• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Originalrosen

Här var det en massa gamla bekantingar! Kul att jag hittade er - även om ämnet inte riktigt är min grej, gammal kärring som jag är. Detta med barn får jag lägga åt sidan.

Har inte varit inne sedan forumet lade om för lääääänge sedan, det var ju omöjligt att komma in i början och sedan började jag göra annat istället för att hänga här.

Någon har registrerat mitt gamla nick så jag fick helt enkelt registrera något annat. Nåväl, ni som känner igen stilen att skriva, ni vet att jag är morgonpigg som sjutton (nu är det snart lunch, tjejer), och känner igen mina favoritämnen som mat/dryck och resor - kram på er!

• Originalrosen

åsså är jag bra på det där med smilisar! :) :) :)

• Originalrosen

*gapskrattar*

Här var något ändrat!

• Telemarkgrrl

Originalrosen, tycker du om Frankrike också? I så fall vet jag vem du är men annars har jag ingen susning.

• muggles

Vänner: på Bvc sa det att de ska vara fastspända i sittdelen, men jag vet inte om jag kommer att ha det så alltid. Det pratades om olycksprofylax och det kan ju lätt gå till överdrift med allt man ska tänka på. Visste ni tex att man rekommenderas gå över vägen med barnvagnen BAKOM sig??? Dvs man går först och drar vagnen efter sig. Har inte sett en enda person göra så. Dessutom tycker jag att man har sämre koll på vagnen då.

Dagens fundering: varför kan inte Moa somna utan att protestera? Jag vet att AW hävdar att det handlar om frågor som ska besvaras, men herregud, jag har ju vagnat i drygt 3 månader nu - hon borde väl vara trygg i den där förbaskade vagnen??? Jag blir så trött ibland... Har en mammakompis vars son somnar så fort han läggs i vagnen, sedan sover han 2-3h oavsett om hon går med vagnen, stannar och fikar, börjar gå igen osv. Hon får typ väcka honom så han inte ska sova bort hela eftm. Bekvämt. Men jag försöker verkligen fokusera på att det har blivit så otroligt mkt bättre, men ibland orkar man bara inte...

Moa verkar matvägra nästan helt nu - är inte det lite tidigt??? Hon äter nästan ingenting, inte ens av ersättning. Nåja, hon har ju att ta av som tur är...

Varför får man inte köpa 3-pack om man har högt FSH-värde? Borde man inte få köpa det man vill??? Får man förresten köpa sig en ivf-omgång om man redan har ett barn (men inte kan få ett till)? Maken trodde inte det men jag kan inte förstå varför. Inte för att det är aktuellt, kan inte vi få ett till så nöjer vi oss med Moa för jag orkar inte gå igenom ivf (inte när jag har ett barn redan). Men frågan är principiellt intressant tycker jag.

• Telemarkgrrl
    muggles skrev 2008-02-28 09:13:27 följande:
    Varför får man inte köpa 3-pack om man har högt FSH-värde? Borde man inte få köpa det man vill??? Får man förresten köpa sig en ivf-omgång om man redan har ett barn (men inte kan få ett till)? Maken trodde inte det men jag kan inte förstå varför. Inte för att det är aktuellt, kan inte vi få ett till så nöjer vi oss med Moa för jag orkar inte gå igenom ivf (inte när jag har ett barn redan). Men frågan är principiellt intressant tycker jag.
    Muggles, när man köper ett trepack så innebär det att man får tre försök till priset av två. Kliniken måste ju då förstås tro på att man ska lyckas, kanske till och med på färre än tre försök, för att dom ska tjäna på det. Ett högt FSH-värde innebär att man kan ha svårare att lyckas bli gravid och kliniken måste ju då räkna på vad som är lönsamt för dom.

Om man redan har ett barn är det inga problem att betala för att göra IVF:er, det är det många som gör. Däremot så kan det kanske vara svårare/omöjligt att få gratisförsök av Landstinget, det vet jag faktiskt inte?
  • Tinga

Piggelin - vi fick bra resultat på vårt KUB-test! Som jag skrev är risken för 30-åriga kvinnor 1/816, och för våra bebisar var risken ungefär en tiondel av den statistiska. Jag har dessutom läst att det bara är hälften så vanligt att tvillingar får Downs som att enlingar får det. Märkligt!

Muggles - du, eller snarare Moa, verkar vara i "två-steg-tillbaka"-fasen just nu. Förstår att det känns lite jobbigt vissa dagar, men det gör ju inte dig till en sämre mamma för det! Även om allting totalt sett har blivit bättre, måste man ge sig själv lov att ha "dåliga" dagar ibland.

• muggles

Telis: aha. Jo jag kan absolut förstå att gratisförsök av landstinget inte kommer ifråga, och det är ju faktiskt rätt tycker jag. Jag menar, har man redan ett barn så borde de som inte har ngt gå före.

En god sak förde magsjukan med sig - jag kommer i mina gamla jeans! Inte för att de sitter skönt men...

• Tinga

Hoppsan - jag menar förstås att risken att 30-åriga kvinnor ska få _barn_ med DS är 1/816; inte för dem själva!

• Lapinette

Telis - är ganska så säker på att man inte får ett syskonförsök betalt av landstinget.

Annars inget nytt än att jag var på väg att ringa dig imorse (Telis) då jag glömt koden till vår läkare och de har telsvar fram till 8:30 men en gammal dam som varit ute med sin hund kom och räddade mig.

Svar på tråden Barnkarusellen