• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Lapinette

Telis - vad skönt för visst känns det hårt nog i plånboken ändå.

Nattson - vi ses på måndag!

• Oms

TJena tjejer! har inte haf tid att skriva på ett tag då min egna tid försvann samtidigt som lilla Mathlidas reflux blev sämre... hon kan inte ligga ned o sova eller bara vara så ngn har henne hos sig hela tiden- och ngn är ofta jag då hon äter varannan timme för att hon ska få lättare m refluxen...

alla barn kräks mer eller mindre men när de har reflux påverkar det deras allmäntillstånd. de har samma halsbränna som vi gravida har haft, de spyr om de läggs ned och vaknar gråtandes av sura uppstötningar. man måste amma barnet upprätt och man måste amma lite och ofta så man blir väldigt låst. man ka alltså bara byta blöja o kläder precis innan hon ska äta vilket kräver en hel del planering... bajsar hon direkt efter en måltid aå har man 2 val - antingen byta på en gång och att hon spyr upp all mat, eler låta henne gå m bajs i blöjan o riskera blöjutslag... inget kul val

vi har varit hos barnläkaren och ska tillbaka imorn för att se om hon gått upp i vikt ngt och se om vi bhöver börja medicinera.

hon är nu 10½ vecka gammal o väger nu 4300gr och är 56cm lång så hon är ingen bjässe direkt men hon är världens mysigaste bebis!!!

nu ska jag fixa mat åt stora tjejen, återkommer m kommentarer!

• fru AM

Va kul, Nattson! Då blir det du, Telis, Lappis, Livia & jag på lunchen på måndag! Någon mer?

23:e ska jag kolla upp och om möjligt boka in för brunch! Kul med gäster från Götet!

• fru AM

Jobbigt, OMSan - med lilltjejens reflux! Det ger lite perspektiv på att jag tycker det är besvärligt med bebis UTAN reflux ...
    KRAM

• Nattson

Vad kul det ska bli att träffa några av er på måndag!

Oms, hoppas att hon har gått upp i vikt och att läkaren kan hjälpa!

• BrudSommar2006

Iris och jag kan nog komma på måndag. Vi kan inte åka rulltrappa nu när jag bytt till sittdelen för vagnen är så tung så jag orkar inte hålla den men det finns väl hiss hoppas jag. Det blir mitt i hennes förmiddagssömn som vi måste åka hemifrån men hoppas att hon sover i bilen i stället. AM, vet du om de värmer barnmatsburkar åt en där?

• Piggelin1

Wow!!! Jag kom in!! BT är bara så otroligt HOPPLÖST för jämnan numera. Har tappat både räkningen & sugen för att försöka logga in Så nu passar jag på & hoppas få iväg ett inlägg!

Telis - spännande med intervjuer på G, berätta mera! Håller även tummarna att sprayandet etc fortsätter funka.

Lappis - vad gott att du fick ordning på ivf-planerna igen! ...och vilket SLOTT ni ska på bröllop på!!! Kollade rumspriserna & det var ju faktist inte så extrendyrt, 95 euro för ett normalrum/natt. Har sparat länken!

BS - fin ny bild på Iris!

Omsan, låter tufft med reflux! Amanda är ju ngn vecka äldre än din Mathilda, när vi vägde henne på BVC i förra veckan, hade hon precis passerat 6kg (6030g) & 60cm. Nästan dubblat sin vikt på 2½ månad!

Muggles - syrran hade en fårfäll från Ikea till deras minsting, men vad jag vet så har den aldrig luktat illa eller så.

• Piggelin1

Passar även på att berätta att vi ÄNTLIGEN fått vår bil!! Närmare bestämt i måndags! Så nu kan vi få plats med såväl oss själva som VAGNEN när vi åker bil Himla tur att vi bor så centralt, så att jag kunnat gå överallt med vagnen de senaste månaderna! Hade nog varitAbetydligt mer frustrerad vid det här laget annars...

Så nu ska här åkas, på måndag ska Amanda & jag ner till Halmstad över dagen för att bla hälsa på min gamla 95-åriga mormor. Ska bli såååå kul att visa upp Amanda! Även om detta är hennes femtonde (!) barnbarnsbarn, så är hon väldigt engagerad i just Amanda! Kul

• Piggelin1

När jag ändå är farten så kan jag ju berätta att jag hälsade på jobbet för första gången i måndags. Kul att träffa allihopa, visa upp Amanda & tjöta ikapp lite. Samtidigt så känns det rätt gott med en paus från jobbet! Ju längre tiden går, desto mer fjärran känns jobbet!

Igår kom det förresten en hantverkare & hackade upp taket på vår toalett (tack Muggles för att jag fick våldgästa dig på en andrafrukost!) för att börja fixandet av fuktskadan som grannen orsakat. Så nu luktar det mest gammal fuktig jordkällare därinne & man är väldigt snabb med besöken därinne. Tur att duschen är separat, i en annan del av lgh!

• muggles

Oms: låter extremjobbigt. Jag läste Annika Lantz bok "9 1/2 månad" och hennes son hade tydligen också reflux men de fick medicin till slut vilket hjälpte. Hoppas du får samma hjälp! Jag förstår dig liiitegrann för Moa har också spytt så fort man lagt henne ner men dels förstår jag att det inte är i närheten av vad ni går igenom och dels har det blivit mkt bättre nu. Tjockare ersättning och fast föda gjorde susen. Plus att hon sitter upp själv nu vilket tydligen hjälper till (magmusklerna håller magmunnen i schack på ngt lurigt sätt har jag fått förklarat för mig).

Ska bli jätteql att komma upp till Stockholm!

BS: värmer de inte burkar överallt?! Snålt i så fall... Såg tom ett kafé här nära där vi bor som sålde barnmatsburk för 18 kr - innovativt...

Har varit och tränat nu. När det brände som värst i lårmusklerna tänkte jag "skidåkning, skidåkning, skidåkning" och "offpist, offpist, offpist" Finns inget så motiverande som en hägrande skidresa!

Svar på tråden Barnkarusellen