• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Liten med Mindre

Vickan - missade visst precis ditt inlägg förra gången. GRATTIS! Att bli gravid (eller inte bli det) och ha barn är verkligen att lära sig att det inte går att planera allt som man vill. Kämpar med den läxan dagligen fortfarande. Börjar nog sakta fatta att det bara är att hänga med ibland.

Junilejon - du får fira födelsedag med oss härinne då... Inte för att vi väger upp frånvarande make, men vi kan försöka med krulltrumpeter och annat. En liten påminnelse innan bara... mitt minne har blivit riktigt uselt sen i januari.

Sitter och jäser och känner mig faktiskt allmänt duktig idag. Lilltjejen har varit samarbetsvillig och vi har hunnit med både promenad och att baka skorpor, chokladkaka och testa ett nytt potatisrecept (bjöd makens kompis på middag). Allt riktigt gott. Och chokladkakan blev riktigt kraftig i smaken - mums. Då får jag ha den själv eftersom maken är en mjölkchokladgottis.

• viktualia

Liten - hm.. kanske skulle skänka iväg min makes Lisebergsvinst till din make då... en REDIG packe med chokladkakor... ytterligt mesiga i smaken.. *fnissar*

• Liten med Mindre

Vickan - om han höll igång och tränade så skulle jag "tillåta" honom att få överta era kakor. Men som det är nu när vi båda är slöisar, så får det nog vara.

Egocentrerad filosofisk utläggning...
    //
    Oroande faktiskt att jag inte kommer igång och tränar. Tappade alldeles lusten när magen började bråka. Inte mycket idé att ge sig ut och springa då. Och ligga på golvet och gympa hemma blir lixom inte av.

Funderar dessutom allvarligt på att sluta instruera på gymmet. Har sagt att jag ska börja igen, och halva släkten tycks lycklig över att jag "gör något för mig själv". Fast jag känner mig inte jättetaggad. Ser mest problemen med barnpassning och sena kvällar, bestämt datum för avvänjning etc.

Funderar på om det är en bättre investering i mig själv att hitta på nåt nytt skoj att träna, på annat ställe, för att hitta träningsglädjen igen. 8 år med samma gympa är ju lite enformigt... Attans att det ska vara ett sånt stort kliv att säga upp sig. Fasar ju för att jag aldrig kommer igång o tränar.
    //

Nu är det dags att sussa med all choklad i magen. *raaap*
    Maken och kompisen får fortsätta måla Helikoptrar utan mig (som om jag nu blandat mig i... )

• viktualia

Själv ägnar jag mig just nu åt att plugga gravidkunskap i LAGOMA mängder.. hm... det går sådär, jag är ju både nyfiken och rätt bra på att hitta info på nätet. Hur som, jag har läst på och insett att jag verkligen borde hålla mig ifrån alkohol just de kommande fem veckorna (tror jag det var).

Eftersom jag varken känner mig särskilt annorlunda eller har dansat krigsdans av lycka över pluset, så surar jag över det uteblivna vindrickandet på semestern... MEN det är ju verkligen ett lyxproblem.. JAG VET.. jag har bara INTE hunnit fatta vad som pågår än...

• viktualia

Näeee nu ska jag sova och drömma om alla farligheter som väntar....

... jag återkommer troligen den 14:e. Ha det bäst allihop och TACK för att ni finns!!!

*kramar*Hug 2

• nennesjuttioåtta

ja, stackars dig Viktualia som inte kan dricka vin nu. Alternativet är ju så mycket bättre, om du frågar mig. Men din analys att det var pga att du slutat med både p-piller och kondomer som gjorde att du blev gravid var ju klockren! Jag tror också det var därför, det brukar ju inte gå så bra att bli gravid om man använder preventivmedel, nämligen. Synd bara att det inte fungerar på mig, måste vara något annat som jag gör fel? Har inte ringt läkarn än, orkar inte. Vill bara gömma mig och skjuta gravida med maskingevär från balkongen. Eller med ärtrör åtminstone. Klart bakåt. Skott kommer! *piuuff*

Tror nog att du hinner vänja dig med tanken i tid, Vickan.

Nu har vi ätit sushi och slappat bort hela dagen i soffan, förutom en tur till ett hus på visning. Billigt och bra, men en bit från stan. Och i stort behov av en dränering.

Nej, nu tror jag att jag ska borsta tänderna och sätta på maken. Han har gått och vickat förföriskt på snoppen hela dagen men vi har inte orkat klä av oss. Men nu är det kväller, tjohooo!

• Oms

MEN!! SHIT vad det har hänt grejer här inne! Jag hade slravat bort mitt lösenord och efter att ha rensat daton på cookies o gamla filer så kom jag helt plötsligt inte in ngnstans eftersom jag har glömt bort alla lösen som jag skapade för många år sen... och sen hade jag en icke aktuell mailadress som kontaktadress här så det underlättade inte...jaja, nu e ja ghär iaf!

VICKAN!! Grattis gumman! vad kul! Se där du e ju lika fertil som jag var efter p-piller stopp, nu har du ju iofs kört m regnkappor ett tag men ändå! vi försökte ju inte heller utan det blev ju på första försöket eller vad man nu säger. men vad häftigt! och en vädur ser det ut att bli alltså -skoj

VICTORY - grattis till lilla Albin, låter som en drömförlossning precis som du sa - vaad härligt!

NATTSSON - har jag grattat dig eller har jag missat det? jag hoppas att jag hann gratta dig innan jag försvann härifrån för nu kom jag inte ihåg hur din förlossning var, men visst fick du en flicka (har inte läst igenom så mkt o hittat ngn ledtråd tyvärr) grattis iaf!

BS - hur mår pappa, e allt bra där? och Iris, fungerar det m sömn o allt - har hon börjat dagis/dagmamma än?

MUGGLAN - jo vi har oxå haft ett lite sommargräl - det fösta grälet faktiskt då vi aldrig grälat tidigare , tror precis som du säger att man har fokuserat så mkt på barnen att man låtit saker blivit för stora så att det tillslut blir för mkt att hantera - men det var lätt avklarat iaf
    hur mår Moa? lika go fortfarande?

TINGA - *kramar om* jag och alla andra som haft kolik, reflux eller bara mkt vakna barn vet vad ni går igenom just nu. sen att ni har två undrlättar ju inte. De första 3 månaderna sov jag inte mer än 3-4 timmar /dygn och de var skitjobbigt! MEN - det vänder och en vacer dag så ligger du där i sängen och funderar på om du ska gå upp eller ej trots att dina barn sover - detta då du är utsövd! jag lovar! hang in there!

VÄNNER - låter som om ni har haft fullt upp i sommar! kul! Prinsen verkar vara en riktigt pigg liten krabat ovh visst e väl det kul! hur gammal e han nu?

LITEN - vad häftigt med AW! tror nog att ni kommer att få ett super resultat! vi funderar var varannan dag på om vi ska ta tag i Mathildas sömn men då överraksar hon oss m att sova hela nätterna o då lugnar vi oss igen tills nästa gång hon vaknar kl 03.10 och pratar för fullt...

MSW - När e det dags för dig? inte sååå långt kvar nu va? hur mås det?

MRS B - hur mår pojkarna? har maken varit ledig nu ifrån dömandet ett tag? när börjar säsongen igen?

SWEET- hur mår lilla söta? funkar det bra m kissen? hur länge kommer du ha möjlighet att vara hemma innan du måste tillbaka i jobb igen? har mamma o pappa kommit över o kikat på underverket än? hur går det m kissen o bebis?

SEPTEMBER - hur mår ni - ngt nytt att rapportera?

JUNILEJON - hur e det i amningsträsket? fungerar allt bra?

LAPPIS - semester nu va? du läser vä inte det hör men jag säger hej iaf och hoppas att ni får en avkoppling irån allt nu under sommaren!

TUBBISEN - long time no see - hoppas allt e bra m er båda?!

IZZIE - tyckte jag såg ditt namn härinne ngnstans, mår lillskruttan bra?

FREJIS - hur går det m allt? var är su i processen

SÅ.... har jag glömt ngn så ber jag om ursäkt, hann inte läsa igenom förra tråden innan den stängde utan har bara skummat lite och shit vad många vi är här inne (jag har säkert glömt ngn, usch jag känner det på mig... sorry!)

• Oms

Men NENNELAINEN - gumman jag g-l-ö-m-d-e di...sorry! ser att av ngn helt oförklarlig anledning så har de små simmarna inte hittat rätt ännu... vad tråkigt! nu tycker jag att det e er tur!! hur har sommaren varit annars?

ZOZO -jag sa ju att jga glömt några! Men hur kunde jag glömma 2 irån orginaltråden det undrar jag är du kvar i svedala? hur mår magen o blodtrycket? när e det dags? Juungfru eller våg?

• Oms

känns ff om ngn e glömnd... men vem? ni ser ju, jag glömde två av mina tidiga BT bekantskaper så det e ingen ordning på det alls

Här då? jo allt e bara bra! riktigt bra tom!

Mathilda kryper runt överallt och reser sig mot allt man kan men hon har inte lärt sig att sätta sig ned så hör man henne låta lite panikslagen ifrån ngt rum så vet man att hon står inte kan komma ned igen. Hon är nu drygt 8 mån och har redan fått 6 tänder som hon biter allt o alla med, hon tycker att det e superhäftigt!

hon e lik gla o go som vanlit, supersocial om än lite reserverad de första 10-20 min m främlingar men sen så

hennes reflux är tyvärr inte ngt bättre... vi prövade att minska dosen men det resulterade i att hon inte åt ngt alls och grät vid rapningar, vid ryggläge etc så då fick vi börja m maxdosen på stört - det hade hunnit bli lite sårigt i halsen på henne. nu fungerar allt bra m medicineringen, hon kräks ff c 5-10 ggr/dag men inga direkta mängder och hon lider inte av det så det e helt ok.

Att äta mat m bitar i är däremot totally out of the question - refluxbarn har tydligare kräkreflexer än andra barn och de har svårt för bitar då det påminner de om att det kan göra on o fastna- mn räknar med att hoon kan äta 8-månaders barnmat när hon e ca 1 år så till dess blir det pureer... jag ska dock jobbba på att införa det tidigare, vi åker ju till Gambia när hon e 13 mån o då måste ju maten fungera bra för där nere e det inte tal om speciell barnmat direkt.

om mindre än en månad så börjar jag jobba - då e det slut på 9 månaders härlig ledighet nä det ska bli skönt oxå, 9 mån e en lång tid att vara hemma faktiskt! min man längtar, nu ska han vara hemma i 5-6 mån beroende på när vi får dagisplats nu till våren.

stora tjejen e det oxå bra med - hon har varit en superhjälp hela sommaren och det har varit jättemysigt att ha henne hemma. dock har hon inte varit me ngn av de kompisarna som hon kommer att möta nu 18 aug och det ororar mig lite... hoppas att hösten blir smärtfri på kompisfronten.

på torsdag kommer makens syster till oss igen, hon var ju hos oss hela förra sommaren och hon kommer en kortare tur iår bara för att få lite semester och för att träffa barnen såklart -s ka bli såå kul att träffa henne igen!

Sådär! nu har jag skrivit så mkt så att ni kräks på mig! så nu slutar jag för denna gång, återkommer snart hoppas jag!

KRAM TILL ER ALLA!

• sweetstreet

Ett snabbt inlägg innan jag ska sova.

Vickan! GRATTIS!!!! OTROLIGT!!!!! det kommer bli så bra så! Oroa dig inte.

Nenne!
    Jag har precis mailat dig! Tänker på dig och kramar om länge länge länge!!!

Cicci,
    är glad att ni kan prata om detta och gå vidare nu. Kank itne förstå din situation eller hur du känner alls, eftersom jag tror man måste varit med om ngt liknande för att verkligen förstå. men det känns väldigt bra att höra att ni börjar reda ut saker tillsammans och att ni nu kan stötta varandra. Hoppas att detta gör att det som var jobbigt i er relation nu kanske kan bli bra. Att ni får mer förståelse för varandra och att ni kan kommunicera bättre och på så vis stötta varandra.

MSW,
    spännande!!! inte långt kvar nu!

Liten,
    någon annan träningsform låter väl som en bra idé. Ibland behöver man lite nytändning.

Mugglan,
    skoj att se dig inne igen! Och det där med semstergräl är en klassiker. Haha, för min del måste jag säga att maken och jag nog "grälar" som mest när vi är lediga... På något vis så blir det lättare och oftare saker som man retar sig på hos varandra när man ses mer... Fast det är sällan det blir några större "riktiga" gräl, kanske mer gruff och så...

Oms,
    jätteskoj att få höra om hur det går med både stora o lilla tjejen!
    Med vår lilla tjej går det bra. hon växer så jag vet inte vad!!! Nu väger hon ca 4,4 kg vilket är nästan dubbelt så mycket som när hon kom!
    Det går bra med kissen!! Det enda som kan vara lite jobbigt är att han ibland vill leka med henne och det får han itne för då kan han ju riva henne eller så. Men han fattar ju inte det. han har annars varit lite "rädd" för henne och det är inte förrän nu den senaste tiden han vågat gå så nära. Men jag tror det kommer bli superbra när hon blir lite större.
    Han är en sådan gosig och troligt snäll kisse! Och vi försöker verkligen att leka och gosa med honom ganska mycket varje dag fortfarande så han inte ska känna svartsjuka. Visserligen får han mindre uppmärksamhet nu än förr, men han verkar ändå ta det bra. Hgan har iallafall inte visat några som helst aggressiva tendenser mot Lilltjejen.

Om du vill se bilder så kan du kolla min blogg. Det blir väldigt många inlägg där som handlar om Lill-Snorpan nu....

Jag har förresten ca 1 månad kvar att vara hemma. Sedan börjar hon dagis. Haha alla svenskar tycker det är horribelt att vi ska låta henne börja på dagsi när hon är 3 månader, men själva tycker vi det ska bli superbra!!!!
    Man får vara "öppen" och se hur det går. Vi har båda vädligt flexibla jobb så di har tänkt att se hur det går och OM det behövs så kan man ju försöka jobba lite mindre i början.
    men dagiset verkar fantastiskt så det känns sååååå bra!
    Jag bröjar dessutom bli lite less på att ha så repetitiva dagar med henne. Alltså jag ÄLSKAR henne verkligen och tycker att det är supermysiga stunder vi har. Men jag har verkligen insett nu att jag är en person som behöver annan stimulans också. Så jag har blandade känslor inför att börja jobba om en månad. Visst hade jag kunnat tänkt mig att vara ledig tills hon var 6 månader för hennes skull. Men jag vet inte om jag skulle fixat att vara helledig så länge. Jag har ju redan nu försökt att åka till jobbet 1 dag i veckan och göra lite där. Vilket känns toppen!!! De dagarna kommer jag hem och längtar efter Lilltjejen och det är supermysigt!
    Fast jag kan känna mig lite okvinnlig och så faktiskt. Att jag itne känner mer för att "bara" vara hemma med henne.... men men det är som det är med det. Hon är fantastisk, men om jag fick önska mig precis vad jag ville så skulle jag nog helst jobba lite och vara hemma lite. En bra blandning.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen