• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Lapinette

Vid långtidsodling låter man embryona tillväxa fem-sex dagar innan de återförs, i stället för den hittills vanliga odlingstiden två-tre dagar. Fördelen är att man då mer exakt kan välja ut det ägg som har störst chans att bilda en graviditet.

Detta med långtidsodling görs på samtliga IVF-kliniker emellanåt men är vanligast (mer på rutin) hos Falun. Det är det som utmärker Falun mot andra kliniker i Sverige. Där jag går (CvL) vill man att en behandling ska vara så "naturlig" som möjligt och tror på att återföra ägget så snart som möjligt i den naturliga tillvaron dvs livmodern.

• Telemarkgrrl

BS, långtidsodling ger mycket bättre resultat än korttidsodling men den kräver att man har fler ägg från början för en hel del stryker med på vägen. I Falun ligger antalet födda barn efter långtidsodlingar på 50%, vid vanliga korttidsodlingar är väl den siffran nere på 30%.

Jag tror jättemycket på långtidsodlingen, det var ett av skälen vi valde Falun så det känns jättetråkigt att det inte blir någon den här gången. Men jag har ju två gånger till på mig. Jag är glad för att inte Falun kör så uttryckligen med "den naturliga vägen" som CvL, den naturliga vägen har ju uppenbarligen sugit fett för mig så nu vill jag att mina ägg ska få all hjälp och alla mediciner som bara går att uppbringa.

• viktualia

Telestubben - läser om din stora dag och får heja på i efterhand! Så går det när jag inte hänger på BT på dagarna, jag missar att hålla tummarna vid rätt tidpunkt.. hm... men jag får väl sätta fart på tumhållandet och hoppas att allt går strålande!

• BrudSommar2006

Hur ser man vilka ägg som har störst chans? Det är väl inte så att något ägg stöter ut spermien igen? Kan man på något sätt se vilka ägg som inte kommer att fästa så bra om man lyckas med långtidsodling?

• BrudSommar2006

Tänk vad bebisar har korta armar, tänk om man hade så korta armar att om man sträckte händerna över huvudet så skulle de räcka till hjässan! Fast märkligt hur långt de når med de där små korta armarna och små klåfingriga fingrar...

• BrudSommar2006

Nej nu är det väl läggdags strax, jag vet ju inte hur mycket jag kommer att få sova i natt. Hoppas fortfarande att jag kan komma i morgon, fast utan Iris. Om hon lyckas äta under förmiddagen så kommer jag, annars så blir det nog för länge för henne att inte få amma på tre - fyra timmar eftersom vi ska försöka få i henne så mycket vätska som möjligt. Sjukvårdsupplysningens förslag var att vi skulle försöka ge henne en sked blåbärspuré var tionde minut för att vänja magen igen men jag försökte i eftermiddag och gav snabbt upp, det var för knepigt att lyckas få in en sådan rutin!

• Lapinette

BS - det är inte ägg man återför utan en blastocyst, minst fyra celler ska den ha. Blastocyst är början till ett embryo, ett ägg som har blivit befruktat. De ägg som inte blir befruktade sätter man inte tillbaka. T ex så fick jag ut 10 ägg och de fick ligga tillsammans med min makes spermier. 4 av dessa ägg blev befruktade och utvecklades på 2 dagar till 4 celliga blastocyster. 1 av dessa återfördes tillbaka till mig och 3 till frysen.

Gällande om ägget "vill fästa" eller ej så har jag de senaste månaderna förstått att det inte har med själva fästandet att göra utan allt beror på embryots uppbyggnad. Det är alltså embryots inneboende förmåga att bilda en graviditet som är avgörande. Slemhinnan i livmodern ska naturligtvis vara gynnsam för embryot men i slutänden så talar allt för att det är embryots kapacitet är det avgörande.

• Lapinette

Telis - ja, hur man nu kan tycka att en IVF i sig är naturligt är för mig en gåta?! Jag hade faktiskt inte en aning om CvL's syn förrän min kollega berättade (hon som gjort 4 IVFer där). Vet att de under hennes behandling alternerade medicin och även gjorde långtidsodling.

• Frejis

Hemma igen efter lite jazz på Konserthuset Köpte biobiljetter på vägen hem, helgen är därmed som vanligt nästan fullbokad.

Telis, jag håller tummarna att dina ägg gillar din makes spermier! Blir dock fortfarande överraskad att ivf-kliniker har så olika rutiner och använder sig av så många olika metoder, det är ju en hel vetenskap att hålla reda på det. När det gäller embryots framtida utveckling är det äggets genetiska förutsättningar som avgör bland annat om det kommer att fästa eller ej (och utvecklas som det ska). Kanske är detta som har gjort mig ännu mer skeptisk till allt; pessimisten (och realisten i mig säger att om mina ägg inte har funkat hittils varför ska de nu göra det vid ivf?
    Hm, nu ska jag inte älta mer om det här...

Lappis, hur känns det inför omgång nr 2?

Brudsommar, jag har ställt in den planerade ivf:en på SH. Har ingenting på schemat just nu förutom en eventuell tid på Huddinge sjukhus i juli i år. Får se hur jag känner för hela proceduren just då; mår jag inte tillräckligt bra/har fortfarande ingen lust för det hela så skjuter vi upp det *japp, jag är ego *

• Frejis

BS igen - du är så otroligt stark som klarar av allting som händer Iris. Massor med styrkekramar till dig och jag hoppas att du kan komma imorgon. Det skulle vara roligt att träffa dig igen!

Svar på tråden Barnkarusellen