• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Mrs  B

Liten
    Max sov hos oss i vår säng de tre första månaderna, gick inte att få honom att sova i hans spjälsäng. Malte sover mest i sin egen säng. Det är så olika från barn till barn, gör det som känns bäst för er.

Telis
    Lycka till i veckan och vi hoppas på många fina ägg.

• viktualia

tjoho!

Skoj att läsa ikapp här.. ha ha.. heja fyllekajan Cissi!

Själv har jag vågat mig på att resa bort över helgen men är nu hemma igen. Är verkligen INTE pigg och undrar hur länge jag klarar det här jobbtempot - hoppas det lugnar sig och jag landar mer i min roll.. hm...

Omsan - skönt att höra att livet kan snurra vidare trots lång pendling.... men det känns ju allt annat än idealt och du flyttade ju närmare jobbet så småningom....

Nästa helg - jag vågar fortfarande inte säga om jag pallar att dra till Sthlm, det får visa sig. Jobbet och orken får gå i första hand... känns rätt skumt att vara så här överstimulerad och trött...

• BrudSommar2006

Mrs B, det låter bra med amningen för som det känns just nu skulle jag gärna skippa den med en eventuell tvåa framöver!

Telis, aha, så du får veta i morgon, spännande! Den där moussen låter för övrigt riktigt hemsk, att du ens provade!

Liten, Iris sov aldrig i korgen, den stod där som en dekoration bara tills hon växte ur den... Hon sover ju hos oss fortfarande, både mysigt och jobbigt. Fast det har aldrig gått att flytta henne när hon somnat utan att hon vaknar och jag ammar ju på nätterna fortfarande så det känns som att det måste lösas först.

• BrudSommar2006

Nu är det dusch och sovdags som gäller för min del, maken har gått och lagt Iris. Hon somnade redan på amningskudden här nere medan vi såg på tv och jag tror inte att hon hann bli mer än halvvaken på väg upp till sovrummet. Usch, nu är det vardag och Iris och jag blir ensamma på dagarna igen, i morgon har jag dessutom ingen bil eftersom den ska på service. Ska i alla fall bli bra att få motorvärmare nu när vi har eluttag.

• Izzie

Ja, det där med bebisar och sömn är verkligen ett kapitel för sig...
    Matilda har faktiskt legat i sin spjälsäng sedan första dagen vi kom hem från BB. Jätteskönt! På dagarna har jag henne oftast sovandes i soffan, men på natten sover hon själv. Jag har slutat att nattamma nu och ger henne ersättning istället. Superskönt. Då vet jag att hon får i sig vad hon ska. Innan hade hon en tendens att hela tiden somna vid bröstet när hon ammade, och när jag sedan la ner henne i sängen vaknade hon och var hungrig med en gång. Det kunde med andra ord ta timmar att amma henne på natten. Nu förbereder jag istället en flaska ersättning i kylen, värmer i mikron och matar henne liggandes i soffan i skenet av gatlyktorna. Kan ibland ta ganska lång tid för henne att äta upp, men då vet jag hur mycket hon har ätit och oftast somnar hon gott efter det. Dessutom kan maken mata henne på helgen.

Mjölkstockningarna är nu bättre, tack för ni frågar! Det är riktigt jävligt att ha. Nu äter jag penicillin och hoppas att jag slipper det fler gånger. Tyvärr verkar Matilda bli dålig i magen av penicillinet som går över i mjölken, så jag pumpar hela tiden och häller ut och ger henne sedan ersättning. Ganska tidskrävande, men jag får stå ut ett par dagar till. Känner igen mig i snacket ni hade, Koko och Liten, om att livet bara snöar in på barn och amning...

Cicci - Jag kan inte annat än att garva när jag läser dina inlägg. Du är för skön! Tycker så synd om dig dock som varit så risig och fått så lite sömn. Håller tummarna för att du piggar på dig och att Victor sover lite bättre på nätterna framöver!

Vilma - trist med kärringen... Som sagt, det är bara att ta nya tag. Vi vet alla hur det känns tyvärr och inga ord tröstar tillräckligt när man känner besvikelsen välla fram. Kram iallafall!

