• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Telemarkgrrl

gosnosen, usch så tråkigt! Tröstkramar!

Vi fick iallafall köpa trepack i Falun trots att jag har högt FSH-värde (10 tror jag), inte extremt högt men ändå så högt att min läkare sa att det minskade chanserna något för att det skulle funka med IVF.

• muggles

gosnosen: usch vad jättetråkigt! Tröstkram!

Här känns det lite lagom deppigt idag. Kanske är den obefintliga matlusten (har inte haft hungerkänslor på 2 dygn pga magsjukan) så jag äter ju inte speciellt mkt (har ätit lite fil idag hittills). Har inte riktigt energi att aktivera Moa heller men hon sover just nu iaf. Vi hade en purékatastrof här. Hon störtgrät när jag försökte mata henne med hemmagjord rödspätta/potatis + fruktpuré. Inte ens päron/mango som hon älskat förr funkar nu, hon bara gråter så tårarna sprutar. Turkisk youghurt var däremot jättegott tydligen (tack Cicci för tipset!). Hon börjar gråta så fort man tar på henne haklappen, suck. Jag tror jag får backa på puréerna och köra välling/ersättning - hon verkar ha fått en dålig association på ngt sätt. Tur att välling funkar iaf...

• Nattson

Gosnosen, vad trist att det inte funkade denna gång! Hoppas att du får svar snabbt och får gå till någon av klinikerna och köpa 3pack! Kram

• Lapinette

gosnosen - åhhh vad tråkigt! Dock ska du nog inte ge upp än. Har läst om de som har fått små blödningar och sen testat positivt i alla fall men jag förstår hur du känner det.

Frejis satt ihop en liten sammanfattning på de olika klinikerna här på tråden och då stod Falun för långtidsodling, CvL för naturligt och SH för tradition.

Det Telis säger stämmer och vår läkare jobbar främst mot Falun så självfallet förespråkar han dem medan jag tycker att personalen är supergulliga på CvL och det inte alls känns stort och opersonligt (snarare tvärtom). Jag uppskattade enormt att få det där egna rummet. Där fick jag och maken vara i fred dels innan ingreppet och sedan efteråt (när jag fick min frukost ). Fast i slutänden är det ju inte rummet utan huruvida man blir gravid som är det avgörande. Men som sagt, supergullig personal, trevligt med eget rum samt att man köra dit på mindre än en timma.

Förresten om du bor i Stockholm har du kollat Fertilitetskliniken (Storängsbotten) och St Göran?

Jag hamnade i Uppsala pga att min (och Telis) läkare enbart arbetar mot CvL, Falun och Storängsbotten. Jag har gått hos honom typ sen jag fick mitt första recept på p-piller så jag ville fortsätta gå hos honom om möjligt och då jag aldrig hade hört talas om Storängsbotten och Falun kändes för långt bort valde jag CvL (som även Koko här inne hade som klinik då hon lyckades med sin IVF).

• Tinga

Ett inlägg i UL-diskussionen: i Lund och Malmö gör man rutinmässigt två UL; ett i v. 18-20 för att kolla att alla organ finns osv. och ett i v. 32 för att kolla att fostret växer som det ska. Sen gör ju ganska många även ett KUB-UL i v. 12-14 nuförtiden.

Muggles - usch, vad jobbigt med både magsjuka och matvägrande bebis på samma gång. Tålamodet brukar ju inte vara på topp när man inte mår riktigt bra, och då känns ofta motgångarna ännu värre. Tycker att det låter vettigt att ge Moa välling/ersättning nu, och hoppas på att hon glömmer att hon inte gillar fruktpuré och annan mat.

Gosnosen - usch, vad tråkigt att det inte verkar ha gått vägen för er. Hoppet är väl det sista som överger en, men jag förstår att det inte känns så lovande. Hoppas att det löser sig med var ni ska fortsätta era ivf-försök. Kram!

• Zozo

Tinga.. Vad Är KUB? Har undrat det ett tag..

• Lapinette

gosnosen - fick ni något ägg till frysen?

• Liten med Mindre

Sweet - vi klarar nog dina identitetsbyten utan större problem. Och jag måste hålla med att det var en grym berg-och-dalbana ni fick åka igår. Hoppas verkligen att de har rätt som sa att allt nog var fint.

Gosnosen - förhoppningsvis är det såna där bruna och småblodiga spår som en del har sett innan plus. Hoppas hoppas...

Muggles - jag hade inte fattat att vagning ska vara obehagligt. Hur kan det vara det ifall bebisen ska kunna slappna av? Här verkar det i alla fall som om Mindre somnar bättre om jag gungar sådär lagom hårt. För lite är inte gångbart i alla fall. Kanske gungar jag in mig i en återvändsgränd ifall hon nu vänjer sig vid gunget?

Annars började dagen med solig bebis, som kräktes upp hela sin härliga mjölkfrukost på golvet mellan sängen, korgen och byrån. 40 cm brett är utrymmet, och det stänkte bara lite på sängkappan. Man ska ha tur i bland... Fick duscha mig igen, och bada bebisen som efter likadan fontän igår nog behövde ett bad.

Det måste vara början på en utvecklingsperiod - för nu har gnället återvänt 2 kvällar i rad. Ska intala mig att det ju går över om ett tag igen. Peppade mig själv med att köpa en bok om "må bra-tips" för nyblivna mammor på rean. Säkert en massa flum flum, men boken var ju inte dyrare än en bättre tidning så den får duga ett tag.

Ska nog krypa ner i sängen en stund nu efter lunch - hoppas på ett par minuters vila.

Kram!

• Tinga

Zozo - KUB står för Kombinerat Ultraljud och Blodprov. Det innebär dels att man tar ett blodprov från mamman, och detta analyseras efter vissa ämnen. Har man förhöjda halter av dem kan det tyda på kromosomförändring hos barnet. Man gör också ett UL där man mäter bredden på en spalt i nacken på fostret. Detta mått plus värdena från blodprovet plus mammans ålder matas in i ett datorprogram, som beräknar sannolikheten att barnet har Downs Syndrom eller två andra (mycket ovanligare) kromosomförändringar. Jag vet att för min ålder (30 år) är den statistiska sannolikheten för att få ett Downs-barn 1/816 och sen får man fram en sannolikhetssiffra att jämföra med denna, t ex 1/5 000. Hos Barnmorskegruppen i Göteborg, där jag gjorde mitt KUB, rekommenderar de att man gör fostervattenprov om den beräknade risken för Downs är större än 1/250.

Svar på tråden Barnkarusellen