För mycket är aldrig tillräckligt.
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
förhoppning - det låter otroligt skoj att inreda! Kan du inte beskriva lägenheten? Däremot är det inte lika roligt med själva flytten, oavsett om man anlitar flyttfirma eller ej så tar det så mycket tid. Knäppte igår några kort på vår lägenhet och även om jag inte tycker vi har gjort så där jättemycket så är det ändå stor skillnad när jag jämför mot korten vi tog för 1 år sedan. Så visst händer det saker men just nu tar vi det ganska så lugnt. Trevligt att inte hasta iväg alldeles och förändra lite då och då. Har bl a fortfarande soffa och fåtölj på önskelistan.
Tufft att ta hand om en 4 månaders baby! Har själv faktiskt aldrig suttit barnvakt. Som jag redan skrivit så är jag inte speciellt barnkär och ingen har någonsin frågat om jag velat.
Annars så var vi på bio igår och såg Charlie Wilsons war med Tom Hank och Julia Roberts. Den var bra fast jag har lite problem med dessa filmer som glorifierar USA.
Ikväll ska vi nog träffa väninna från Cannes som är uppe i Stockholm. Hon är väldigt spontan så även om vi chattade i förra veckan så nämnde hon aldrig att hon skulle upp hit (hennes syster dotters dop). Nåja, hon ringde igår kväll och troligen ska vi träffas ikväll.
Oj hm, hur beskriver man en lägenhet utan bilder?
Får försöka ge en bild av den så lovar jag att det kommer foton sen.
Lägenheten är genomgående med stor balkong längst ena sidan mot en stor innergård med gräsmattor och planteringar.
Lägenheten är 111 kvm
3 rum och kök, en lång hallkorridor
i hallen är det mörkt stengolv men i resten tror jag att det är trägolv (utom i badrummen) Jag har bara sett lägenheten 1 gång och har inga bilder så jag tittar på planskissen och försöker minnas.
Alla rum är målade i ljusa färger men vi kommer troligen måla om i alla ändå bara för att det ska bli riktigt fräsht. Lättare att göra det när man flyttar in, ställer alla möbler mitt i rummen och så kommer hantverkarna dagen efter.
Äch jag ska se om inte jag kan fota planskissen och lägga upp så ni kan se...
Nu ligger det 2 bilder i mitt galleri, hoppas de funkade.
I badrummet med ett inritat badkar är det inget badkar, de har satt in en dusch istället men det är stort så jag tror att det går att få in ett badkar också.
I det andra badrummet är det gott om plats för att ha tvättmaskin och torktumlare. Skulle bli galen om jag var tvungen att boka tider för att tvätta.
Vi kommer ha det vänstra som sovrum för det är extra ljudisolerat.
Lapinette
har du bilder på er lägenhet uppe?
Puh... den söta lilla bebisen har typ blivit tonåring på två veckor! Nu är hon vaken 2,5 timmar i stöten och vill ha stimulans, kommunikation och nya leksaker hela tiden, annars surnar hon till. Hon har börjat le också, vilket normala bebisar gör efter typ en månad, och hon kräver att man inte kollar på TV när man ammar utan har ögonkontakt med henne. Hon sover inte lika länge på nätterna heller utan vaknar var fjärde timme och vill käka. I morgon kommer amningskonsulten... räddningsplankan.
I lördags var vi på sjukan och tog TBC-spruta, då insåg jag i alla fall hur trygg hon är med mig. Så fort hon fått sprutan tryckte hon sig mot mig och ville amma. Då var hon jättegosig hela tiden, men när vi kom hem blev hon genast kaxig och högljutt protesterande igen. Är jätteglad för min tuffa, stora lilla tjej (hon var alltså 55 cm när hon föddes, har aldrig hört talas om nåt liknande! Nu är hon 56cm och har gått upp i vikt, väger över 4kg och har kläder för 3-månadersbebisar). Men oj vilken utmaning det kommer att bli! I helgen fick hon en enormt stor gosedjurspanda i present av kinesiska väninnan, den kan hon titta på i timmar! Måste plocka bort den när hon äter för annars kan hon inte koncentrera sig på uppgiften.
Helgen blev inte riktigt som förväntat. I lördags hade vi som sagt läkarbesök, sen var det min tur. Jag har ju inte slutat blöda vilket inte kändes normalt. Barnmorskan fortsatte hänvisa till mitt utmärkta hemoglobinvärde, jag förklarade att jag skulle ha bra HB-värde om jag så hade två ynka bloddroppar kvar i kroppen, så mycket kött och järntabletter som jag trycker i mig. Ett ultraljud visade att livmodern var fylld med en väldig koagulerad blodklump så att den helt enkelt inte kunde dra ihop sig. Fick så två olika alternativ - ta äckliga mediciner så att blodklumpen skulle komma ut, eller bli utgrävd av kirurgen under A. narkotisk bedövning eller B. lustgas. Jag valde - inget av alternativen. Gillar inte mediciner eller knark, speciellt inte när jag ammar. Och av lustgasmasken fick jag panik. Så jag körde bästa bästa smärtlindringen igen, bara andning. Mannen trodde att jag hade blivit tokig som genomgick operationen utan medicinsk smärtlindring och av sjukhuspersonalen tituleras jag numera superwoman men det där är så himla överdrivet, andning ÄR smärtlindring, det är en massa oxytocin som frigörs så att man slappnar av och inte känner smärta. Inte ett dugg duktigt med andra ord. Efteråt belönade vi oss med middag i nya favvorestaurangen -sjukhusbädden! Hehe.
Fick stränga order om att inte lämna huset i två dagar och igår tittade jag surmulet ut på den vackert aprikosfärgade himlen genom fönstret, men idag kunde jag inte hålla mig. Sol och snö kräver en långpromenad.
Nu har vi två arbetare här för det är en massa knas, belysning som inte funkar, toaletter som inte rinner och varmvatten som inte kommer. I mitt nuvarande övertrötta, blodfattiga tillstånd krävs det inte mer än en kalldusch för att jag ska bryta ihop och gråta hysteriskt och tycka jättesynd om mig själv, så det är angeläget att de fixar det pronto. Blir också jättegrinig av alla som ringer hit så fort jag äntligen lagt mig för att sova - det slår aldrig fel! Är ond och otacksam men NEJ vi behöver ingenting, ingen hjälp, inget stöd, bara snälla låt oss vara ifred. Mina föräldrar är jättebra på det, ringer prick klockan 22 varje söndag och mailar om de vill något resten av tiden.
Igår kom mitt bruna Juicyset! Och en lilarandig top från Ella Moss som är perfekt som amningstop hehe, plus en CC California tunika med sextiotalsmönster. Lovely. Medan jag letade efter pengar vaggade UPS-mannen den lilla och sjöng för henne. Inser att vi måste vaccinera henne mot hepatit B, det GÅR inte att undvika att det barnälskande kinesiska folket pillar på henne med lortiga fingrar och jag vill inte heller gå omkring och bete mig som en rabiat bitch hela tiden, vilka signaler sänder det ut till min dotter..?
Nu ska jag kolla på förhoppningsis lägenhet, blir sååå sugen! Och hur passar man en bebis när man inte kan amma den..? Eller hade hon mjölkat ur? Längtar SÅ tills jag kan göra det också. Håller med Lapinette, modigt av dig!
Semlor är räligt tycker jag, däremot välkomnar jag "crepes-dagen" som ju fransmännen firar idag (eller om det var igår). Mannen gillar semlor men jag ävskyr både mandelmassa och grädde så det blir som en bomb av allt det värsta. Förutom själva bullen då.
Amelle, att vakna tidigt är ett elände. Bästa knepet är att inte stressa utan försöka ha en mysig morgon ändå. Kanske läsa i sängen och dricka cappuccino.
Girls, har en ny chokladfavorit. Har regredierat en smula och gillar nu bara max 70% för blir det mer känns det obalanserat. Lindt Excellence 70% med STORA bitar vilket innebär att dagskvoten, 3 bitar, motsvarar typ en halv kaka hehe.
Kram, G.
Gemma
OJ! Nu är jag inte helt säker på att jag förstog det hela rätt, men du blev alltså opererad utan bedövning och med bara hjälp av andning?
Eller gick de in den gynekologiska vägen med instrument och tömde?
Skönt att du har åtgärdat problemet nu och hoppas du blir bättre och slipper fortsatta problem.
Lilltjejen helammas inte längre så flaska är inga problem,
sen kom mamman med ett litet bidrag också... vi bor bara ca 15 min promenadväg från varandra.
Håller med dig om Lindt Excellence 70%, det är en favorit här hemma! Fast jag brukar av misstag råka äta upp hela chokladkakan då och då, även om detinte var meningen.
Hej flickor! Jag har inte kommit in på BT sen i lördags, men nu verkar det funka igen.
Förhoppningsis: kan inte se ditt galleri, men skulle gärna vilja Roligt att planera flytt och inredning. Vad stort ni kommer bo! Dra bort 100 kvadrat så får du den yta vi bor på nu, nästan i alla fall, hehe. Tvättmaskin låter ju grymt, men det är nog en vanesak.
Gemma ? oh my goodness vilken helg!! Du är en riktig tuffing du med. Förstår vad dottern brås på.
Nu måste jag visst dra, återkommer sen.
Gemma
låter som att allt i er lägenhet valde att strula samtidigt, vilken dålig timing nu när du behöver lugn och ro!
Om folk ringer när du ska sova, lägg av luren eller ställ på ljudlös. Man får göra så - jag lovar! Så länge du sover/vilar middag på dagtid kommer det alltid finnas folk som prickar in precis den tiden att ringa på. Det är samma regel som säger att telefonen ringer så fort man lagt sig i badet.
Letar fina inspirationsbilder till sovrummet men hittar inte så mycket. Försökte kolla på hemnet men det var så många hemska så den mappen blev mycket större och jag blev deprimerad.
Nu ska jag ner och träna
Amelle
Kommer du inte in där eller syns inte bilderna?
Hur gör man för att de ska bli offentliga då?
Fick precis besked om att boken jag var med och skrev ett kap. i nu finns i bokhandeln! Undrar om jag ska köpa en till alla som fyller år närmaste tiden. Risken finns att de dör av tristess... men jag måste erkänna att jag är rätt stolt!
Hmm, ditt galleri syns inte överhuvudtaget men jag kommer tyvärr inte ihåg hur man gör... Letade mig bara fram på nåt vis, tror att det bara är att testa sig fram i menyn och sen finns det en flik för att göra galleriet offentligt.
Gemma, håller med och säger att det bara är att lägga av luren. Så brukar jag också göra ibland och då är jag säkert inte i samma behov av sömn som du :)