Lappis - Njut av din weekend! Det låter så skönt!

Telis - Vill oxå såklart önska dig lycka till i veckan! Håller alla tummar för dig!!!

BS - Vet inte heller hur det är med sjukdomar och amning, men antikropparna går de ju miste om ifall man inte ammar. Det är därför jag är lite ihärdig med att försöka åtminstone delamma ett tag till även om jag blivit rekommenderad av Bvc att sluta amma pga av mina problem. Det känns som hon kan behöva allt immunförsvar hon kan få i dessa förskylningstider.
    Hoppas det håller i sig för dig med dina utglesnande amningar. Förstår att det är skitjobbigt att amma så mycket på nätterna.

Mrs B - Skönt att höra att din lille Max har mått bra och inte varit mycket sjuk trots att du inte ammade honom så länge. Det bådar ju gott för min lilla Matilda om jag inte lyckas hålla ut så länge. Hur går det för dig med Malte? Helammar du nu eller drygar du fortfarande ut med ersättning som jag?

• Tinga

Cicci ? usch och fy; stackars dig med all denna sjuka och så inte få sova ordentligt ovanpå alltihop! Du måste ju vara helt slut! Samtidigt får du ursäkta, men jag kan inte annat än garva åt dina öppenhjärtiga beskrivningar av dina sjukdomsdagar! Jag förstår att det inte var kul, utan bara jobbigt, men du har ett himla roligt och levande sätt att berätta om det. Hoppas att ni kommer på banan ordentligt igen nu, med både magar och sömn. Med envishet kommer man ju i många lägen långt, så jag tror säkert att det löser sig med Victors sömn om ni bara ger er den på det. Kram!

Vilma ? det är aldrig kul när tanten dyker upp, så jag skickar en tröstens tanke till dig! Hoppas att nästa ÄL dyker upp på lite kortare tid, men det borde ju finnas goda utsikter till det, för nu verkar ju din kropp ha kommit igång någorlunda i alla fall.

Lappis ? helschysst alla hjärtans-present du fick; om du frågar mig kan man inte få något bättre än skor! Extra kul när man har ett speciellt tillfälle att använda dem vid också, som en bröllopsfest. Så himla skönt med vårväder också; 17 grader och sol låter helt perfekt. Själv ska jag till Madrid nästa helg, och hoppas på liknande väder där då. Väderprognosen ser i alla fall lovande ut, så jag hoppas att det håller i sig.

BS ? vad skönt att det går framåt både med Iris nattamning och hennes sömn! Allting måste ju inte gå framåt med jättekliv, men det är ju skönt bara att se att det går åt rätt håll. Kul!

För egen del har jag haft en ganska lugn helg, med firande av svärfars 60-årsdag. Han valde att ?fly fältet?, så idag har vi varit på Svaneholms slott bara den närmaste familjen (6 personer) och ätit en god middag. Den gav inte vad Muggles kallar matorgasm , men det var OK som söndagsmiddag räknat. Till förrätt åt jag en bakelse med jordärtskocka, till huvudrätt fasanbröst med portvinssås och till efterrätt blev det chokladmousse med hjortronsyltgömma.

Nu har jag dessutom helt gått över till mammabyxor, för magen har fullkomligt exploderat den senaste veckan. Det syns väldigt tydligt, för jag är ju väldigt solbränd på magen nu, efter semestern, men sen magen började växa har naveln ?vänts ut-och-in?, så den är ju alldeles vit, eftersom ingen sol nådde dit i förra veckan. Häftigt att skillnaden kan vara så stor bara på några dagar. Hittills är jag ägare till endast ett par mammabyxor, så imorgon ska jag ge mig ut och se om jag kan hitta något mer par. Det par jag äger är ett par jeans, och imorgon kväll ska jag ut på Lunds bästa restaurang tillsammans med viktiga jobbkunder, så jag hoppas jag hittar något annat att ha på mig innan dess.

