevligt, det blir så sällan att vi fyra ses tillsammans med våra respektive, alla åtta på en gång.
I dag har vi städat, tvättat och så hade vi vår bröllpsfotograf över på fika. En tjej som frilansar för oss och som alltså inte är "riktig" bröllopsfotograf utan mest jobbar med dokument/reportage/nyhetsjournalistik. Men jag tror att det blir toppen ändå, hon är verkligen duktig och vi vill gärna ha den dokumentära stilen på våra bröllopsbilder. Dessutom blir det kompispris plus att vi får ALLA bilder högupplöst utan extra kostnad och kan framkalla precis de vi vill. Hoppas på många fina mingelbilder förutom porträttbilderna, förstås.
Efter BBQ-burgare nere på hörnet slökollar vi nu på Nord och Syd-boxen som vi lånade hem igår.
Har faktiskt pratat med fästmannen om att införskaffa långfärdsskridskor, problemet är bara att jag bara ger mig ut om det typ varit minus 20 i två veckors tid.
God morgon! Ska strax iväg och styrketräna. Sov så djupt att jag inte ens märkte att mannen tände lampan och dödade två myggor med elektriska tennisracket. Har käkat fruktfat med mango, papaya, kiwi, banan och clementin och druckit cappuccino, medan jag lagt upp lite bilder på Facebook, bland annat den efterlysta tjockisbilden på mig i vecka 37 (finns under mishmash).
Kolorna blev sagolika och jag käkade jättemånga, tror att det + lång massage från maken bidrog till min djupa sömn.
Idag ska vi träna som sagt, handla lite, gå på julfest hos en väninna, laga köttbullar + rödkål och öva på att linda bebisen (vi har köpt en trind, gul teletubby-docka som får vara försökskanin).
Lapinette, vad har ni lust att se och göra i Kina? Guilin / Yangshuo (?) lär vara jättefint, man kan cykla bland sockertoppsbergen (tror att det var här som Painted Veil spelades in men är inte säker). Om ni vill resa längre är Yunnan, sichuan och Tibet en upplevelse, med sina berg och minoritetsgrupper. Commune by the great wall har jag ju redan tjatat om (även om jag som sagt aldrig kom dit), plus Hainan, och sen gillar jag självklart Shanghai, fast då blir det ju storstadssemester. Macau ser urcoolt ut med alla de gamla husen, förfallet och skitigt, men de som varit där brukar vara lyriska. På vintern är det poppis att åka till Harbin och kolla snöskulpturer.
Amelle, vilken utmärkt idé med Nord och Syd-box! Jag hade en plan att köpa Brideshead Revisited och kolla hela julen men sen fick vi ju inte skicka media i vårt paket så det fick bli, eh, profylax-DVD och "The happiest baby on the block" (as recommended by Dr. Phil) istället... vilket är lika bra. Vi har ju en del jobb framför oss.
Bröllopsfotograf: Precis den dealen hade vi, en kompis som jobbar som annan sorts fotograf, han var med oss över 12 timmar och tog cirka 1000 bilder digitalt och cirka 100 porträttbilder med hasselbadare. Vi fick visserligen flyga ner honom till Frankrike men det blev ändå billigt med tanke på att vi fick allt högupplöst + negativen. Plus att vi älskade bilderna - precis som ni gillar vi den dokumentära stilen bäst. En grej jag inte nog kan understryka är - lägg engångskameror av GOD kvälitet på borden! Dessa bilder blev bitvis helt suveräna, och även om de inte blir det så var de i alla fall jätteroliga att kolla på. Gör bara klart för folk att de ska låta kamerorna ligga kvar, någon kamera följde med gästen hem... Vi såg också till att få bilderna från nästan samtliga gäster på CD. La sedan upp alltihop (det som var bra) på en hemsida som jag hade i ett år.
Tror att ni gör helt rätt, speciellt med tanke på allt skit som verkar drabba så många som anlitar "proffs". Fast Lapinette, du verkar i alla fall vara nöjd, och dina bilder var helt underbara.
Kram, G
Amelle
Det är en fördel med plogade spår. Åker man samma dag som de plogas, dvs lördag och söndag, så känner jag mig trygg. Har en ett ton tung plogbil åkt där utan att sluta i en vak behöver jag inte oroa mig.
Gemma
Nu blev jag nyfiken, lindar alla fortfarande barn i Kina? Finns det något spec skäl till att ni ska linda jordnöten??
Du låter inte som de som förespråkar lindning av de ursprungliga skälen, det ligger där man lagt det och lindorna suger så bra och de blir raka och fina istället för att ligga böjda som djur...
SÅ här tidigt har ni inte sett mig upp tror jag, men snart åker vi till Åre. Tar med datorn så jag kikar nog in ibland
Hello girls,
Är bara inne en kortis då vi snart ska bege oss iväg till Frankrike. Idag satte vi väckarklockan på ringning så vi hann iväg och träna spinning kl 11.00. Jätteskönt att träna på helgerna. Ska absolut göra det oftare! Sen har vi mest packat, provat outfit (brun klänning, SNÖ-halsband och armband och en svart bolero och så skyhöga skor från Frankrike som går i mörkbrunt/svart) för julafton och så ned med alla julklappar. Tur att vi bara ska vara borta i 4 dagar så vi inte behöver så mycket kläder.
Gemma - gällande Kina så blir det ett annat ställe förutom Hong kong i 3-4 dagar. Gärna inte för långt bort och det får absolut inte vara för krångligt att ta sig dit (då vi inte har så mycket tid på oss). Om det blir ytterligare en stad, naturupplevelse eller sol har vi inte bestämt oss för utan vi tittar på alla alternativ innan vi bestämmer oss. Resan blir av i mitten av april. Ska kolla och boka när vi är tillbaka i mellandagarna.
Kommer troligen inte in här under julen utan passar nu på att önska er alla en riktigt GOD JUL!
Lapinette, ha en supermysig resa, ser fram emot att höra rapport sen om inte annat! Kram!
G:s dag i sammanfattning: Städrejs - styrketräning - storhandling - lunchlagning - läsning på soffan - glöggparty hos väninna - köttbulls- och rödkålsfabrik - köttbullsmiddag - långa samtal med inte nära (geografiskt avlägsna) men kära - nu godismys, julmusik - sen öva på att linda bebisen till instruktionsvideo - sömn (förhoppningsvis).
Förhoppningsis: Lindningen är inte kinesisk utan typ... det senaste i USA. Precis som man nyligen börjat lägga barnen på rygg i väst, som man alltid gjort i t ex Kina, så har man i väst börjat haja att barnen kanske inte alls uppskattar tystnad, understimulans och full rörelsefrihet efter nio månader i ihopklämt tillstånd i livmodern, med ständig rörelse och en ljudnivå som motsvarar en autobahn. Nyfödda bebisar befinner sig helt enkelt fortfarande på fosterstadiet och kommer delvis att göra det i tre månader och om inget annat kan få dem att lugna sig eller sova så kan de bli jättetrygga av att lindas och, eh, höra dammsugarljud och sådär. Tål att testas, helt klart. Videon är jätteskojig, man ser hur helt hysteriska spädisar lindas hårt i en filt, det ser skittaskigt ut för en vuxen, och plötsligt blir de helt tysta och ögonen blir superstora och liksom drogade, och sen somnar de. Och det är inte av syrebrist... Så nu ska vi få in tekniken på en stor, gul teletubbie-docka så att vi slipper utsätta bebisen för fumlande.
Kram, G
Hej och hå i stugan mina vänner!
Nu är det jul i 200km/h här, ville bara önska god jul!
Hejsan flickor!
Tittar in för att önska er alla en riktigt God Jul! Och Gemma, grattis i förskott (courtesy of ansiktsboken).
Tar tåget tiiiiidigt imorgon bitti, hem på juldagen och så till torpet på annandagen. Längtar så mycket efter julmaten men den där "dan före dopparedan-känslan" har inte riktigt infunnit sig.
I dag har vi sovit, promenerat bort till v-malmsgallerian och köpt en randig outfit som vi skickat på posten till vänner i Göteborgs bebis, promenerat till Gamla stan, ätit sen lunch där, handlat böcker, kollat Nord och Syd och precis ätit lax med sugarsnaps. Njuter av vin och semester.
Intressant med lindandet Gemma, du måste hålla oss underrättade sedan.
Kram och en riktigt God Jul!
Födelsedag! Sov jättejätteoroligt och bebisen var helt tokig, hela natten. När ska jag äntligen bli tillräckligt stor för att inte ligga vaken för att jag ska fylla år? Inte i år i alla fall. Vid halv niotiden kom mannen in och sjöng för mig, med en fantastiskt smördoftande tarte med blåbär, äpplen och hemgjord mandelmassa. Det smakade wunderbar! Sen fick jag ett litet, avlångt, orange paket med en ljuvlig Hermes-klocka i silver och "blue jean" skinnrem. Som allt som hör till handleder eller vader så var den på tok för stor så jag får bege mig till affären och göra fler hål, men jag har den högt upp på armen så länge och tittar kärleksfullt på den minst en gång i minuten. Har aldrig haft en så fin klocka förr, bara enkla bijouteriklockar som jag visserligen älskar... men detta är något annat.
Prick klockan nio ringde det på dörren - dags för mannens första julklapp, som delvis är till mig. Jag har alltså beställt hemleverans av yoghurt, alldeles nygjord på fransk mjölk och fransk yoghurtkultur, de kommer i små glasburkar varje måndag. Hade inte testat dem än men mannen utbrast lyckligt att det var den godaste yoghurt han ätit och jag är benägen att hålla med. Fast, krämig och bara lite syrlig, sådär som vi gillar. Blir perfekt när jordnöten kommer att maten anländer hem, hit.
Just nu bakar mannen lingonbröd medan jag skriver rim till paketen som redan ligger under granen. Vid lunch ska vi käka ett förenklat julbord med två sorters sill, brödet, julost, rödkål, köttbullar och julmust/julöl. Sen blir det lussekatter och kola. Känns fint att vi gjort lite eget, det har absolut inte kännts betungande, bara roligt. Men sånt vet man ju inte på förhand.
Nu ska jag logga in mig på tidningens sajt och kolla in reportaget, hemma hos:et alltså, i PDF-version.
Ha en underbar och mysig julafton allihop!
Kram. G