• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • muggles

Nattson: jo jag har faktiskt gjort så, det var enda sättet att få henne att äta alls. Man ska ju börja med potatis och palsternacka och sådant men jag fick ge söta grejer från början för att få henne att äta mer portioner och inte bara en tesked. Sedan har jag gradvis minskat på det söta. Så visst, det har blivit bättre! Jag är så otålig bara

Telis: allvarligt talat - vad nochigt! Skulle tänka både en och två ggr innan jag började där. Är det i så fall din blivande chef? Då lär han ju fortsätta med den stilen...

Oms: vad bra att ni fått lite tips och hjälp! Jag har hört att Bvc kan hjälpa till med en lista på mjölkfri kost - det kan behövas då mjölk tydligen finns i så mkt som man inte har en aning om.

• muggles

Nu har jag bakat en kaka iaf - fick feeling

Sedan blir det nog en promenad i gråvädret med - visst är det härligt med svensk vinter?! Man blir så GLAD av gråväder *ironisk*

Mitt förslag till flytt till FL var fö allvarligt menat - FL verkar vara betydligt mer stabilt. Man behöver ju inte bry sig om de andra trådarna om man inte vill. Här på BT går jag tex aldrig in på några andra trådar än denna. Men det är klart, det är ju lite nostalgi att det är just BT...

• Liten med Mindre

Hejsan hejsan!
    Fler som har en trött dag. Jag var väldigt nära att sälja bebben imorse, bad maken ta med henne till jobbet men han vägrade. Hon har flyttat sin gnällperiod till mitt i natten och skulle prompt snutta och äta mellan halv tre och - tja, till maken gick upp vid sex.

Jag lackade ur rätt bra när hon till slut låg och åt och kräktes på bröstet samtidigt. Stoppade henne i spjälsängen i ett annat rum tills maken inte stod ut utan hämtade henne. Och då blev hon tyst givetvis, tills han gick upp och lade över henne till mig igen... Kände mig inte vatten värd, och rankade inte henne mycket högre. Fast efter lite sömn känns det bättre, och nu har hon sovit rätt bra.

Det var dagens klagovisa. Över till annat...

Oms, jag borde sluta gnälla. Vilka bestyr ni fått med Mathildas mage. Jag prövade mjölkfritt i en vecka och höll på att gå upp i limningen. Längtade givetvis efter alla godsaker bakade på mjölk o smör som låg i frysen. Fick försöka nöja med med mjölkfri leverpastej och små sojayoghurt med jordgubbar. Prövade ett sojapålägg som skulle likna cheddarost - urrk! Glass på havremjölk var inte heller någon höjdare.

BS - heja heja! Stå på dig med amningen. Nu förstår jag hur attans jobbigt det är att både amma ofta, och att försöka att inte amma. Man vill ju så gärna ha bebben tyst på natten så att partnern for sova.

Muggles - pigga upp dig med kakan, socker håller humöret lite i schack i alla fall, trots tröttheten. Jag hade intentionen att skippa socker idag för att se om det lugnar ner Mindre, men det gick inte så bra. *rodnar* Inte ens de hägrande dyra jeansen i garderoben kan få mig att avstå.

Pirr! Så nära för dig. Helt ok att shoppa tycker jag. Vi har bara haft strl 56 till Mindre och det har funkat fint. Tvättar 60 grader och tumlar, och nu känns pyjamaserna från H&M för små, men det mesta andra funkar. De har nog krympt i tvätten, för sååå stor är inte Mindre. (4,5 kg någonting. )

Muggles igen - helt ok för mig att flytta till FL, om vi kan hitta något ämne som känns logiskt.

Suck - får nog gå nu. Har lite motsatt problem mot många andra här - mjölken droppar om brösten. Och inte sätter de fart när bebisar skriker - utan när som helst känns det hur det börjar strama och sen blir det blött om inte läckskydden är på.

Muuuuuu

• BrudSommar2006

Liten, H&Ms kläder är mindre i storlekarna än alla andra. Jag hade mer mjölk i början så att det läckte ibland men nu var det länge sedan det var något problem, fast tydligen har jag så att det räcker för Iris att amma i tid och otid i alla fall.

Oms, vad jobbigt att behöva köra mjölkfritt men det verkar ju vara väldigt vanligt. Visste dock inte att det dröjer till skolåldern innan det eventuellt växer bort.

Iris kan nästan ha sulky nu, hon sitter ju i Babylands och Mios, men lite snett sitter hon ju så att man får ta det lugnt så vi ska väl inte ut och svischa runt på trottoarerna än i sulky. Får se hur länge jag står ut med pansarvagnen.

