• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • FruCicci

Vänner!
    Stackare, jag har varit där och är där med.
    KÖP HAND DECINFEKTION!!!!!!!
    Jag tvättar allt med det, till och med barnstolen, kommer du ihåg när vi fikade? Då tvättade jag innan prinsen skulle bli nedstoppad.
    nu ska maken till jobb, jag är utan dator hela dagen

KRAM ALLA!

• Mrs  B

BrudSommar
    Kan/vill man amma och har mat ska man naturligtvis göra det om det känns rätt, men för att inte få ett barn som inte vill släppa bröstet kanske man ska i alla fall introducera flaskan och tillägget, för att övergången ska bli bättre.
    Och även för att pappan ska bli mer delaktig. (min åsikt i alla fall)
    Skulle rekomendera att du först försöker trappa ner på nattamningen och sen försöka med sängen igen. Aldrig bra att ta för mycket på en gång, det har jag märkt på Max. Vi tog nappen när Malte föddes och nu kämpar vi med blöjan.
    Men med Max funkade inte spjälsängen något vidare heller så vi såg ingen större förändring med hans sömn förrän han fick en riktig säng (växasäng) när han fyllde 2 år.

• Mrs  B

Izzie
    Jag ammade (förrätt enligt mig) Max i sex månader sen var mjölken slut, så man kan säga att han är uppvuxen nästan enbart på ersättning.
    Nu med Malte ammar jag (båda brösten) varannan gång och ger han ersättning varannan gång. Tyvärr är nog inte min mjölk så mättande eftersom han blir hungrig igen efter ca 2 timmar när han fått mat från mig, men jag har betydligt mer nu än när jag ammade Max.

Usch för denna magsjuka/kräksjuka!!!!!!!!!!
    Hoppas ni alla blir bättre snart!

Har hört att dagis här nere hade magsjukan i förra veckan och en annan grannby har det nu också.
    Försöker hålla mig ifrån det så gott det går.

• Nattson

Hej!

Stackars er som haft/har magsjuka! Hoppas att ni blir friska snabbt!

He he Cissi, japp i oktober förra året var det verkstad hemma hos oss. Kommer ihåg en kväll när jag sa åt maken att komma och lägga sig. Han sa att han inte orkade och jag blev så sur att jag stampade iväg till sovrummet somnade direkt för att sedan vakna mitt i natten och hoppa på honom he he. Häftigt att det vi har fått samma BF som ni hade. Jag har ju en känsla att han/hon kommer tidigare, vet inte varför men så har jag känt från början!

• Lapinette

Hi girls,

Åter från ett underbart Barcelona! Tänkte höra om någon tid är sätt för lördagens brunsch. Måste ju gaska upp sig och tänka på helgen nu när det är måndag .

Spännande och höra/läsa hur det gått på Teliskoll idag hos farbror CJ. Själva hamnade jag och maken bredvid en iränska australiensare som var gift med en fransyska men bor i Stockholm på planet hem igår. Nu undrar ni varför jag svamlar om det här? Jo, han visade bilder på sin son som är 15 månader och tillslut klämde han fram (han var otroligt öppen så klämma var nog inte rätt ord utan mer spruta fram) att de fick gå igenom flera IVF innan de fick honom. Så ni kan ju gissa vad vi satt och pratade om på planet? Sprutor, ägglossning, psykologi etc. Tänk man möter på dessa IVFare lite varstans.

• Vännerfan

Hej Lappis och välkommen hem!

Klockan 12.30 tror jag blir bra! Skulle du kunna ringa och boka tror du? Jag har inte full koll på hur många vi blir, jag skrev ju en lista några sidor tillbaka, ska se om jag hittar den igen. Sen kanske det är ännu fler som vill hänga på?

• Vännerfan

Här kommer listan:

Mugglan + Moa
    Vänner + Prinsen
    Lappis
    Cicci + Victor
    BS + Iris
    Vickan (förmodligen)
    Telis
    Frejis
    A.M. + Livia

Hoppas att alla fortfarande kan och att ännu fler vill komma!

Cicci, Japp jag minns, det var därför jag frågade dig. Köper man det på apoteket? Man blir verkligen stammis där när man får barn...

• Lapinette

Har tyvärr inte heller någon koll och har inte läst ikapp sen i torsdag men om någon minns kanske vi kan hjälpas åt.

• Liten med Mindre

Lappis - det låter ju som helt rätt resesällskap. Välkommen hem!

Vänner - jag skulle också ta något desinficerande och städa av leksaker med. Tvätta de som går att tvätta i maskin. Handdesinfektion verkar ju räcka på sjukhusen i alla fall. Hoppas verkligen att ni kryar på er snabbt. Vi blev också sjuka samtidigt förra året, men hade tack och lov ingen bebis att ta hand om. Jobbigt nog när vi inte hade lämplig mat/dryck hemma. Vem vill gå till affären i det skicket??? Tur att det finns en liten kvartersbutik i vårt hus!

Tinga - lustigt med magen. Det måste verkligen gått fort. Glöm inte att ta bilder!Jag tycker att det är mysko att jag redan nu glömt hur det kändes med sparkarna i magen. (Fast en viss liten dam fortsätter friskt att sparka på magen utifrån när hon är på det humöret.)

Izzie - HEJA DEJ! Tappert att kämpa på. Hoppas att amningen går bättre efter penicillinkuren. Hur går det annars då? Har ni vågat er ut i vimlet ännu?

Jag börjar känna att jag behöver lite mer stimulans än promenader och våra fyra väggar. Men samtidigt drar jag mig för alla dessa baciller som cirkulerar. Visserligen släpar väl maken hem en del från jobbet också, så vi får väl vår beskärda del ändå. Ska nog börja kolla upp gympa för nyblivna mammor, och kanske våga pröva en busstur till Globen city. Inte så jättespännande, men lagom långt kanske. Lite mer mod först.

• muggles

Vänner: jag köpte våtservetter med handdesinfektion som jag använder på alla barnstolar ute på caféer, på babysim etc för att minimera bakterier. Cicci som tipsade och jag tror det är jättebra! Finns på Apoteket. Snällt att du tänker på oss och att vi inte ska bli smittade (HU för att bli smittad med kräksjukan på resa dessutom!).

Ang amning och immunförsvar så tror jag att barnen får i sig mammans immunförsvar när de ammar. Det är ju bara det att alla människor ju inte har ett BRA immunförsvar så visst finns det helammade barn som blir sjuka (jag känner flera st helammade barn som haft hur många förkylningar som helst medan Moa bara haft en). Sedan gäller det ju att mamman blir utsatt för samma smitta så att hon kan bilda antikroppar - ibland smittar ju barnen varandra direkt (tex genom leksaker). Själv tyckte jag ju att det var supermysigt att amma och kände mig faktiskt aldrig låst. Kanske delvis för att jag var "tvungen" att ge ersättning (så jag visste att möjligheten fanns även om jag sällan använde den för att komma bort). Men troligast är ju att jag så gärna ville amma att jag därför inte kände mig låst - man vill ju oftast ha det man inte kan få...

Cicci: vad OTROLIGT snällt av dig att fixa nyckeln till oss!! Jäklars vilken otur du/ni har just nu med alla sjukdomar! Hoppas att det blir sjukdomsfritt hos er ett bra tag efter detta! Skönt att Victor sov lite bättre iaf, jag tror det kommer att lösa sig. Bra att din man tog tag i detta och tyckte det fick räcka, du kommer ju att bli en trasa om det fortsätter så här.

BS: härligt att det går framåt med Iris. Jag fnissade när jag läste om hennes matvägran, hon verkar vara en dam med bestämda åsikter. Inte alltid så lätt att ha ett sådant barn men... Jag vet inte om jag är rätt kvinna att tipsa om mat till henne men bitar av avocado, mango, banan, bröd (utan kanter), smörgåsrån med smör, ... Obs! Jag vet ju inte hur stora bitar hon klarar utan att sätta i halsen (jag har ju inte kommit dit än)! Men sånt är det ju lite näring i och de flesta barn gillar ju tex banan (inte Moa dock men hon älskar mango!).

Svar på tråden Barnkarusellen