• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Tinga

Åh, Sweet - jösses, vilken dag du hade! Jag förstår att hjärtat rusade på i maxfart och att paniken kom framvällande; det är väl klart att den gör det när allt inte bara flyter på som man tänkt sig. Utan att vara någon expert tror jag ändå mest på ett positivt besked i ert fall, med tanke på att allting såg normalt ut när det gäller de inre organen, men jag förstår ju att man inte kan utesluta att risken finns att det är något som är tokigt.

Det är ju lätt för mig att säga, men försök tänka på det som vi diskuterade häromveckan - att du försöker att inte ta ut problem i förskott. På det viset är det kanske bra att du har fullt upp på jobbet nu, så att det kan hjälpa dig att skingra tankarna, åtminstone emellanåt.

Jag skickar en lång varm kram till dig, och jag kan lova att jag kommer att hålla tummarna stenhårt för dig och din lilla bebis under tiden fram tills att du får ett besked om hur det verkligen står till. Jag hoppas allt vad jag kan för att ni ska få ett positivt besked. Kram!

• muggles

Vilken hårresandet beskrivning Sweet! Jag känner verkligen med dig och vad jobbigt att vänta nu i 1-2v för mer besked! Men vad bra ändå att de verkar vara så noggranna och gör fler undersökningar. Håller tummarna stenhårt att allt visar sig vara normalt. Är det bara vanlig gomspalt så är det väl mkt lätt att åtgärda nuförtiden. Det kanske inte ens är gomspalt alls när allt kommer omkring? Kram!!!

Apropå vändningar så har Moa vänt sig en gång från rygg till mage, för läääänge sedan. Hon verkar strunta i att vända sig, fick höra att alla barn inte gör det. Men hon sitter ju stadigt sedan länge och verkar ha fullt upp med det, för då kan hon sitta och pilla med grejer och ha roligt. Läste just att man ska undvika att träna barnet att sitta för tidigt för då vill de inte krypa, attans. Det visste inte jag... Nåja, nu är det försent i vilket fall.

I förrgår åkte jag på magsjuka igen, samma som Cicci hade ung. Kom från alla hål samtidigt Så maken fick ta natt nr 2 av SHN-kuren, det gick väl mindre bra. Han är inte motiverad, tror inte på det Och igår när han tog hand om Moa för att jag låg däckad så fick han inte i henne tillräckligt med mat så hon vaknade vid 3 och var hungrig (har inte hänt på en vecka nu). Suck.

BS: det här med vagna är inte så lätt, det kräver en del övning. Både Vänner och jag har fått stå och vagna 30-40 min i början, nu är jag nere i 5-10 min. Och knixet är att ta i ordentligt om barnet skriker mkt. Du ska svara med lika mkt som barnet; dvs skriker barnet mkt ska du vagna "brutalt", skriker barnet lite ska du vagna lugnt. Det ska inte vara skönt att bli vagnad, det ska vara skönt när man slutar (man slutar när barnet tystnar) Vagnandet ska syfta till att barnet slappnar av i kroppen och därmed kan somna själv, när vagnen står still. Jag kan dock tänka mig att det är svårt med Iris som skriker och vill krypa ur vagnen. Hon kanske inte fattar vad det handlar om? Det tar ju ofta några dagar/veckor innan barnet fattar vad vagnandet handlar om. Det är tyvärr bara att kämpa på...

• Nattson

Sweet, herregud vilken dag! Massor med kramar till dig och självklart håller vi tummarna för att allt ska vara bra!!

Jag förstår din panik, när vi gjorde UL så var de tvungna att hämta en annan för att titta på hjärtat också. Både jag och maken blev helt stela, det kändes som om jag slutade att andas tills hon sa hur det låg till.

• Mrs  B

Sweet
    Usch vilken dag du har haft!!!!!!!!!!!!
    Skickar många och långa kramar till dig och din man!!!!
    Vet ju hur det känns med ett annorlunda UL, vi gjorde ju vårt för nästan exakt ett år sedan och det var verkligen inget roligt. Kommer så väl ihåg paniken, chocken och förvirringen. Dessutom fick vi åka till grannstaden några timmar senare för att få en andra bedömning.
    Håller alla tummarna för er nu framöver för att allt ska gå vägen till det bästa!!!

• Zozo

Fy! *Kram pa sweet* Nu känns det ju som om man skulle oroa sig för nästa som ska ske 18/3 med en massa avancerade tester.. Är det det ni kallar stora UL?

• BrudSommar2006

Zozo, här i Sverige har vi ju normalt bara ett UL, det som Sweet kallar stora UL är väl det vi gör ungefär i vecka 18 här och är som sagt det enda som görs i Sverige. Hos Sweet verkar det ju vara många fler?

Sweet, de skulle väl inte tordats säga att allt verkar bra om det verkligen inte verkar vara så så jag tror absolut att det inte är något att oroa sig för. Håller tummarna i alla fall, tror dock inte att det behövs!

Jag tyckte UL var lite läskigt, de sade ju att allt såg bra ut, förutom att Iris hade navelsträngen mellan benen så att det inte gick att se vilket kön och trots att de knuffade på henne så att hon svängde hit och dit så såg man hur den bara for med runt benet på henne, men för mig var det mest en blandning av ljusa och mörka skuggor och det gick ju omöjligt att konstatera om de hade rätt eller fel!

• BrudSommar2006

Här har vi nu i flera veckor övat på att säga mamma! Hon tittar koncentrerat på mina läppar, kniper ihop sina, öppnar och stänger ett par gånger för att öva och sedan kommer det högt - PAPPA!!! Varje gång likadant, maken är helförtjust.

• BrudSommar2006

Jo jag vet ju principen med vagning, förstår bara inte riktigt hur det görs i praktiken med äldre barn som inte ligger ner i vagnen och är på väg att klättra över kanten om man inte spänner fast dem och om man gör det så blir de tvärförbannade! Tror hursom inte att jag bryr mig om någon vagning, det är ju nattamningen jag vill få bort och har problem med.

• BrudSommar2006

Vickan, vad kul med tillträde! Tänker ni börja göra saker direkt eller bo in er först?

• BrudSommar2006

Lapinette, hur går det med sprayen?

Svar på tråden Barnkarusellen