• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Frejis

Nenne - systemet därnere är säkert redan nu lite förkalkat så att det inte fungerar vare sig naturligt eller artificiellt (ivf) men jag står stadigt kvar på jorden, mellan dig och Lappis

Liten - spännande med sovkuren, vilka fina resultat ni verkar ha fått. Håller tummarna att det håller i sig!

Tinga - jätteroligt att höra att familjelivet fungerar igen och att det känns roligt att vara mamma

När det gäller ilskna ungar så kan jag gärna ta en frågan är hur länge jag skulle klara av det, men det är nästa sak. Har tendens att hamna på barnnivå och göra saker som barn gillar att göra... springa i alla pölar och hoppa över dem skulle inte vara så dumt just nu

• Lapinette

Frejis - vi kommer att starta samtdigt!!! Vad skoj med en IVF-kompis här inne på BT!

Tinga - om du har tid och ork att gå in här STOR KRAM och vad skönt att allt känns bättre och går framåt.

Låg igår och läste alla papper från Adoptionscentrum. Förklarade sedan lite för maken och att vi ska fråga lite mer om de där hembesöken hos min brors kompisar som adopterat från Ryssland. De väntar nu på ett syskon och är lite oroliga eftersom ryssarna ställer med krig.

• Lapinette

Och förresten glömde skriva att tanten droppade brunt hela dagen men på kvällen tog hon fart. Så det är ingen tvekan varpå jag motiverades till att läsa adoptionspapper samt säga till maken att vi förmodligen aldrig kommer att få ett biologiskt barn. Han tar det faktiskt med ro. När jag hasplat ur mig sånt tidigare har han blivit förbannad för att jag är pessimistiskt så t o m han har landat i verkligheten.

• Lapinette

Frejis - om ni kan tänka er att ta en som är äldre så går det mycket fortare att adoptera. Ju mer krav man har desto längre kö. Tyvärr är mitt favoritland en av de länderna med längst kö pga att de tillhör en av de få länder som mottar ensamstående.

• Frejis

Lapinette - japp, och sedan får vi bima samtidigt, det är superbra Kul!

Jag kan ju ryska så jag läste lite på ryska tidningar... usch, vilken retorik! Det känns som om man är mitt i det kalla kriget, med herr Stalin som är tillbaka. Men det tar nog tid innan det påverkar sådana saker som är så "enkla" och praktiska som barnadoption; jag tror att de kommer att vara upptagna med Georgien, Polen, Baltikum och allt det militära under den närmaste tiden.

Förresten, kommer du att köra korta metoden? Med vilken medicin?

• BrudSommar2006

Nu är Iris på dagis till tolv såvida de inte ringer, hon ska äta lunch där första gången idag. Ätandet är nog inget problem men frågan är om hon håller sig pigg så länge, får väl se om de ringer om det krisar, hoppas inte i alla fall.

Lappinette, det är ju för jäkla både synd och konstigt att det inte blir några barn när det inte är något fel på er! Fast vad det gäller adoption så skulle jag lika gärna göra det som att ha biologiska barn, kanske tom hade varit bättre i vårt fall då jag har skolios som är ärftligt, särskilt på tjejsidan, och maken har diabetes, som visserligen inte är ärftligt på hans sida men som både han och hans bror av någon anledning drabbats av så man vet ju aldrig, tror att det är 6% chans att Iris också får det.

• Frejis

Lappis - jag brukar också älta frågan, särskilt när jag får mens eller före den. Min make tar det med ro, vilket gör att jag blir till slut arg eftersom man gärna vill ha svar när man diskuterar.
    Sedan är det nog så att jag tror att jag diskuterar medan han menar att jag bråkar... det kan nog stämma att jag råkar mucka gräl, som han undviker.

Vi har inte tänkt så mycket på det. Maken har pratat en del om att adoptera privat, jag tycker nog att det redan är så oerhört mycket med all byråkrati... får först köra lite ivf innan vi kommer fram till vad det är som vi ska göra.

• Lapinette

Japp, denna gång vill de prova den korta metoden på mig. Jag bad dem (min läkare + CvL) kolla om jag inte ska ändra lite inför det sista försöket. Kommer även att få en ny medicin, vet inte om det är ett komplement till Gonal-f eller vad för jag ska inte träffa min läkare förrän det närmar sig startdatum.

BIMar gör jag eventuellt i Andalusien. Har som sagt inget större hopp till det här men jag vet ju ändå hur nojjig jag kommer att bli så det blir skönt att komma iväg och förhoppningsvis sysselsätta dagarna med annat. Ska i veckan även kontakta akupunkturställena jag hade kontakt med innan sommaren för att se vem av dem som har tid för mig.

• BrudSommar2006

Hm, maken har ju läst ryska, det kanske är ett plus? Nåväl, vi kommer ju inte att ta en köplats från någon, vi får väl vackert gå igenom en helvetesgraviditet och förlossning till om det ska bli något syskon framöver.

Vad skönt att höra att det går bättre för Tinga, trodde inte att det skulle bli bättre så fort men det är ju himla bra!

Liten, vill höra mer om kursen! Iris äter bra men sover uruselt, fast hon är ju förbi de tio månaderna som var maxgränsen för kursen för länge sedan.

• Lapinette

Visst blir det mycket byråkatri när man adopterar men samtidigt förstår jag det. Det är ett liv som ett land överlämnar till ett annat. Visst fasen vill de veta att barnet kommer att få det bra i sitt nya land, papper hit och dit och sen lite rapportering efteråt. De flesta länder vill ju bara ha några enstaka rapporter det närmaste året.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen