• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • Lapinette

Vet att Piggelin gett det där tipset om ljudbok förut och har funderat över det men måste hitta något som vi båda skulle uppskatta på engelska. Vi har ju språkproblem i vår familj dvs jag är inte flytande på makens språk och han är inte det på mitt. Engelska är vårt gemensamma språk och maken läser enbart böcker på engelska numera (hittar inte så många pocket på franska).

• Lapinette

E11a - låter superhärligt! Ska spara ned er rutt utifall vi åker till Namibia någon gång framöver.

Själv har jag mailat med min väninna i San Francisco och hon tycker vi ska skippa Las Vegas och dra ned till San Diego istället. Hmmm... det kanske blir så.

• Joji
    Lapinette skrev 2009-03-19 09:30:02 följande:
    Själv har jag mailat med min väninna i San Francisco och hon tycker vi ska skippa Las Vegas och dra ned till San Diego istället. Hmmm... det kanske blir så.
    Åh vilket svårt val! För oss lockar nog Las Vegas mer faktiskt. Utifrån att man alltid sett det på TV och det verkar helt galet - roligt att få se det med egna ögon! Fast San Diego verkar ju väldigt mysigt... Och kanske omvärderar vi det när vi väl är där. För som tur är slipper vi välja...

Om ni avstår ett av alternativen har ni ju en tydlig anledning att återvända i alla fall...
  • Lapinette

Vi kan hinna med båda delarna men samtidigt så är det skönt att inte köra allt för mycket. Till saken hör att vi från början inte tog med Las Vegas för att det inte intresserar oss samt att vi ändå måste dit en dag för vi vill absolut besöka Grand Canyon och Monumental Valley. Kan då i den resan även lägga till Death Valley ... så det får nog bli en egen resa i sig.

• Lapinette

Joji - hur ser ert upplägg ut? Vilka städer och hur många dagar?

• gosnosen

(Ber om ursäkt i förväg för längden på detta inlägg...)

Tänkte att jag skulle dela med mig lite av vår upplevelse av Kapstaden med omnejd då jag fick så många bra tips av er innan vi åkte. Vi kom hem för ungefär tre veckor sedan efter 10 fantastiska dagar. Vi ville inte åka hem och kommer definitivt att åka tillbaka. Förhoppningsvis redan nästa år. Vi funderar på att kombinera med Namibia (safari och äventyr) och sen avsluta med en vecka i Kapstaden och Franschoek i oktober/november . Så nu börjar insamlandet av tips om Namibia och jag har redan sparat ned E11a:s tips. Nåväl, tillbaka till den här resan...

Vi bodde på Bickley House vilket var väldigt trevligt! Kan absolut tänka mig att bo där igenom om man inte skulle bo ute vid Clifton eller Camps bay nästa gång. Samma ägare har också byggt ett nytt hus några kvarter bort, Antrim Villa, som vi var och kollade in. Lite större med drygt 10 rum tror jag. Jättefint och snyggt, men inte lika mysigt som Bickley tyckte jag. Vi hade toppenväder hela tiden förutom två förmiddagar då det var mulet och en natt med regn, vilket ju inte spelar någon roll. Den ena dagen ägnade vi åt att utforska centrala Kapstaden med området runt Long Street och Bo Kaap. Den andra åkte vi till Constatia och den botaniska trädgården och åkte sedan till vingården Groot Constatia för lunch och en liten rundvandring och vinprovning. Det var jättefint där och rekommenderas verkligen! En dag körde vi ned till Goda Hoppsudden och Cape Point och stannade och hälsade på pingvinerna på vägen tillbaka. Middagar intogs på Ocean Basket i Waterfront (ett tips från Martin på Bickley) där vi åt ett dussin ostron för 110 rand och de godaste grillade räkorna jag någonsin ätit. Vi åt faktiskt där igen sista kvällen innan vi skulle flyga hem. . Vi åt också på Belthazar i Waterfront en kväll, Blues i Camps Bay och framför allt på La Colombe på Constatia Uitsig. Den middagen visade sig nog bli den bästa och mest prisvärda av alla bra middagar vi åt! Helt enkelt toppen!

Efter de första dagarna åkte vi till Franschoek där vi bodde på Gable Manor i fem nätter. Jättetrevligt guesthouse med väldigt serviceinriktad personal som tipsade om vingårdar, vininköpstips och restauranger. Vi hade innan vi åkte bokat bord på Tasting Room, Reubens och La Petit Ferme. Det som tillkom var besök på French Connection, Le Bon Vivant och Mange Tout. Den restaurang som fick toppa listan var nog Le Bon Vivant. Har nog aldrig sett sådana matpresentationer förut och då har vi ätit på väldigt bra restauranger. Det som inte motsvarade förväntningarna alls var La Petit Ferme, även om utsikten var bedårande. Tasting Room var också väldigt bra, men kändes inte alls prisvärt.

Det blev ju förstås också en hel del besök på vingårdar . Graham Beck var tråkigast, Boschendal var väldigt vackert om än lite turistigt, Boekenhoutskloof (lite osäker på stavningen) mest personligt och hade väldigt gott vin (3 flaskro The Chocolat Block fick följa med hem och de producerar även Porcupine Ridge som finns på Systemet). Vi åkte till Waterford i Stellenbosch en dag då de producerar Kevin Arnold som säljs här hemma och som vi gillar mycket. De har tagit fram egen choklad som ska passa deras viner, så vi gjorde deras vin med chokladprovning och köpte med oss ett par chokladkakor. De kostade 50 rand st så det räckte med två. . På vägen tillbaka till Kapstaden sista dagen (vi flög hem mitt i natten) åkte vi förbi Kanonkop då deras vin blivit prisat som årets vin i Platters vinguide för 2009. Vi hade redan lyckats köpa ett par flaskor på La Cotte i Franschoek fast de officiellt inte hade några. Vi var där för att köpa lite annat vin den sista dagen och frågade om de hade Kanonkop Cabernet Sauvignon 2004. Vi fick då ett högt och tydligt nej till svar, men sen viskade hon att hon hade ett par flaskor bak på lagret om vi verkligen var intresserade. Och det var vi ju förstås, så nu ligger de på lagring i vinkällaren. De hade väldigt goda viner på Kanonkop så när vi hade provat vinerna där köpte vi med oss en flaska av deras Paul Sauer 2005. Vi tittade också in på Tokara vilket var en väldigt snygg anläggning. Sista kvällen åt vi som sagt middag på Ocean Basket igen, men innan det så gjorde vi en halvtimmes helikoptertur över Kapstaden då det var så fantastiskt väder. Så vi flög ned mot Hout Bay och över halvön mot False Bay och sen tillbaka upp över Constantia och tillbaka till Waterfront där vi började. Det var jätteläckert och väldigt vackert! Sen så var vi färdiga för den här gången och nu får vi börja planera nästa resa som ännu inte har någon destination. Jag är jättesugen på att åka någonstans över påsk, men vi kanske är lite sent ute för det. Längtar till New York så att det nästan gör lite ont i magen men det kanske för vänta till hösten. Någon som har något tips???

• gosnosen

Ang. bilåkandet i Kalifornien med omnejd så blev det ju en hel del sådant för oss förra sommaren. Men vi valde då att ha vissa dagar som i princip bara var bilåkande och sen lät vi bilen stå några dagar. Första dagen var ju en av dessa då vi åkte ut från LA till Grand Canyon. Sen var vi ju där i två hela dagar och då åkte vi ju bara bil inom parken. Färden från Grand Canyon till Bryce Canyon blev ju däremot en riktig heldag med ca 15 timmar i bil. Då valde vi ju iofs den långa vägen och inte den kortaste, men fick då istället turen genom Monument Valley som tog ett par timmar att åka.

Vi upplevde inte alls att Bellagio var slitet utan var jättenöjda! Priset på USD 129 som Lappis hittat var ju jättebra. Vi betalade USD 169, men då var ju kursen en annan också.

Solvang var extremt kitschigt och vi promenerade igenom centrumkärnan på en halvtimme. Däremot var det väldigt fint på vägen ut till Los Olivos och middagen på Los Olivos café var superb.

• Tinga

Gosnosen - inte ska du be om ursäkt för ett så trevligt inlägg! Åh, det är inte utan att man längtar efter en tur till Sydafrika när man läser om hur fantastiskt ni haft det. Växlingskursen är ju väldigt gynnsam nu dessutom, så det är ju ett bra tillfälle att få mycket lyx för pengarna.

• Piggelin1

Åhhhh, Gosnosen - gissa om jag längtar tillbaka nu Låter som ni haft en alldeles underbar resa & är lika nöjda som vi var när vi kom hem därifrån

Kul att ni gillade Bickley! Vilka datum var det som ni var där? Det slog mig nämligen precis att ett par bekanta från jobbet (två lite äldre män & deras fruar) åkte till Kapstaden runt 3-4 mars & vi tipsade dem om Bickley, så de skulle bo ett gäng nätter där. Vem vet, ni kanske var där delvis samtidigt?!

Superkul att läsa om vingårdsbesöken! Håller med om att Boschendal var turistigt, men jag tyckte ändå att det höll klassen, turisttillströmningen till trots - iaf deras picknick var suverän

Porcupine Ridge drack vi nyligen hos mina föräldrar, yummie!

Belthazar - där tror jag vi var första kvällen i Kapstaden!
    ...och Le Bon Vivand - hade alldeles glömt de alldeles otroliga uppläggningarna som de hade (heller aldrig sett ngt liknnade ngnstans, vare sig före eller efter SA), men minnena kom tillbaka nu när du nämnde det

Kul att ni lyckades få tag på några flaskor Kanonkop Minns också att Graham Beck var trist - vi var på deras vingård i Robertson-området. Den vingården som vi gillade bäst (dvs det vinet vi hade med oss hem & som var riktigt grymt - har faktist en flaska liggande fortfarande) - den vingården låg också i Robertson-området, Bon Courage. Har för mig att det var ngn mer här i tråden som var där - hmmm, vem var det som var i SA för typ ett halvår sen??!

• Piggelin1

Tänkte förresten på Bickley House bara precis häromdagen, det är ju TUR-mässan här i stan nu & jag scannade utställarna lite snabbt & såg att Bickley House fanns representerat även denna gång Mannen & jag ska börja flyttpacka i helgen, men en liten sväng till mässan blir det nog ändå eftersom vi bor som himla nära. Då kan vi nog inte hålla oss borta från SA-montern, misstänker jag!

Ab Fab - du som bor i Götet (ok, i närheten, men jag räknar det som Götet ) - läste du resebilagan i GP i söndags, inför TUR-mässan? Blev så himla full i skratt, det var reportage om Kapstaden, Normandie, Amalfi, Gent (Belgien), norra Skottland (whisky typ), Venice Beach i LA & kanske ngt mer, men mannen & jag konstaterade att vi varit på precis alla ställena som de hade reportage om OK, jag har inte varit i Skottland (men mannen har varit där med grabbgänget några ggr) & mannen inte varit i Amalfi (vilket däremot jag har) - så vi täckte in alltihopa Fniss!

E11a - din Namibia-resa låter ju grym! Sååå häftigt! Coolt med det där tältet ovanpå Defendern också! Jag kopierar också & sparar för framtida bruk!

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut