• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • Stålhandske

Amelle, omständigt var ordet. Men det är förmodligen inte många som vill köpa och flytta in i en lägenhet där ett stambyte väntar, så det är ju en fördel att ha det gjort när ni nu ändå vill sälja. Ni kanske hittar en annan lägenhet under tiden!

Jag har väl inte varit överförtjust i någon av lägenheterna som vi tittat på än, tyvärr. Så vi sa att vi inte var intresserade av den förra då det var tre till som ville ha den. H är mer inne på den som man måste totalrenovera. Tyvärr ser han endast till det som är bra med totalrenovering; Att man får det precis som man vill ha det. Och jag ser bara på det sämre: Bo i en byggarbetsplats.
    Sen är byggnaden så sinnessjukt tråkig, kan bara inte komma över det! Men det är väl som ni säger att utsikten blir desto bättre när man istället får se ut på de finare husen.

• Stålhandske

Har aldrig riktigt förstått det där med sex på bröllopsnatten. Nu för tiden har väl de flesta redan provkört kärran innan de genomgått köpet, och i de flesta fall i flera år innan de gifter sig. Man vet vart allt sitter och hur det funkar och i de flesta fall hur det slutar också- varför press att sexa på just den natten då man förmodligen redan är slutkörd?

Nä, vi hoppar nog över det vi också. Om inte lusten faller på helt oväntat, såklart.

• förhoppningsis

Oj vad ni har varit flitiga med ert skrivande idag!
    Gemma
    blev nästan lite orolig när du berättade att du tänkte gå till posten och vad det innebär, tänkte att du kommer vara helt slut sen. Skönt att se att du inte gick dit, men du blev trött ändå. Är rädd att du nu kommer vara trött hela tiden mer eller mindre och absolut - då och då känna dig pigg och utvilad igen. Den känslan går dock fort över när du börjar göra något.

Amelle
    vad jobbigt med ett stambyte, men skönt att ha det avklarat innan ni flyttar. Tur att ni hittat någonstans att bo undertiden, måste vara hemskt att bo i en byggarbetsplats!

Stålis,
    om ni hittar en lägenhet ni tycker om så ta den! Att inte bara ta första bästa är en sak, men tycker man om den så varför vänta?

Gemmas brudklänning är verkligen superfin! såg den på BT tidigare tror jag och föll pladask redan då.
    Min hänger i klädkammaren kemvättad och fin. Först tänkte jag sälja den men har inte bestämt mig ännu, lite fin att ha som minne. Vet inte riktigt varför dock, inte så att jag tar fram den eller kommer använda den igen direkt. Mina fållar är hela trots idogt dansande höll den, fläckarna på kjolen och släpet gick bort allihop!

Vad det gäller sex på bröllopsnatten så hade vi faktiskt det. Min nyblivne man hävdade att jag kanske skulle ångra mig efter annars... kanske inte det mest inspirerade sexet genom tiderna så det blev en repris på morgonen efter.

Efter en hel dags budgivning har nu lägenheten ökat till 5.1 milj. Den andra verkar det bara ha varit vi som budade på tror jag. Jag la ett bud på 1.5 under begärt pris och mäklaren skulle höra av sig när han kollat med de andra...

Lapinette
    ditt julbord lät helt fantastiskt, älskar små desserter så man kan äta en av varje! Är en sann gottegris och äter en av varje oavsett storlek!
    Idag har jag ätit 3 stora lebkuchen, annat godis, pepparkakor och nu mumsar jag på en stor belgisk våffla med hemmalagad björnbärssylt. Mums! Jag är så hemsk att jag hellre äter mycket mindre av huvudrätten så att jag säkert får plats med all dessert

• förhoppningsis

Stålis
    Att köpa, sen flytta in och bo i lägenheten när det renoveras måste vara jättejobbigt! Kan ni inte bo kvar där ni bor nu och låta hantverkarna fixa allt själva istället? Mycket lättare och då är det ju inte massa saker överallt heller. Om nu allt funkar med bytet till lägenheten i Hammarbysjöstad så flyttar vi inte in förrän den är omtapetserad. Ställer de stora möblerna i mitten av rummen och bygger kartongberg men bor någon annanstans. Hantverkare brukar vara ganska snabba så på någon vecka borde det vara klart.

• Gemma

god morgon girls! Sov bläääh. Massa drömmar och tankar. Som om inte det vore nog väcktes jag av en mygga och mannen fick komma till min undsättning och jaga den med elektriska tennisracket medan jag fegt kurade under täcket för att inte vakna av ljuset. Min kropp är verkligen helt otroligt snäll mot mig, tänkte på det när jag vigt skuttade ur sängen och gick bort för att göra kaffe, sen kravlade jag in under tvättstället för att hämta fjärrkontrollen till AC:n, men huvudet vrenskas verkligen nu. Stress, helt enkelt. Läste vidare i Barnaboken och det verkar så svårt... allt. Och så uppslukande. Svårt att inte bli uppslukad redan nu. Läste högt för mannen kapitlet om de två veckorna efter att man kommit hem, där hon i detalj redogör för exakt allt - från exakt vilka veck man ska tvätta i, till exakt hur länge de brukar sova mellan vilka klockslag, och vad man ska passa på att göra just då. Känns helt överväldigande.

Idag har jag planerat att styrketräna och handla mat, sen kommer journalisten + fotografen + min kinesiska väninna med sin lilla dotter på 2,5 månader, vid 4-tiden. Vid 6 kommer våra män och då blir det prat, levande ljus, glögg, lussekatter och nybakade pepparkaksbiscotti (bestämde mig för att välja ett recept som jag typ kan i sömnen). Sen tror jag att jag måste skippa en annan väninnas babyshower efteråt, även om det svider. Hon kom ju på min. Fast hon är redan underrättad, och det här var redan bestämt när hon bjöd mig. Plus att det mer blir som mingel på en bar.

Igår kväll var jag trööööött. Vi åt grillad lax med guacamole, ärter och klyftpotatis med kummin. Maten är det sista jag kompromissar på, det krävs så lite för att svänga ihop något schysst och det är så värt det. Åt också en sallad med en urgod fikonvinäger, tjock och trög med många fikonkärnor.

Stålis, du kanske ska vänta lite om du får ångest av fasaden eller trapphuset, ångest är ju det sista man vill känna när man kommer hem, i alla fall om ni tänkt rota er ett tag i lägenheten. Själv har jag förvisso väldigt positiv erfarenhet av att köpa lägenhet med hjärnan och inte hjärtat, har gjort väldans goda affärer många gånger om mycket på grund av det. Å andra sidan vill man kanske inte stanna där i mer än 2-3 år. Men jag tycker själv att det ska gå snabbt att hitta lägenhet. De senaste gångerna, i Stockholm, satte jag en tidsgräns på två helger, sen kollade jag som en galning i ett enda område. Många lägenheter var man kanske inne i, i tre minuter för man kände på något sätt att det kommer ändå inte att bli nåt. Typ om det var väldigt mycket folk på visningen. Ja, eller om jag fick ångest av fasaden ;)

Fast nästa gång vi flyttar kan det eventuellt bli för en längre tid och då kanske vi känner efter lite mer.

förhoppningsis, när skriver ni på pappren för den nya lägenheten?

• Gemma

Stålis, måste du bli helt svensk på en gång? Kan du inte ha i alla fall... fyra timmars tidsförskjutning, åt vårt håll? Skulle känna mig liiite mindre osynkad då. Kom igen, det spelar väl ingen roll om du går upp fyra istället för åtta? Det är i alla fall mörkt hela dygnet.

• Amelle

Gemma: med tanke på ditt tillstånd så är du galen om du har dåligt samvete för att du inte kan gå på kalas! Sluta genast! Ta?t lugnt istället, det verkar som om du har fullt upp som det är.

Om renovering: jag får panik bara jag tänker på det, usch vad jobbigt. Skulle nog också vilja ha allt fixat innan man flyttar in, men det kanske beror på hur stor lägenheten är också. Har i alla fall försonats med mig själv och kommit fram till att a) jag vill inte hålla på och fixa och greja själv och b) jag bryr mig nog inte så mycket om inte allt är perfekt och toppfräscht och matchat.

Vi höll på och renovera och måla om vårt rum på västkusthuset förr-förra sommaren, väldigt enkelt men det räckte bra för mig. Föredrar att göra annat på min lediga tid :)

I dag är det lite trött och segt, vi var ute och åt samt gick på en låååång Dramatenföreställning på kvällen, så det blev sent i säng. Dessutom skulle fästmannen kliva upp 04.00 för att hinna med ett plan.

• Lapinette

Tycker det är ganska så skoj att renovera men då menar jag lättare saker som målning, tapetsering etc. Det går hyfsat snabbt och man ser verkligen förändringen! Vi har denna höst varit extremt lata och inte gjort många knop i hemmet men det finns inte så mycket fix kvar och ibland måste man ju bara få "vara" också.

• Amelle

Måla (rolla) är faktiskt helt okej, där håller jag med! Tapetsering låter för avancerat för mig, skulle vara nervös att få det buckligt och snett.

• Lapinette

Jag har aldrig tapetserat förut men maken har hjälpt till hemma med det mesta som har med ett hus att göra så vi fixade det utan några som helst problem. Måla är faktiskt värre då underlaget måste vara tipp topp innan man kan måla. Vi skulle vilja göra om vår hall av det skälet. Vi målade den vit precis inför jul i fjol men hade då inte den kunskapen som vi har idag dvs den blev inte så bra som vi önskar. Ingen annan ser nog de små "skavankerna" så vi får se om och när vi tar tag i det. Ska kanske tillägga att min make är otroligt petig så han blir aldrig nöjd.

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.