• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • Lapinette

Det låter bra Telis! Tror att hotellet jag hittade ligger vid Mission beach. Just nu är det 3 nätter inplanerade i San Diego men man vet aldrig har ju fortfarande chans att ändra rutten ytterligare en gång. Har printat ut en del Kalifornia info som jag tänkte läsa i helgen.

• Joji
    Telemarkgrrl skrev 2009-03-27 15:22:37 följande:
    Joji skrev 2009-03-26 17:59:12 följande:
    Joji, jag har frågat min San Diego-kontakt och hon säger att det beror på vad man är ute efter. Mission beach ligger ju vid havet, har en strandpromenad, ligger rätt nära Sea world och det är ganska mycket studenter som bor där, särskilt under sommaren. Det finns en del sleazy områden och andra som är jättefina. Om man bor downtown kan man gärna bo ner mot hamnen, där finns det mycket restauranger och uteställen. Det är mer trafik nere i stan förstås men också närmare tex zoo och Balboa park. Men oavsett var man bor så är det lätt att ta sig runt (om man har bil), det finns mycket motorvägar och det är inte så jättestort.Tja, så summa summarum, det beror helt på vad ni är ute efter.
    Åh, vad gulligt av dig att höra dig för!

Hmm... Vet dock inte om jag blev så mycket klokare! Man vill ju hänga vid stranden, men även i stan... Och vi har ju bil... Kanske stranden ändå? Eller hamnen...

Blev så sur på priserna, som kan ändra sig radikalt dag för dag! Hittade ett nice 4* hotell för 3800 i 3 nätter, nästa dag hade det gått upp till 5700 kr! Specialerbjudandet tog slut och vi var för sega med att komma till skott med bokningen...
  • Telemarkgrrl

Ja, hur gör ni med hotellbokningar och betalningar? Betalar ni nu i samband med bokningen eller på plats? Jag funderar på om dollarn kommer att gå upp eller ner?

Joji, nej det var nog inte mycket till hjälp. Men vi kommer iallafall att bo i stan, nära hamnen. Vi resonerar som så att man på dagen lätt tar bilen till stranden om man vill det medan det på kvällen är mysigt att bara kunna gå ut från hotellet och hitta massor med restauranger och barer. Vi kommer dessutom att ha en massa tid vid havet när vi bilar upp till San Francisco.

• Joji
    Telemarkgrrl skrev 2009-03-28 09:44:43 följande:
    Ja, hur gör ni med hotellbokningar och betalningar? Betalar ni nu i samband med bokningen eller på plats? Jag funderar på om dollarn kommer att gå upp eller ner? Joji, nej det var nog inte mycket till hjälp. Men vi kommer iallafall att bo i stan, nära hamnen. Vi resonerar som så att man på dagen lätt tar bilen till stranden om man vill det medan det på kvällen är mysigt att bara kunna gå ut från hotellet och hitta massor med restauranger och barer. Vi kommer dessutom att ha en massa tid vid havet när vi bilar upp till San Francisco.
    Vi bokar det mesta via expedia eller hotels och då betalar man direkt... Känns dock som sagt vääldigt svårt att veta när man ska slå till, när priserna går upp och ner som de gör. Kan ju inte bara handla om dollarn när det är så stora summor som 1000-2000 kronor ibland, utan erbjudnaden, tillgång till rum etc.

Vi lutar också åt hamnen nu! Vi har ju även en hel vecka vid beachen på Kauai.
  • E11a

Tackar för tipset här om hotels.com!
    Bokade hotell genom dom förra helgen i Paris. Man fick ju jättebra pris! Jag bokade hotell först samma dag som vi skulle checka in (för 2 nätter) och tänkte lite käckt att jag ringer hotellet och ser om man kan få ett bra pris för två nätter. Man tycker ju att samma dag är dom väl lite anglägna om att fylla rummen... men nejdå det bästa pris dom kunde ge mig var 430 EUR. Då tackade jag för mig, la på luren, och bokade samma rum på hotels.com för 370 EUR och kände mig superekonomisk . Annars var vi jättenöjda med hotellet (Lumen) precis vid Louvren med gullig personal.
    På lördagen var det soligt och varmt och vi trampade runt på Velib lånecyklarna i hela stan. Jättepraktiskt.

• Lapinette

Gällande valutan så tvekar vi också. Svårt att veta åt vilket håll det går och om man ska slå till och betala nu eller avvakta. Jag har läst på lite mer om Kalifornien. Ju mer jag läser desto mer vill jag se och ändra resrutt. Ska kolla lite idag och sen måste vi nog bestämma oss.

• Telemarkgrrl

Jag råkade se på min banks hemsida igår att dom gissar på att kronan ska vara fortsatt svag i ett par månader till men sen stärkas så nu lutar jag åt att boka så att vi inte behöver betala förrän på plats. Men det är ju verkligen ett lotteri.

Är ni medlemmar i Motormännen? Jag har läst att man får bra rabatter på hotell, restauranger osv om man är det. Nu har vi ju ingen bil här hemma men jag funderar på om det skulle vara värt att bli medlem ett år bara för den här resan. Medlemskapet kostar 415 kr för ett år och då får man 10% rabatt på Hertz och Holiday Autos, rabatt på massor hotell/motell, restauranger, Sea World, Universal Studios osv. (Här finns mer info: www.motormannen.se/mm1/site/02_Resan/02_09_Medlemsrabatter/ShowYourCard_2008/usa.html)

• Lapinette

Telis - har fått tips av en kompis om ett ställe där man hyr bilar som är ett par år gamla för en struntsumma som ska vara jättebra men jag väntar fortfarande på att få lite mer uppgifter (hemsida etc.) från väninnan. Hon har själv bokat och åker i april så vår tanke var att låt höra om de är nöjda när de är tillbaka .

Ska in och kolla motormännen. Tack för tipset!

• Lapinette

Tjohoo hotellet vi tänkt boka i LA är nu ca 600 kr billigare natten än när jag kollade för ett par veckor sedan (på hotels.com). Ska dra tag i maken och boka för man vet ju inte hur länge detta pris gäller.

• Lapinette

Nu är första hotellet i USA bokat - det i LA!

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut