• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Vännerfan

Nu har jag ställt en fråga i resetråden, premiär!!!

• muggles

Vänner: just det, du ville ju ha bokens namn. Jag köpte en bok innan Moas födelse som heter "Barnets första sex år" av Nina Misvaer (norsk författare). Jag tycker dock att den är lite för "grund", det står ganska lite om varje ålder, så jag tycker inte jag haft så mkt nytta av den hittills. Jag tycker att Barnaboken har mkt att ge (www.adlibris.se/product.aspx). Jag kommer nog också att köpa Trotsboken så småningom (www.adlibris.se/product.aspx) för jag vill kunna hantera det på ett så bra sätt som det går (och med mitt dåliga tålamod kan jag behöva all hjälp jag kan få!).

• Izzie

Kan inte hjälpa att jag blir lite avis när jag läser alla era kommentarer om er Stockholmsträff! Det låter verkligen som ni haft det kanonbra!

Stockholm rör jag mig ju inte så ofta i, men en Göteborgsträff skulle jag kanske kunna vara med på om det är ok? Det är ju inte så långt att åka...

Telis - Precis som alla andra så ör jag så besviken och ledsen för din skull. Jäkla skit! Men jag blev lite upplivad efter att ha läst om de omogna äggen och var läkaren sa. Det låter åtminstone hoppfullt till nästa gång. Skönt också att du inte behöver vänta så länge på nästa försök. Hoppas du kan koppla av nu emellan och ladda lite ny energi. Stor varm kram till dig!

Ang sömnen så har Matilda frångått sitt vanliga mönster både natten till fre och lö, och det till det sämre. Hon vägrade somna om efter första nattmatningen. Suck. Nu har hon däremot varit tillbaka hyfsat igår natt och natten till idag. Hoppas så att det håller i sig, för jag har hunnit vänja mig vid den rytmen och tycker att jag håller mig ganska pigg på dagarna då. I morse vaknade Matilda vid 08,15 och då ammade jag henne. Har precis börjat amma igen nu efter penicillinkuren. Det går bra att amma till en början när mjölken rinner fort och lätt, men sedan bli hon jättekinkig. Får se om det blir bättre om ett par dagar, nu har hon ju bara blivit matad på flaska i en veckas tid. Kanske har brösten gjort sitt? Hursomhelst somnade hon igen vid bröstet och sover fortfarande... Jättekonstigt. Normalt sett brukar hon ha sin piggaste period just nu. Ja ja, hon blir väl desto livligare senare idag då.

• Liten med Mindre

Åh - det lät mysigt med resan och dejten i lördags. Hoppas att någon klämde en dessert för mig med.

Telis - mitt förra inlägg måste skrivits samtidigt som du kom med de tråkiga nyheterna. STORA kramar till dig, och hoppas på bättre lycka nästa gång. Om du bli alltför otålig så finns det säkert fler än jag som kan låna ut en skrikig bebis till dig några nätter...

Piggelin - jag tillhör dem som köpt dyra produkter på salong. Fast jag tror att den senaste jag går på faktiskt har bra produkter. Hon är inte bunden till något specifikt märke utan köper in sånt hon tycker är bra. Huden är i alla fall fin. Men om det har med produkterna eller gravid- och amningshormonerna att göra återstår att se...

Muggles - lycka till med sov-projektet.

Jag kände mig själv stolt som en tupp när jag fick Mindre att somna om i sin egen korg efter matning på natten - 2 gånger i rad i förrgår natt (med långt emellan). Sen i natt gick det inte så bra, vaknade efter 1,5 timme andra gången. Efter en vansinning massa sprattel, mat och kräk över vardagsrumsgolvet kände jag mig för trött att försöka igen - så vi sov bredvid varandra istället. Fattar inte hur hon får in mat med 2 timmars mellanrum. Det kommer ju inte upp fontäner varje gång??

Nu har vi i alla fall hunnit med både lång härlig solpromenad och surfa. Ska se om hon vaknar ifall jag vågar mig på att ta fram lunchen...

• Zozo

Telis - nya fräscha tag.. inte mycket annat att säga! En gang är ingen gång, tyckte jag var bra sagt av doktorn! *kram*

Ah, hade gärna varit med pa er träff, men jag sitter ju lite avsides..

Vem det nu var som fragade; japp det är jag i röda klänningen i galleriet. Ska försöka skaka fram en vanlig bild vid tillfälle..

Jag ska till gyn för ny undersökning imorgon eftermiddag.. Ska bli kul att se om det ser ut som ngt annat än en amöba den här gangen.

• Mrs  B

Nu har jag och Max varit ute i det fina (?) vädret. Ibland skiner solen och ibland inte, men blåser gör det.

Jag bestämde mig för att städa balkongen och uterummet nu inför barndopet på söndag. Vi ska nämligen vara här hemma efteråt och det funkade bra med Max. Malte sover i sin säng som vanligt så det var bara att passa på.

När jag talade om för Max vad jag tänkte vi skulle göra så sa han:
    -"Jag känner mig inte riktigt frisk. Jag tror jag är sjuk. Jag tror jag har feber. Jag går nog och lägger mig i min säng med mina kompisar. Jag vill ha en puss och en teckning."

Undra vad han fick detta ifrån för Max är inte alls sjuk. Hans pappa var ju sjuk i torsdags och fredags och då låg han ju bara i sängen och var sjuk. Kanske han har fått det därifrån?????

• Zozo

*Vinkar till Frullan och fnyser över att HON inte skulle vara vâlkommen*

• muggles

Izzie: självklart ska du vara med på en Gbg-träff - hade ju varit superkul att få träffa dig! Men du får träna dina pratmuskler för att ha en chans att få en syl i vädret - haha! Det där med amning är ju en hel vetenskap, lycka till och hoppas det ordnar sig nu!

På ett sätt känns det jätteskönt att inte amma längre, nu är det bara att ösa in mat och hon klarar sig 3-4h mellan matningarna. Och sover jättebra...

Håller på och fixar med en möhippa och det är ju VÄLDIGT bra att Moa sover på dagarna nu - hur skulle jag annars ha hunnit det?!

• Frejis

Gosnosen - jätteintressant att läsa det som du har skrivit och att hitta någon som befinner sig i samma situation som jag. Hur gammal är du?
    Jag tyckte att doktorn i Gamla Stan var väldigt duktig jämfört med andra "vanliga" gynekologer som jag har träffat, men SH håller självklart en helt annan nivå. Dessutom tycker jag att den läkaren som jag träffat där är härlig som person: lagom mycket humor/ironi, kunskap och intresse för sin patient som helhet.
    Jag ville vänta i alla fall och det är fullt möjligt att vi kommer att "sakna" just det halvåret eller ett par månader längre fram. ... Nä, nu tänker jag inte skriva så mycket mer om det, känner på mig att det kan bli en sida av det hela , vi får ta det som det kommer i stället
    Gosnosen, hoppas att det blir ett stort fett plus i slutet på ruvningen, håller tummarna!

Och hälsar så klart till alla andra i tråden hinner inte skriva mer just nu. Ha en bra dag alla!

• Mrs  B

Godmorgon!

Pratade precis med dagis och epedemin Vattenkoppor florerar fortfarande på Max avdelning och även de andra två avdelningarna. Blir till att ha han hemma minst två veckor till.

Pratade med Max om det också och det var okej med honom. Tror faktiskt han tycker det är skönt och roligt att vara här hemma hos mig och Malte. Det är nog mer jag som vill att han ska komma ut och leka med sina kompisar och komma ifrån sin tjatiga mossa ibland.

Svar på tråden Barnkarusellen