Telemarkgrrl skrev 2008-08-15 19:36:48 följande:
Jag kan ju inte svara för Cicci men nog skulle man hellre ha två barn som är helsyskon än två som är halvsyskon om man får välja? Det skulle då jag iallafall, inte för att halvsyskon är mindre syskon på något sätt men för att det är lättare att jämka ihop barnuppfostran, ledig tid, och en massa annat än bara en pappa än med två.
Om man får välja säger du, ja då vore det ju enkelt förstås, då väljer ju alla att ha barn m den man som man älskar o lever med, då finns det ju ingen anledning att skiljas åt o träffa ngn ny att få barn med. Men livet ser väldigt sällan ut så. i Cissis fall (baserat på hennes inlägg enbart) så pratar vi om att "skaffa" ett helsyskon i ett förhållande som inte är stabilt i nuläget och om man får välja då så väljer man inga syskon. separerar man då o träffar mannen m stort M ja då kanske det blir både 1 o 2 syskon till första barnet - allt beroende på hur förhållandet är - inte hur många barn man alltid sagt att man vill ha.
jag känner flera varav en väldigt nära väninna som har valt barn framför förhållandet vilket jag aldrig kommer att förstå. Det finns ingen som helst garanti att relationen till pappan är bra efter en separation och att då ha 2 barn m en man som inte är så superbra som pappa och sen dessutom vilja gå vidare m sitt egna liv är inte helt lätt, argumentet att barnen har ju iaf varandra brukar hålla lagom till första bråket m pappan sen undrar man varför man valde att skaffa 2 barn istället för ett...