• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • sweetstreet

halloj!
    September,
    jag har inga råd att ge. Du måste känna själv hur det känns och du känner ju ditt abrn bäst.
    Men de vänner jag har som har flygit med barn säger alla att det är mycket lättare att flyga med dem så länge de är så små. innan de börjar vilja krypa och gå, och vara mer aktiva.

Jag har flera som gjort längre resor med sina barn när de var ett par månader. Till Thailand, länder i Europa och hit till USA. Alla sa att det gick superbra.
    Min kollega här flög hem till Indien med sin dotter (ensam för mannen kom senare) härifrån när dottern var 3 månader. Det är en resa som tog 13-14 timmar inkl byte i london. Ensam med en bebis. Hon var nervös innan men det gick hur bra som helst!

Seadn har jag vänner som flög med båda sina barn till Thailand. Den äldste var då ca 4 och den yngsta 3 månader. Det gick också bra men de sa att det helt klart var lättare med den yngsta jmfrt med den äldsta.

Men som sagt, du känner ju bäst själv! Det är svårt att ge råd.
    Men ville bara säga att det mycket väl KAN gå bra. Ifall du verklgein skulle vilja.

• sweetstreet

Nu ska vi till sjukhuset och kolla Lill-Snorpans höft.
    Hoppas ni alla får en riktigt trevlig helg!!!
    Jag tittar nog in här senare igen.
    KRAM!

• Mrs  B

September
    Vi flög första gången med Max när han var 11 månader och det gick bra. Han sov ca 3 timmar ner av 5 h och sov 2 timmar hem. Mina föräldrar var med och satt bakom mig och Max var hos oss alla när han var vaken, livlig som han är. MEN resan gick bra fast jag var nojig och nervös innan. Nu ska vi resa med Malte och Max i början på nov och då är Malte 10 mån. Ska bli spännande att se hur det går med allt och nu ska vi resa ensamma utan mina föräldrar.

Ett tips förresten:
    När mina föräldrar bokade vår resa så bokade de platser till mig, maken och Max på ett speciellt ställe i planet där man får ha småbarn liggande i en "liggdel a la liggvagn". Liggdelen sätts fast på väggen och där kan bebisen sen sova i lugn och ro. Funkade jättebra.
    Tyvärr har vi inte kollat upp detta till denna gång med Malte så jag får se hur det går denna gång.

Amma eller ge flaska på upp och nergång med planet så går det bättre med barnens öron och kolla upp vaccination för lilltjejen. Vi måste nämligen gör en vaccination tidigare på Malte än vanligt pga vår resa.

• Mrs  B

Igår fick vi reda på att det kompisparet som gifte sig i midsommar fått mf i 9 veckan. De har en son på 2 år, som de fick kämpa i 2 år för att få, och nu hade de blivit gravida igen men fick mf. Trist!

En annan kompis gjorde sin andra IVF i midsommar och den funkade inte heller. De har också ett barn sedan innan, men nu vill det sig inte alls.

Sen kom grannen in i förmiddags för att lämna en blomma till maken som fyllde år igår och hon är gravid i 16 veckan (efter 2 års kämpande där med) och nu var det något i livmodern som hade brustit. Så nu får hon inte göra något alls med än att vila för att se om det läker.
    Hon har en dotter sedan tidigare medan han är det första gången för.

• start september

Här var det lugnt.

Lapinette, stor kram till dig. Att tänka som du gör är nog oundvikligt och kanske kan du må lite bättre av att ta ut en del av sorgen nu. Men jag håller självklart tummarna för att ni väljer att göra ytterligare försök i höst. Ingen kan veta hur det kommer att bli och självklart måste det viktigaste vara att du och maken mår bra, både var för sig och tillsammans. Men jag önskar så att ni skulle få till det.

Sweet, Izzie och Mrs B, tack för goda råd kring resan. Med tanke på vad jag vet om min dotter nu så skulle jag inte flyga nattflyget hem. Det går inte att ha liggdelen, utan att ha henne i knät är vad som gäller tydligen. Då kan hon inte sova stabilt och då blir det skrik. Men visst kan hon växa på tre månader, men det är svårt att sia om nu hur hon är då. Jag är normalt sätt inte harig, men får en obehaglig klump i magen kring detta och då låter jag bli tror jag. Lite kommer klumpen är det att det är lite mental spänning att resa med föräldrarna (inte den förälder jag är uppväxt med samt den nya respektive som dessutom båda är lite skröpliga och inte har någon erfarnehet av småbarn). Det kommer en ny chans i vår, då ser vi till att välja bättre tider och hon är större. Just vaccinationer var också trixigt, man fick ge den ena tidigare men det blev ändå tight på resan.

Mrs B, tråkigt med dina bekanta. Livet är orättvist och man ska vara glad och tacksam för det som går bra, det tror jag vi har lärt oss här i tråden.

• Saffranin

Hej, nu är jag tillbaka från 2 veckor i Frankrike och en vecka i stugan i Dalarna (riktigt nära där Lappis var ser jag, åkte tom igenom Gagnef på väg till Säter och Winnerbäckkonsert!)

Jag har också hunnit jobba en vecka, men har det så stressigt att jag inte har en chans att hinna in på BT och i min övernattningslgh finns ingen dator!! Pluggar dessutom till en tenta så fritiden är verkligen minimal...

Har skummat igenom en del och sett att det fötts två barn, grattis!!!
    Ser oxå att Vickan redan hunnit med att plussa(!!!), här går det undan!! Senast jag var inne försökte jag ju få dig att våga jaga pluss med mig, men det blev visst inte så mkt jagande... STORT GRATTIS iaf!!! Ska försöka följa efter så snart som möjligt!

Själv är jag i samma situation som sist jag var inne, har sett brunaktig flytning, har mensvärk och borde logiskt sett redan ha gett upp, men hoppas ändå att det bara är en liten grav-blödning. Tror iaf att jag kan ha haft ÄL denna månad och mensen verkar komma lydigt på dag 28, så det är ju alltid nåt!

Vi har verkligen kämpat på med sex varje dag i två veckor och jag tror faktiskt att plussjakten kan vara bra för vårat sexliv. Det är annars så lätt att tänka "jag är för trött, vi tar det imorgon", men med siktet inställt på pluss har man inget annat val än att köra på!

Oroar mig lite för hur vi ska lyckas få till ett plus nu dock då vi bara ses på helgerna. Kommer ju aldrig kunna pricka ÄL känns det som...

Har oxå sett att det hänt en del tråkiga grejer här, stor kram till Cicci, Lappis, Nenne och Tinga (har knappt "pratat" med nån av er här än, men eftersom jag läst tråden såpass mkt ända sedan början känns det redan som jag känner er).

Nu ska vi ut och äta på Manjana, jag har inte hunnit äta lunch så det ska bli riktigt gott!!

• BrudSommar2006

Hej! Är tillbaka från den i särklass regnigaste vecka jag upplevt i hela mitt liv tror jag men den här sommaren har ju varit lite konstigt för oss med sjukdomar och skador i familjen så varför inte en bortregnad vecka på Åland också...

Har bara kommit till sidan åtta än men läser jag vidare nu så kommer jag inte ihåg det jag vill säga hittills:

Zozo, jag är osäker på om det är som innan graviditeten eller möjligtvis lite bättre med mina ben nu, sämre är det i alla fall inte och jag minns inte att jag hade några problem med det på BB heller, jag hade så ont och så mycket annat att bekymra mig över antagligen! Sova var ju inget man fick ägna sig åt alltför mycket i alla fall.

Cicci, skönt att du slutade blöda så fort, hoppas att cykeln ordnar till sig fort.

Victory, stort grattis! Så kul med fiskespöet!

Vickan, det är ju helt otroligt, ni som bara fick till det en gång vad jag minns och inte visste ni om ni tajmade ÄL heller. Du måste vara trådens mest fertila hittills!!

Nenne, har ni ringt om insemination än? Ja jag har ju inte kommit till slutet i tråden än förstås, ska fortsätta läsa nu.

• BrudSommar2006

Junilejon, vilket skräp med födelsedagen!

Vickan, jag mådde så förbaskat dåligt länge så jag klarade bara av att äta onyttiga saker och sedan flöt det på med onyttig mat av bara farten resten av graviditeten... Fast det värsta har ändå kommit sedan Iris kom med i bilden och har varit så jobbig, fast den ursäkten kan jag inte köra med längre för nu tror jag inte att hon är så mycket värre än andra barn, men när jag inte kom ut med vagnen eller kunde ha henne i babyskyddet utan illvrål och mest satt hemma med amningskudden så gick det åt mycket fikabröd och godis i många månader. Så sitter jag här med 20 kilos övervikt sedan innan också. Hamna inte i den fällan någon!!!!!!!!! Det är bra att du redan bestämt dig för att inte göra det!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen