• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • MSW

Zozo: övertrycket låg ungefär som vanligt, och jag ligger lågt, tydligen har min mamma också alltid legat lågt.. SÅ det ligger kanske i familjen.. Idag är jag inte lika orolig, men tycker ändå det är lite konstigt!

Förövrigt hoppas jag att bebben tittar ut innan tisdag för jag har ingen lust att få mer påfyllning, man blir helt mosig i huvudet av att bara ligga där och göra absolut ingenting!

• Lapinette

Ett ego inlägg: har idag bokat in tid för det första adoptionssamtalet ett sk informationssamtal. Nästa steg i processen är en utbildning på 7 veckor (1 gång/veckan). Det lär nog ta lite tid innan vi går den kursen då jag har sagt att vi vill göra den på engelska men som damen sa "ingen panik". Vi står ju i kön och den är lååååång.

• Saffranin

Nu har jag läst ifatt igen...

Vilka grymt intressanta diskussioner ni har haft här inne sista vecka! Synd att de känns överspelade sedan länge när jag lyckas få någon tid över bara

Låter bra att du tagit tag i adoptionsbiten Lappis! När blir den första infon?

Vi har vilopaus från plussjakt (otroligt skönt att slippa tänka på vilka symtom man kanske, ev skulle kunna ha om man tar i riktigt mkt. Gillade din beskrivning av känslan starkt Nenne!), men får väl köra igång i helgen igen då det borde närma sig ÄL... Tyvärr tror jag det blir i mitten av veckan så vi kanske missar den helt.

På fredag har jag iaf tentat och får LIITE mer fritid!

• Liten med Mindre

Tjena att det gick att läsa in allt ert kackel på en dag... Vilka höns ni varit när jag var borta. Hur mycket som helst att läsa, tyvärr inte allt roligt, men ändå.

Stora kramar till Cicci och Vickan!

Fler kramar till Frejis och Lappis!

Massor med lyckönskningar på dagis för BS's v-lagare.

Natt 1 hemma gick fint med bara två uppvaknanden som sövdes med ramsa.

Natt 2 var ett typiskt återfall som tydligen brukar komma - 13 skriktillfällen. 8 klarade tösen själv och 5 fick jag ramsa så att hon somnade. Att lilltjejen nu är dyngförkyld hör tydligen också till vanligheterna när de börjar sova, så ätandet går inte heller på räls. Men hon lär ju blir frisk någon gång och då vänder det!

Sov-kuren beskrivs mycket på Anna Wahlgrens hemsida, och i hennes bok (som jag nu läser - pinsamt att inte ha gjort det före avfärd). Och tjejerna som svarar på frågor i diskussionsforumet måste jag ju nu säga är mycket kompetenta och har gott om bra tips. BS - de har en tråd för barn över 1 år med.

koko - de tips jag fick som funkade för mig före förkylningen (utöver sömnen) är att:
    - de ska ha något i handen (skorpa, majskrok, sked - något som tar fokus från vad du gör)
    - ös på med mat i snabbt tempo, peta ut handen med tillhörande pryl för att få in skeden med mat
    - ha allt redo för att inte behöva pausa i matandet
    - så länge maten är i puréform är den med största sannolikhet tillräckligt vattnig och du kan utesluta vatten som dryck. Innan hällde vi i tjejen vatten alldeles för ofta. Kvarleva från när det var varmt ute??
    - attityd - maten har inte med dig och er relation att göra, barnet äter för att det behövs. lägg inga känslor bakom (och här brister jag fullständigt än så länge...)

Är lite förkyld jag med än så länge, och kämpar på med att få ordning på våra liv, sova ikapp, bli friska etc. Är nog lite off ett tag till.

Kram till er alla!

• Liten med Mindre

koko igen - glömde - matningen ska helst inte ta mer än 20 minuter - max 30. Bryt sen. Så säger i alla fall experten...

• Mrs  B

Status igår

Maken: Fick sitt kvällen innan.
    Max: Hoppade in på dagis och stormtrivdes direkt.
    Malte: Sov och åt ok.
    Jag: Tränade och käde mig nyttig.
    Datorn: .......... Ingenting,

Status idag
    Maken: Ringde ikväll och undrade var jag var..... ???
    Max: Ömsade skinn under föttern för första gången och tyckte det var helskumt.....
    Malte: Sömnbrist efter en jobbig natt, GNÄLL hela dagen.
    Jag: Har varit på husvisning med en kompis, annars TRÖTT efter natten med Malte.
    Datorn: Lever igen....

• BrudSommar2006

Lapinette, men vad bra! När är första samtalet, det låter ju jättespännande!

• BrudSommar2006

Mrs B, gick datorn sönder? Vad trist! Tur att den verkar leva igen!

Liten, ska gå in och titta i forumet vid tillfälle. Trist att Mindre strulat men hoppas att hon återfår formen så fort förkylningen är avklarad.

20 minuters matning, så länge får jag aldrig Iris att sitta still! Fast hon äter ju bra ändå.

• Mrs  B

Lappis
    Kul att det ändå är på G!

BS
    Nej, men uppkopplingen funkade inte på hela dagen på min laptop, så det är nog på g med en krasch.
    Den stationärar kraschade innan semestern.

• BrudSommar2006

Iris sov ju på dagis första gången idag och det hade tydligen gått rätt bra, hon hade fått sin nappflaska och välling och då hade hon snuttat lite och sedan somnat. Sedan vaknade ett annat barn och grät efter 50 minuter och väckte Iris och sedan har hon inte sovit något mer idag, otroligt! Tror att om vi varit hemma hade hon behövt sova en stund till men nu åkte vi till Mio och tittade på soffa och var iväg och handlade så hon fick åka kundvagn och så kom vi hem lagom till bad och sovdags. Nu ska hon vara på dagis 9 till 15 torsdag och fredag, jippi!

Jag var hon naprapaten idag igen, ska fortsätta gå en gång i veckan och se om det hjälper, fortfarande har jag riktigt ont men, men.

Hoppas att hon sover lite bättre inatt, igår natt vaknade hon en gång i timmen och det orkar vi nog inte med två nätter i rad!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen