• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Nattson

Hello

Liten, middagstips... vi ska göra Shepards paj

En flytt till FL är helt ok för mig! Fast jag håller med Vickan lite med trådstarten. Även om jag inte är så gammal i tråden Jag hänger inte i några andra trådar än denna här på BT. Men det är ok att stanna kvar också... ja ni bestämmer!

• Piggelin1

Hej hej,
    kors i taket - BT funkar!!

Vilma, grattis till att ÄL dykt upp!

Pirr, vi körde inget i stl 50 utan körde på stl 56 direkt. Amanda var 49 cm när hon föddes & visst var kläderna lite stora de första 1-2 veckorna, men sen har det varit lugnt. Nu har vi nyss gått loss på stl 62 & stuvat undan det mesta 56 - känns konstigt!
    Fikar gärna förresten! De närmaste två veckorna är ganska fulltecknade för min del, men sen ses jag jättegärna!

Telis - den mannen som du skulle träffat verkar ju inte ha ngn social kompetens eller vanlig respekt/folkvett alls! Dissa den firman, helt klart!!

Liten - låter som om du har det jobbigt just nu. Känner igen känslorna såååå väl! Det där att man blir irriterad & känslan av att man skulle kunna bli hårdhänt, som i sin tur ger FRUKTANSVÄRT dåligt samvete med en gång, bara tanken liksom...
    Läcker gör jag också med jämna mellanrum, det var mer i början, nu händer det vissa nätter, eftersom det går längre tid mellan amningarna då.

Hoppa över till FL... Hmmmmm - kan det verkligen gå för sig?? Då måste man skaffa ett konto där med, eller? Jag för min del håller tummarna för att BT rättar till sig snart, har nästan aldrig varit inne på FL.

• Piggelin1

Vad kul ni kommer att få på tråddejten i Sthlm förresten!
    Jag hoppas att det kommer en ny chans längre fram, eftersom jag inte kan joina Muggles & Vänner på Sthlms-turen nu.
    Den närmaste tiden är alldeles tokigt fullbokad med dopförberedelser, en dryg veckas besök av brorsdottern, vaccination, mannen som sen åker till Kina i två veckor (& vill träffa A så mkt som möjligt innan han åker...) & så flera andra besök, en 30-årsfest & en 90-minuters ansiktsbehandling (= Amanda-fritt!). I-landsproblem, helt klart, jag vet!

Jag kommer att pumpa Vänner & Muggles på skvaller sen när de varit i Sthlm & träffat de av er som jag ännu inte träffat IRL

Nu ska det bli lite färska räkor & sen en massa goda ostar, yummie!!

• Storasystern

Hallåj!

Det är svårt att hinna skriva något här tyvärr... Men jag läser fortfarande allt!

Liten - Mindre verkar vara som vårt lilla troll! Han har också en vakenperiod på natten som vara ca 4 timmar och inträffar någongång mellan midnatt och 6 på morgonen. Vi bor i hus så maken lägger sig och sover i källaren när han har gjort sitt skift, d.v.s. när jag har sovit en stund!
    När jag i 3 veckors tid inte sovit mer än ca 3 h/natt blev jag galen coh vi beslutade oss för att mannen skulle ge ersättning till bäbisen ett mål/natt så att jag skulle få lite sömn. Kan varmt rekommenderas! Sååå skönt att få sova lite så att man orkar med en gnällig bäbis (jag var också orolig för att bli hårdhänt i ren frustration!)

Jag har också ptrovat mjölkfritt i några veckor, men det gjorde ingen skillnad. Han har helt enkelt magproblem och vi väntar på att de ska växa bort! Hoppas att det går snabbt!!!
    Vill iallafall bara tipsa alla som också äter mjölkfritt om den mjölkfria hallonsporbeten som finns att köpa (CArlshamns??) som är grymt god!

Nu rä grabben hungrig - måste springa!

• _koko_

Orkar inte riktigt läsa ikapp, så jag kommenterar det som står på sista sidan.

När conny kom var 50 för stort, trots hans 49cm och 3,5kg. Han simmade i de kläderna. Nu efter 3 veckor är 50 lagom, och han börjar nosa på 56 i bodys och fleeceoverall. Var hos bvc idag, och han är numera nästan 54cm lång och väger 4kg.

Väntar på att sambon ska komma hem med sushi, så det är mitt middagstips. Kanske ett glas rödvin till också...

Conny är otroligt snäll för det mesta. Jag ammar mycket på dagarna, men oftast bara 2 gånger på nätterna, så jag har en otrolig respekt för er som inte har det lika enkelt!!! Han skriker dessutom alltid av en anledning, hittills iaf, antingen är det bajs på g, eller så är det blöjbyte, eller så är han hungrig. Förstår inte hur man hanterar en bebis som skriker konstant utan att det går att förstå varför, all heder till er (bs, muggles, oms, liten, mrs b, mfl)!

• Storasystern

OK, nu är mannen hemma och tar hand om lilltrollet så att jag får lite tid att skriva...

Sorbeten var inte Carlshamn utan Sia. Det finns flera smaker, men den med hallon är klart godast! Rekommenderas även till er som äter mjölk faktiskt!

Jag har lånat en bärsjal av en kompis som jag stoppar ned trollet i när han är gnällig utan att man egentligen vet varför (ofta p.g.a. magproblemen tror vi) och då lugnar han sig på några minuter. Jätteskönt på natten när man inte orkar höra hans skrik. Visserligen är det lite svårt för mig att sova när han sitter i sjalen, men det blir ungefär som att ligga på rygg och ha honom på bröstet och det är rätt OK (även om jag helst ligger på sidan när jag sover).

Jag är lite intresserad av att vara med på en tråddejt! Är det spikat när det blir?
    Just nu har bäbisen sin v8 utvecklingsperiod (tror vi. Tack Muggles för boktipset!) men när den går över så hoppas vi att han är sitt vanliga ganska glada jag och då borde det funka med brunch!

Det är otroligt spännande med alla ivf:er som planeras! Jag håller tummarna för er!

Jag hänger på till FL vid en eventuell flytt förståss!!!

• muggles

Kanske att BT har skärpt sig nu? I så fall hänger vi kvar här förstås!

koko: eg finns det alltid en orsak till varför de skriker och i Moas fall blir hon bara hysterisk när hon är vrålhungrig (händer aldrig numera för hon får mat på bestämda tider) eller övertrött (händer väldigt sällan nu när hon sover även på dagarna). Blir hon övertrött så skriker hon för att hon är trött även om man försöker natta henne vilket kan vara väldigt frustrerande. Typ jag gör allt för att hon ska sova och det känns som att hon motarbetar då hon bara skriker. Men om man försöker ligga ett steg före (Anna W tips igen) så får hon sova innan hon blir övertrött så skrikmängden har minskat till i princip noll här hos oss nu, trots att hon förmodligen är i en utv.period nu (hon är inte lika glad och solig som hon brukar).

Den här tanken om att man blir hårdhänt är nog väldigt vanlig (särskilt hos "kolikföräldrar"). Men det är ju stor skillnad på att tänka tanken "nu säljer jag dig på Blocket - billigt!" mot att faktiskt göra ngt dumt! Det får man hålla i minnet. En klok förälder gör ju just så - går ifrån och tar en andhämtningspaus och tar sedan nya tag. En oklok kanske skakar barnet...

• Vännerfan

Hejsan!

Nu får vi hoppas att de fått ordning på problemen på BT så tråden kan få nytt liv igen!

Liten,
    Kritiken mot Anna Wahlgren brukar ofta handla om att hon vill lägga bebisarna på mage när de sover. Detta då de flesta sover bättre då. Men det gillar ju inte bvc, för det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Anna W förespråkar då att använda andningslarm, men det spär bara på föräldrarnas oro menar en del. Men har du ett barn som dött av detta hemska då får du ett larm gratis till nästa barn, så det känns inte som ett helt logiskt tänk. En del gillar inte att hon skriver hur lite ett barn kan skrika per dag för då känner de sig som dåliga föräldrar när deras barn skriker mer. Men följer man Anna W:s tips så skriker de mindre pga att man hela tiden ger de mat och sömn innan deras behov blir för stort. Sen tyckte jag att hon hade lite konstiga idéer kring viktminskning efter förlssningen etc. men sådant kan man ju bara hoppa över. Hon röker också mycket vilket ju är kontroversiellt att göra när man är gravid och ammar. Sen har hon slutat amma sina barn tidigt och gått över helt till ersättning trots att hon skriver om hur bra amning är. Finns säkert fler saker. Alla metoder och experter har ju sina motståndare, men jag tycker väldigt mycket hon säger/skriver är kanon. Vet också många som inte läst ett ord av vad hon skriver och ändå är emot hennes idéer. När man ställer sådana personer mot väggen brukar det visa sig att de tror att det är hon som står bakom 5-minnutersmetoden (vilket inte skulle kunna vara mer fel, hon är starkt kritisk till den) och när man säger att hon skriver att varje barns skrik är en fråga (Ska jag sova nu? etc.) som är upp till föräldrarna att besvara brukar de tycka att det låter jättevettigt.

Oj, vilken lång utläggning det blev!

Oms,
    Låter jobbigt med reflux, hade inte hört talas om det tidigare!

Nån undrade om tråddejt. Det blir 23 feb, men exakt tid och plats är ännu ej bestämd. Mugglan och jag joinar Stockholmsgänget då, så missa inte det! J

A.M.
    Så praktiskt att Livia äter sina burkar kalla. Min son slutar gapa när maten kallnar och vill sen ha mer när jag har värmt på den?

Själv så har jag slutat amma på kvällen nu i dagarna. Känns skönt, för jag har känt mig lite låst. Jag har ju varit med prinsen varje kväll i 9 månader vid 19.30-tiden när han läggs. Ibland har jag ju varit borta någonstans men ändå kommit hem och snabb-ammat och sen stuckit igen. Men nu är jag friare! Ammar bara direkt på morgonen när han vaknar.

Så har jag lite större nyheter också! Jag har fått ett nytt jobb och har sagt upp mig från mitt gamla! Det känns jättespännande! Jag har inte skrivit om det här, för det är viktigt för mig att meddela sådant så folk får veta det i rätt ordning. Det är ett ganska stort steg, för jobbet ligger inte här i Götet utan i Ciccis hemtrakter i Blekinge! Maken har ju hela sin släkt där och det vore så himla skönt att kunna få lite avlastning ibland, slippa alla bilköer och kunna köpa ett hus för halva priset. När jag sen fick ett jobb som verkade roligt och med bättre avtal också (kortare arbetstid, mer semester och bättre betalt) fanns inte mycket att tveka på. Jag ska börja jobba i början av maj och då ska maken vara pappa-ledig. Nu letar vi som bäst efter någonstans att bo! Kan ju bo hos svärisarna ett tag, men vi vill gärna ha tag i ett hus!

• Telemarkgrrl

Grattis till jobbet, Vänner! Det lät ju verkligen helt perfekt med billigare boende, högre lön, kortare arbetstid och längre semester!!

Vad sägs om brunch på Mornington den 23:e? Det är ju lite av vårt stamhak. Jag tror att dom har brunch mellan 12 och 16, när åker ni hem till Göteborg igen?

• Telemarkgrrl

Storasyrran, det är en liten trådlunch imorgon också om du har tid och lust att ta dig in till stan? Kl. 11.30, nedanför rulltrappan till Gateau inne i Sturegallerian.

Svar på tråden Barnkarusellen