• Syster Vilma

tack alla ni för omtänksamma ord! nu känns det lite bättre, men faaan va bittert det var i morse fortfarande! maken kom hem efter en resa med en kompis (vars fru också desperat vill bli gravid), de hade filosoferat ihop och kommit fram till att vi överdriver och borde "tagga ner". Han sa det väldigt gulligt så jag glad och kär i honom! Kunde inte ha hittat en bättre pappa till mina framtida barn... När mitt tålamod tryter så har han massor på lager. Har förresten inhandlat rosenrot nu. Tänker att man vet ju aldrig. Värt att prova. Sen fick jag ett råd från en barnmorska jag känner. Hon sa att jag borde söka till någon utbildning eller börja någon kurs av nåt slag och engagera mig totalt i det. För då tydligen blir det bebisar... hmmm ska fundera.

• Vännerfan

Då har jag överlevt den värsta dagen i mitt liv...

Igår vaknade både jag och maken av kräksjukan av värsta sorten... Alltså fy farao, hellre föder jag 7 ungar än detta...
    Att ta hand om prinsen när ingen av oss egentligen klarade av att sätta sig upp i sängen var fullkomligt vidrigt. Jag fattar inte fortfarande hur vi klarade det ändå. Att ta sig ut på balkongen och ta upp honom när han sovit, få av overallen och sätta ner honom i gå-stolen utan att spy kändes som ett enormt projekt. Han fattade dock att nåt var på tok, så han var väldigt medgörlig och trixade inte en massa. T.ex slänger han alltid vattenflaskan i golvet 17 ggr varje gång han äter så man får plocka upp den, men igår höll han i den stenhårt. Han fattade nog att vi inte skulle plocka upp den. Idag känns det betydligt bättre, men vi har ännu inte ätit nåt någon av oss. Prinsen hade en lättare släng av detta innan vi fick det. Men det var egentligen inte förrän vi själva fick det som vi insåg att han haft det, för han kräktes bara litegrann några gånger, som att han ätit lite för mycket typ. Men han kräks ju nästan aldrig i vanliga fall.

Tack för mailet, Telis! Vad snäll du är som engagerar dig så!!! Jag har skrivit ut det och ska ta med mig det till sängen nu.

Lappis, Låter som att ni haft det underbart!

Vilma, Skönt att det känns bättre nu!

BS, Roligt att det går bättre på nätterna nu!

Cicci eller nån som vet,
    VAd ska jag tvätta prinsens saker med så att man får bort eventuella baciller? Jag tänker så att inte de sitter kvar på leksaker och så så att Moa blir smittad sen på resan? Nån form av sprit eller? Eller de kanske inte överlever på saker vad vet jag.

Nu ska jag återvända till sängen...

• Tinga

Oj, vilken massa magsjuka som verkar grassera! Hoppas verkligen att jag klarar mig ifrån den.

Vänner - ujujuj; ni verkar ju inte ha haft det ett dugg bättre än Cicci, och så dessutom dåliga båda två samtidigt; fy tusan! Skönt att det verkar gå på rätt håll nu i alla fall, och skönt också att prinsen hajade att det var allvar på gång och inte tramsade en massa. Ni verkar ha fått en kille att lita på! Men det är nog ganska ofta så med barn; att de undermedvetet känner av stundens allvar. Jag har en kompis, vars barn brukar kunna fara runt som tokar (3 respektive 4 år gamla) men när föräldrarna gifte sig var barnen med framme vid altaret, och där satt de som två små tända ljus; helt lugna och stilla.

Hoppas att ni kryar på er ordentligt under dagen, både du och maken! Kram!

• Tinga

Izzie - tycker att du är stark och flitig som kämpar så med att hålla liv i amningen! Det verkar ju riktigt besvärligt att pumpa ur en massa, samtidigt som du bara ger ersättning, men om Matilda blir dålig pga penicillinet förstår jag att du gör så. Du kan inte få någon annan medicin istället, som kanske funkar med Matildas mage? Hoppas att ni snart är på banan igen! Kram!

Det är intressant att läsa här att det faktiskt inte är så himla ovanligt med amningsproblem, för ibland verkar det som att det fungerar för "alla". Nyttig läsning när man själv har det framför sig, och förhoppningsvis gör det att man skuldbelägger sig själv mindre, när man vet att andra haft liknande problem.

Svar på tråden Barnkarusellen