Vänner: jag köpte våtservetter med handdesinfektion som jag använder på alla barnstolar ute på caféer, på babysim etc för att minimera bakterier. Cicci som tipsade och jag tror det är jättebra! Finns på Apoteket. Snällt att du tänker på oss och att vi inte ska bli smittade (HU för att bli smittad med kräksjukan på resa dessutom!).
Ang amning och immunförsvar så tror jag att barnen får i sig mammans immunförsvar när de ammar. Det är ju bara det att alla människor ju inte har ett BRA immunförsvar så visst finns det helammade barn som blir sjuka (jag känner flera st helammade barn som haft hur många förkylningar som helst medan Moa bara haft en). Sedan gäller det ju att mamman blir utsatt för samma smitta så att hon kan bilda antikroppar - ibland smittar ju barnen varandra direkt (tex genom leksaker). Själv tyckte jag ju att det var supermysigt att amma och kände mig faktiskt aldrig låst. Kanske delvis för att jag var "tvungen" att ge ersättning (så jag visste att möjligheten fanns även om jag sällan använde den för att komma bort). Men troligast är ju att jag så gärna ville amma att jag därför inte kände mig låst - man vill ju oftast ha det man inte kan få...
Cicci: vad OTROLIGT snällt av dig att fixa nyckeln till oss!! Jäklars vilken otur du/ni har just nu med alla sjukdomar! Hoppas att det blir sjukdomsfritt hos er ett bra tag efter detta! Skönt att Victor sov lite bättre iaf, jag tror det kommer att lösa sig. Bra att din man tog tag i detta och tyckte det fick räcka, du kommer ju att bli en trasa om det fortsätter så här.
BS: härligt att det går framåt med Iris. Jag fnissade när jag läste om hennes matvägran, hon verkar vara en dam med bestämda åsikter. Inte alltid så lätt att ha ett sådant barn men... Jag vet inte om jag är rätt kvinna att tipsa om mat till henne men bitar av avocado, mango, banan, bröd (utan kanter), smörgåsrån med smör, ... Obs! Jag vet ju inte hur stora bitar hon klarar utan att sätta i halsen (jag har ju inte kommit dit än)! Men sånt är det ju lite näring i och de flesta barn gillar ju tex banan (inte Moa dock men hon älskar mango!).