• BrudSommar2006

Liten, hoppas inte du fått en ny Iris, det låter lite likt! Fast du verkar starkare än jag som stoppar en ledsen bebis i spjälsäng i annat rum, det klarade inte jag! Så har det gått som det gått också kan man ju konstatera... Fast märkligt nog så brukade hon ju sova i två, tre timmar åt gången fram tills för en vecka sedan i alla fall. Men utvecklingsperiod eller inte, jag står verkligen inte ut längre men ser inte fram emot natten. Hoppas att det är som de säger att de tre första nätterna är värst innan de vant sig vid en ny rutin, i så fall är vi ju snart halvvägs. Synd bara att maken ska upp tidigt till flygplatsen och försvinner iväg i morgon, hade behövt hans stöd i helgen men, men.

• BrudSommar2006

Trevlig helg alla förresten! Jag ska hem till min bror och hans sambo på födelsedagsfika i morgon och på söndag ska jag få middag ute hos mina föräldrar så jag ska väl klara mig i helgen i alla fall!

• Liten med Mindre

BS - jag är nog inte stark - men kände att det var bättre för bebben att hon fick skrika än att jag blev otåligare och riskerade att blir "hårdhänt". Usch och fy - vill inte ens tänka mig att jag kan bli så, men så kändes det.

Sitter och läser lite på Anna Wahlgres sida. Allt låter ju så superbra när hon beskriver hur man ska göra. Men ändå vill jag minnas att jag hört så många olika åsikter om hennes teorier. Någon som vill upplysa mig om för/nackdelar?

Någon som kikar in så här på kvällningen och vill rekommendera någon god kvällsmat? Har tappat inspirationene, och kommer inte på nåt att önska mig till middag.

• muggles

Liten: sådär har jag också gjort! Ibland har jag blivit så frustrerad för att inget hjälper (skrik i 50 min typ) så att jag låtit henne skrika en stund. Oftast står jag inte ut mer än 5-10 min innan jag tar nya tag och då brukar det funka. Jag passade på att prata med psykologen om det och hon menade att man inte skulle vara så hård mot sig själv utan tänka att det nog ingår i att vara mamma, att tappa tålamodet ibland.

Vi ska göra hemmagjord pizza med parmaskinka, salami och svamp. Och vinet har jag redan börjat på

• viktualia

Vickan här - flytt till FL.. tjaaa hoppas att den som får äran att skriva trådstarten ser till att skriva lagom exkluderande så att vi inte får tonvis med "inkräktare" så.. jag lär haka på även om jag håller mig undan att skaffa mig användare där så länge som möjligt. Men nu när jag bara härjar på BT på kvällarna spelar det inte så stor roll.... själv hänger jag fö i fler trådar än denna här på BT.. men men.. logga in på ett ställe till. tjaaa det funkar väl.

• Mrs  B

Godkväll alla!!!

Här har ni en till som inte har kommit in på BT på ett tag.
    Man blir så arg och frustrerad!!!!!
    Röstar också på FL.

Tja, det där med sömn, mat, trots osv är ju ingen höjdare när man själv är trött och gnällig och inte får sova på nätterna.

Malte äter varannan var tredje timme på nätterna, men nu kör jag med bröstet varnannan gång och med ersättning varannan gång, för jag hinner inte producera tillräckligt annars för att kunna mätta Malte. Funkar ok, fast Malte tycker inte att det är någon höjdare med tillägg, gillar bröstmjölken bättre och blir arg när det tar slut hos mig.

Idag (liksom många andra dagar numera) trotsade Max som f-n. Tom mormor blev förskräckt när hon nu fick höra och se honom gå igång när vi var hemma hos henne och cyklade. Han är helt makalös nu för tiden och mitt tålamod minskar tyvärr för varje dag som går. Måste snart ha ett break.................
    Tyvärr har maken mycket på jobbet så det är jag som har ungarna 24 h om dygnet och det börjar ta på krafterna.

Sulky????
    Vi skaffade en sulky till Max förra sommaren igen då han var 1 1/2 år och slutade med den med början förra sommaren (2007, då han var 2 1/2 år). Han liksom Oms dotter gillar att röra på sig så han går helst, springer eller cyklar.

BS
    Du har inte provar att ger Iris nappen, ersättning eller välling på natten när hon vill sutta????
    Malte gillar också att sutta och BVC rekomenderade att börja med napp och försöka dra ut på ätandet. Fungerar sådär med Malte än så länge. Men värt att fortsätta prova.

Svar på tråden Barnkarusellen