• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Mrs  B

BrudSommar
    Max sa också pappa långt innan han sa mamma.

Nu försöker jag få Malte till att bli mammas pojke, eftersom Max är pappas pojke, men maken kämpar emot. Han vill att båda ska vara pappas pojke och se upp till honom.

• Zozo

BrudSommar.. UL är vâl Ultraljud? Dvs nâr man ser fostret pa skärmen, eller är jag helt fel ute?

Här gör man det varje undersökningstillfâlle, dvs ca en gang i manaden. De tva första gangerna gör de det inifran (via en sond de för in) och andra gangen kunde vi även se nagot, men inte sa detaljerat, med den mojângen de kör pa magen med en massa smörja. Eller är inte det samma sak som era UL? Kânner mig allmânt som en novis..

• gosnosen

telis och lapinette -

jag skulle vilja få hör lite om era känslor och omdömen om era respektive IVF-kliniker. det verkar som om vårt första IVF-försök inte har funkat och vi funderar på att istället köpa ett trepack någonstans, då SH inte erbjuder detta. CvL har ju fördelen av att det är ganska nära, medan Falun kör hårt på sin långtidsodling. Men vi som inte fick ut så många ägg kanske inte är betjänta av långtidsodling iallafall.

• BrudSommar2006

Zozo, precis, i Sverige gör man bara ett UL, men både hos dig och Sweet verkar det ju vara massor!

• Telemarkgrrl

Åh nej vad tråkigt, gosnosen!! Är du säker?!

Det där med kliniker är ju en hel vetenskap. Lappis kommer rekommendera CvL och jag Falun men eftersom ingen av oss varit på det andra stället så har vi ju egentligen ingenting att jämföra med. Min (och Lappis ) läkare sa att Falun är bättre på långtidsodling och på FET och att det är mindre och mer personligt. CvL ligger närmare, har fina lokaler, man får eget rum och samma statistiska resultat som Falun på 2-dagarsordling. Så det är bara en smaksak.

Ja, just det ja, på Falun får man äta frukost innan äggplocket, det får man inte på CvL.

• Nattson

Zozo, Tror att man bara får göra ett i Sverige och det är just det som vi kallar stora ul:et där de kollar organ osv. Vi har gjort två efter som vi gjorde ett KUB test också. Då tar de blodprover från mamman och sedan gör de olika mätningar på barnet. Utifrån det räknar de ut risken för att barnet ska ha några kromosom förändringar.

Du är i allafall helt med, UL = ultraljud när man ser barnet på skärmen!

• Nattson

MrsB, visst frågade du vilka vi hejar på i Globen? Tror inte jag svarat på det... Vi håller inte på något utav lagen egentligen. Men det ska bli superkul att se NHL i Globen!

• Zozo

Nattson; här mäter de en massa mm varje gang; fostrets storlek och hjärtat och... nacken kanske?
    Jag har fatt lämna bade blodprov och urinprov redan och kommer att fa lämna blodprov en gang i manaden eftersom jag inte är immuniserad mot toxoplasmos.
    Nu nâsta gang ska de göra ngt trestegstest som jag inte lâst pa vad det är, sa det är kanske ung samma som ni gör hemma v 18?

• muggles

BS: sorry om jag lät som en messerschmidt! Jag menade eg att oftast tar folk i för lite, min man tex har varit lite för mesig i sitt vagnandet och då kan man få stå där länge. Generellt ska man väl spänna fast barnet i sittdelen, men det är nog svårt om hon blir så förbannad...

• gosnosen

telis - ja, ganska säker. har börjat blöda lite smått idag efter att ha haft bruna spottings igår (ursäkta detaljerna). det känns m a o ganska kört, testdag imorgon. jag har mailat både CvL och Falun för att höra om vi får köpa trepack hos dem. Läste i en tråd på FL att alla inte ger en rätt att köpa trepack med högt FSH. Tror i o f s att det var CvL som var exemplet i det fallet. Men bäst att dubbelkolla. Det känns ju som att vägen inte kommer att bli enklare och då känns det mer ekonomiskt att köpa trepack istället för att betala 30' per gång.

Svar på tråden Barnkarusellen