Gårdagens diskussion var mycket intressant. Här kommer min syn. Jag har nog hela livet tänkt att jag någon gång hoppas jag får barn. Jag har varit tillsammans med maken sedan innan jag kände någon barnlängtan mer praktikst, men redan från början känt starkt att han ville ha barn. Av den anledningen tog jag redan som väldigt ung upp frågn om vi inte kunde få barn och vad som hände då. JAg har själv alltid känt adoption som ett alternativ, i alla fall i teorin. Makens svar gjorde mig trygg i att han i första hand valde mig, men i det fanns ett löfte från min sida i att vi skulle någon gång försöka - han skulle inte acceptera att jag senare sade att jag inte ville ha barn. Däremot om det inte gick - ja då var livet sådant. Han hade också med sig en känsla för att det inte skulle vara en helt enkel process utan kunde ta tid.
I det har vi sedan levt tio glada år utan att jag tänkt på barn. Han började nog tänka långt innan, men accepterade mina tankar på att jag behövde avsluta utbildning, att vi skulle ha råd med annat boende etc. Dock dröjde vi lite länge enligt hans uppfattning på grund av att jag tvekade och hittade på anledningar, jag var helt enkelt för förtjust i vårt liv samt inte minst mitt jobb. Till slut krävde han att vi satte ett startdatum vilket skedde. Läskigt men bra för min del. Jag hittade tråden typ dagen efter detta datum och inledde först en smygläsarkarriär innan jag senare knackade på... Mitt nick har med det där startdatumet att göra...
Dock fegade jag ur första månaden vi var oskyddade, det blev bara en gång och jag var lättad när inget blev. Maken blev så arg på mig för det. Nästa månad gick jag in för det och drabbades av den totala besattheten av symptom, på den vägen fortsatte det sen. Det var jobbiga månader, maken var glad för att vi försökte men tyckte jag var för fokuserad (det klassiska hart jag förstått). I mig hade jag en liten skuldkänsla gentemot maken för att jag tvekat i så många år när det nu kändes så jobbigt att det inte blev något. Naturligtvis blev det bråk med det som grund, det sliter på förhållandet att försöka. Till slut gick det ju vägen och vi är så otroligt lyckliga för det.
Sammanfattningsvis, för egen del behövde jag av den jag gifte mig med en försäkran om att vi skulle leva ihop även om det inte gick. Men nu när jag sett hur processen sliter kan jag förstå att förhållande går i kras.