För mycket är aldrig tillräckligt.
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
Hej flix, njuter min tredje cappuccino idag (yes Amelle - vad vore morgonen, lunchen OCH eftermiddagen utan den?) Äter också Michel cluizel som jag köpte i all hast på väg till Svenska konsulatet (hon får ju dubbelt pass - många besök!), hoppade ur bilen och fixade tre chokladkakor på en minut, jag lovar - man hinner göra ALLT som man gör i vanliga fall när man har barn, men man måste vara snabb som blixten! Har ännu inte börjat tulla på vårt förberedda matlager heller, än sålänge funkar det fint att laga mat 2 ggr per dag, speciellt som mannen är hemma vissa dagar och handlar. När hon fått sin TBC-spruta ska jag ta tunnelbanan med henne och handla och få hemlevererat. Vagnar funkar inte i affärerna, det är bara trappor överallt, men bärsjalen blir kanon. Och aaaaaaahhhhh vad Bugaboon är underbar! Har knappt hunnit kolla på alla grejer vi köpt men de är verkligen super! Var ute och gick en hel timme idag, strålande sol och snö, och sen avslutade vi på Kafé där vi drack spicy hot chocolate (nej, hon har ännu inte fått ont i magen men så äter hon ju också superbra och jag rapar henne hela tiden, stora truckdriver-rapar, jättegulligt om man är förälder men säkert gross om man inte är det). Testade också att amma offentligt (väl övertäckt av filtar, man är ju trots allt en fin katolsk flicka hehe), det funkade kalas, hon fattade inte alls att vi inte satt hemma i soffan. Efter härlig lunch med oxfilé stuvade vi in tjejen i bilbarnstolen och begav oss ut på taxijakt. Hittills är det det största problemet jag stött på här - taxibilarna har som sagt inga bälten framme därbak och chaufförerna blir skitsura när man börjar böka fram jättekorta, smutssvarta bälten. Om man alls får tag på taxi. Om två timmar kommer min väninna på fika och samtidigt anländer en scweizisk tjej som har direktimport av dyra men finfina schweiziska amningsbehåar, jag tänkte köpa ett gäng av henne. Bland annat en leopardmönstrad för att, ja, den är så sjukt kitschig att jag bara måste.
Amelle - jeans är superbäst, vill ha ett par som är raka i benen och sådär sent sjuttiotalsvida med pressveck. Har fortfarande mina trängsta pregnancyjeans, notify, men de hänger redan överallt så om bara nån vecka kommer jag åter in i mina stl 27 Seven for all mankind och Notify, lycka! Jag säger bara (som jag lovade er alla att INTE göra men det var ju innan jag blev odrägligt mammamonster) - glöm Atkins och South Beach, amningsmetoden slår allt hehe.
förhoppningsis: PR-bebis och PR-mamma, c'est nous ;) Men liksom vad är poängen med att göra grejer, typ skaffa bebis, om man inte ger sig sjutton på att ha kul... det går. Om man ser till att få sova och om det inte är nåt fel på bebisen. Men vår är ju frisk tack och lov. Få se hur länge det varar... mannen har jätteont i halsen och jag tittar anklagande på honom när han harklar sig, han är ooolycklig, får inte pussa på sin dotter, knappt röra henne. Måste komma ihåg att vara extra snäll mot honom ikväll, jag har dessvärre haft en rätt trist ton på sistone. Varför ingår det på något vis i mammapaketet, att man blir en ironisk anklagande bitch? Måste skärpa mig. Och ang. mannens ledighet så är det den gamla vanliga visan, han har bara sina semesterdagar, inget extra.
Men alltså - i sommar ska vi vara i skåne i TVÅ månader! Mamma och pappa blev jättebesvikna när jag antydde att jag ville hyra en stuga åt mig och Maxine så jag lät mig villigt "övertalas" att bo hos dem. Tycker dock inte att det är någon självklarhet men jag uppskattar det supermycket. Blir så underbart för de små lungorna att andas havsluft. Stackars mannen får svettas i sin 45 grader varma fabrik, ensam i Shanghai och sjuk av längtan efter sina tjejer.
Hur mår ni?
kram, G
Kram, G
Tjenare brudar!
Jag är verkligen, verkligen en jeanstjej.... Älskar Acne och Seven och några riktigt gamla favvisar är Nudie som ju dessvärre inte finns kvar! Har 2 par nu som börjar sjunga på sista versen... Men, men sånnt är livet! De är allra finast nu i alla fall!
I min vinkyl finns i korta drag:
Champagne- Diebolt Vallois Fleur de Passion 99/00, Cristal 99 och Lanson Gold Label 96. Har flest av första och sista..
Riesling i alla former, kvalitéer och både från Tyskland och Österrike.
Lite Bordeaux, gammal Haut-Brion (88) och några flaskor 2004 från Pichon-Longueville och Poyferré.
Bourgogne och Rhône håller jag på att samla, har bara yngre årgångar(01,04,05) från producenter som Angerville, Meo Camuzet och Bruno Clair. I Rhone är det mest Clape och lite Vins de Vienne (årg. 04,05).
Spanien, Montsant och Priorat... L'Arbossar/Dits del Terra i yngre årgångar och Capcanes från närliggande Montsant!
Från "Nya Världen" har jag köpt en del Columella(SA) och lite från USA. Någon flaska Catena från Argentina har nog också slunkit med!
Glömde dessertvinerna...
Brokig samling med typiskt 1-2 fl av varje. Både söt rieling(auslese, Beerenauslese och eiswein) och söt röd som Mas Amiel, Port. Någon Vin Santo mfl.
Tackar och bugar Margaux. Ska meddela mannen så kan han få sitta och dregla .
Jag har dessvärre vuxit ifrån min kyl och "hyr" numera plats i en kollegas källare, för hela lådor... Funkar fint det med!
Jag tror kanske jag har spenderat lite mkt på vin i det sista.. Ska försöka hålla igen lite!!
Ska en tur på Ikea idag för att köpa vaser och "pynt" till lördagens bröllop.... Blir spännande!!
2 månader i Skåne låter ju alldeles fantastiskt!! Tror Maxine kommer bonda gott med både landet och morföräldrar...
Klart de vill att du ska bo hos dem, de vill ju vara nära er båda!!
Hoppas mannen kryar på sig snart Gemma!!
Jag får min mamma på besök nästa helg, blir mysigt.....
ska se vad vi kan hitta på att göra! Något mysigt restaurant besök kanske?
Neeeej, har de slutat med Nudie? Vad ska mannen nu göra, det var hans favvomärke...
Apropå kläder så svidade jag på Maxine hennes grodoutfit med matchande bruna vida byxor och bruna strumpor när väninnan kom. Exakt samtidigt dök schweiziska BH-tjejen upp med ett lass amnings-BH:ar, allihopa jättemycket förstora (tänk bastanta tyska Gretchen-kroppar... så inte jag) men superbra, så jag bad dem komma tillbaka med mindre storlekar.
Nu ska vi äta sushi, grillad lax, guacamole och grillade grönsaker, bara jag kan få lillmonstret att sova (hon är SÅ pigg och aktiv så det blir en allt större utmaning).
Gemma, din man kan vara lugn....
Nudie till herr finns kvar, det är dam modellerna som blivit till "Thunderbird" som jag inte alls gillar....
Din lunch låter suuuuper digg! Vaggvisa till monstret?
Halloj på er
Precis kommit hem från lite drinkar på Pontus, så bra där! Gillar verkligen det stället och det gjorde uppenbarligen många andra med, jättefullt med folk där ikväll. Vet inte om det alltid är så eller om det beror på att de vann pris igår.
Vi skålade lite för att vi idag har skrivit kontrakt på Hammarbylägenheten så nu är det bara att börja rensa och packa.
Gemma
Överöser dig som vanligt med en dos "svenska sjukvården rekomenderar" Ska du verkligen åka T-bana med henne redan? Här säger de att man absolut bör undvika det under första 3 månaderna om man inte absolut måste. Spec nu med RH virus som härjar och faktiskt tar livet av små barn. Fast ni kasnke har sluppit det i Kina. 2 månader i Skåne med familjen låter ju helt underbart. Då kan Maxine få käka massor med gräs i lugn och ro om hon vill.
Hoppas din man inte blir sjuk utan att han kryar på sig lagom till helgen så han får krama sin familj igen.
Jag har också flera par jeans men brukar inte bli att jag använder dem så ofta. Hemma är det mjukisbyxor och ute är det oftast kjol eller svarta byxor. Har de däremot gärna när jag promenerar då de är varmare än vanliga byxor eller om jag ska ta det lungt någonstans, tex te kväll med tjejerna eller så.
Mina favoritjeans är det nu så stora hål i att jag inte kan ha dem bland folk längre - funderar å att sy en lapp från insidan och ha dem som flytt-, trädgård- och promenadjeans osv.
Margaux
Även jag antecknar flitigt även om jag inte riktigt vet om det finns plats för någon vinkyl ännu. Får se när vi har boat in oss lite.
Lapinette
Din klänning låter fin till festen på kvällen. Måste du ha hel dräkt på dagen då? Kjol och striktare topp borde väl funka lika bra, då slipper du problem med att du inte har matchande kjol/kavaj.
Amelle
det är inte bara jobbigt att vara tvungen att ha kostym på jobbet, jag slipper välja och matcha på morgonen och kan bara klä på mig då det mesta passar ihop. Lugna mornar på kontoret är en bra start på dagen tycker jag, så lugnt och harmoniskt där då.
Måste in och jobba i morgon trots att jag eg är ledig på fredagar men en sak måste vara klar innan lunch. Passar mig bra, då fick de be mig komma in så de kanske inser att de behöver mig på heltid.
Mysig dag, jättejättemycket snö! Började som vanligt, cappuccino i sängen, sen väckte jag lillan och så höll vi igång i två timmar innan hon somnade som en stock. Gick långpromenad med mannen och vagnen och avslutade med en härlig lunch. När vi kom hem var lillmonstret jättehungrig för hon hade sovit över två mål så hon har varit rätt grinig de senaste två timmarna. Men nu sover hon och utstöter de sötaste små ljud. Vi hade också babydate i två timmar med kinesiska vänininnan och hennes fyramåndersbaby, den är jättestor! Alltså helt enorm! Väninnan hade problem med mjölken så hon ger den pulver och då blir de ofta feta. Men hon är helt adorable, jättesnäll och glad hela tiden, inte som vår lilla bestämda argbigga. Nu pysslar jag med lite foton medan mannen sover. Ikväll blir det sushi och lammgryta till middag, och en bordeaux från 03 med förtroendeingivande plottrig etikett.
Just nu vill man absolut inte vara någon annanstans än i Shanghai. Och nästa vecka är det nyårsvecka, då är det lugnt som i Stockholm, helt otroligt, känns nästan som om allt går baklänges (ja, den känslan får jag numera när jag är i Stockholm, men när jag faktiskt BODDE där tyckte jag mer att det var ett forsande kaos). Förutom alla smällare och fyrverkerier... de smäller oavbrutet i två veckor, dygnet runt, och det brukar vara svårt att sova. Får se vad lillmonstret tycker om det.
Amelle, visst är det coolt att man kan ha på sig vad man vill när man är journalist! Lite så är det även inom reklambranschen, även om det såklart finns koder överallt.
Margaux, yes, nu blev mannen glad igen. Nudies killjeans sitter så himla bra på honom. Vaggvisa till monstret funkar sådär, hon blir superpigg och glad när man sjunger för henne. Enda riktigt säkra knepet är toppfylla med mat och sen linda, då sover hon som en stock i typ fem timmar.
förhoppningsis, grattis-grattis till kontraktet! Ser fram emot en och annan bild. När flyttar ni? Och berätta mer om handväskan! Yes, egentligen skulle jag ha fått en väska i push-present, men vi vet ju inte när (om) den blir klar så det fick bli en liten "förpresent".
Om tunnelbanan: Tror inte det finns RH-virus här, låter jätteläskigt med bebisar som dör! Hur många har dött hittills? Här säger barnmorskorna inte "gör si eller så" för alla kulturer gör ändå på olika sätt. Kineserna är t ex livrädda för att bebisarna ska bli kalla och amerikanerna är galna i att spruta i dem antibiotika och andra mediciner. Vi fick bara höra: Använd omdömet! Självklart ska man inte vara på Carrefour eller åka tunnelbana i rusningstrafik med en nyfödd, men ibland måste man handla eller uträtta något annat ärende. Och man ska inte vara överdrivet ängslig heller, då mår ju bebisen dåligt bara för det. Och allergier finns knappast alls här, lustigt nog, kanske för att bebisarna utsätts för mer grejer från början. På lördag ska hon i alla fall vaccineras mot tbc och sen kan vi känna oss lugna så länge ingen tar på henne (vilket de försöker göra HELA tiden) för vi hade inte tänkt vaccinera mot Hepatit B.