• Loowwe

Vilka korkade/dumma kommentarer har du fått när ni pratar om ert bröllop?

Undrar vilka dumma konstiga kommentarer ni har fått? Min dummaste kommentar var från en arbetskamrat som direkt sa när jag berättade att vi skulle gifta oss sa hon att jag eller min sambo har nog inte råd att gifta oss???? Ehhm... vad tusan har hon med vår ekonomi att göra?

Eller min sambos kompis som sa lite skämtsamt att giftemål är ett närmare steg mot skilsmässa!!!! Grrrr.... för dessa urkorkade kommentarer från folk!

Dela gärna med dig så vi kan få morra tillsammans mot dessa människor...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 20:04
    Vad kul att den här tråden blev så populär & uppskattad!! Inte visste jag att det fanns så många korkade kommentarer, man skulle lätt kunna skriva en hel bok om dessa repliker!!!

• Svar på tråden Vilka korkade/dumma kommentarer har du fått när ni pratar om ert bröllop?
  • Pizan

Min sambos mormor, som är förvisso är lite förvirrad efter en hjärnblödning, frågade om vi skulle gifta oss för att jag hade råkat bli gravid (vilket jag inte är). Tanken slog henne inte att vi kanske isåfall redan borde ha gjort det när vi fick vår gemensamma son för flera år sedan. Dessutom har vi ju redan bott ihop i snart tio år.

Jag tyckte i varje fall att det var lite gulligt och komiskt.

• Kajsalisan

Jag känner igen situationen. Både efter vi köpte hus och berättade om bröllopet att "NÄMEN, Herregud vad ni bilder er! (till huset)" och "Oj, vad vuxet, det är vi inte redo för" Nähe. Men två barn är INTE att binda sig? Nog för att det kan kräva mindre planering (tyvärr i vissa fall) att göra barn än att både planera bröllop och köpa hus. Men ändå? Barn är väl ändå en större grej? Större ansvar framför allt! Helt galet..

Svanboet skrev 2009-03-19 11:02:04 följande:
    kan det må hända ha att göra med hur "lätt2 det är att skaffa barn i förhållande till hur "lätt " man ordnar ett bröllop? Jag vet också att det är många som tycker det är konstigt att jag och min blivande inte har skaffat barn redan (för att inte tala om att gift oss). Jag är inte redo för att ta hand om ett eget barn än och jag tror itne vår livssituation riktigt tillåter det. Vi har trots allt valt varandra för livet och ska nu proklamera det inför alla våra vänner och hela släkten - det är stort nog för oss men inte större än ett barn, det är det ingen av oss som anser.
  • yessa76

Ja alltså jag tycker också att det är så himla märkligt att vissa kan få barn men tycker att det är "för mycket" att gifta sig! Helskumt! Får man barn så är man garanterat bundna till varandra för resten av livet ju. Märkligt.

• aikidoaasa

Just det! Min "smarta" brorsa kom med en pinsam kommentar... men den var väl mest riktad åt vår farsa... "Pappa är iaf nöjd med att ni inte kör med traditionen att brudens far ska betala för bröllopet"... och den har han sagt vid TVÅ tillfällen! Den blev inte bättre vid gång nummer två heller. Vad i hela *piip* säger man till en sådan kommentar. Både vad jag ska säga och vad pappa ska säga... Jag kan ju tillägga att jag har inget emot om de vill sponsra med en liten slant, men som sagt så står jag och min sambo för det mesta av kostnaden själva så då blir det bara pinsamt när han säger sådana saker...

• Sundance

För min del var det nog mycket vad svärmor INTE sa. När min sambos syster förlovade sig, såg hon det direkt (de hade varit utomlands och hon mötte dem på flygplatsen) och sen satte hon in annons i tidningen. Vi åkte hem till henne samma dag och satt och fikade en lång stund. Tills sist sa min sambo: Mamma ser inte du något? Hon (helt lungt): Jo, ni har förlovat er. Han: Men varför sa du inget om du såg det? Hon: Jag tänkte att ni själva skulle få berätta. Men vi fick ingen annons i tidningen. Jaja... Och så alla dessa kommentarer... Vi har förlovat oss! "Jaha, då blir det väl snart smått". Öh, nej vi ska ju gifta oss först (är det inte i den ordningen som egentligen är det normala. Inget illa menat till er som tar det i annan ordning =)). SKA NI?! OJ!?

• Susanna och Fredrik

Förlovning idag är ju ganska vanligt...och det leder verkligen inte alltid till giftermål, kanske därför folk inte reagerar så mycket på förlovning...

Sundance skrev 2009-03-21 00:30:53 följande:
    För min del var det nog mycket vad svärmor INTE sa. När min sambos syster förlovade sig, såg hon det direkt (de hade varit utomlands och hon mötte dem på flygplatsen) och sen satte hon in annons i tidningen. Vi åkte hem till henne samma dag och satt och fikade en lång stund. Tills sist sa min sambo: Mamma ser inte du något? Hon (helt lungt): Jo, ni har förlovat er. Han: Men varför sa du inget om du såg det? Hon: Jag tänkte att ni själva skulle få berätta. Men vi fick ingen annons i tidningen. Jaja... Och så alla dessa kommentarer... Vi har förlovat oss! "Jaha, då blir det väl snart smått". Öh, nej vi ska ju gifta oss först (är det inte i den ordningen som egentligen är det normala. Inget illa menat till er som tar det i annan ordning =)). SKA NI?! OJ!?
  • chenda86

Har fått mycket underbara kommentarer... Mest om att "Men gud så ung..." jag spyr på den frasen... USCH... Om man är säker så är man. That's it! Varför vänta? Enligt många är man säkert Ung och Naiv. Ja, jag är UNG, men verkligen inte Naiv. Jag vet att ja vill spendera livet med min m2b, det är jag säker på. SJÄLVKLART kan det vara så att vi om 20, 30, 40 eller till och med 50 år skiljer oss! Det vet man inte nu, men jag tror inte att en person som gifter sig när man är 35 vet det bättre än någon annan!

Oj blev ett långt utlägg om åldern, men det är verkligen en kommentar som irriterar mig! Tänk om folk bara kunde släppa alla fördomar å se till individen!

• Red Scarlet
    chenda86 skrev 2009-04-01 22:52:16 följande:
    Har fått mycket underbara kommentarer... Mest om att "Men gud så ung..." jag spyr på den frasen... USCH... Om man är säker så är man. That's it! Varför vänta? Enligt många är man säkert Ung och Naiv. Ja, jag är UNG, men verkligen inte Naiv. Jag vet att ja vill spendera livet med min m2b, det är jag säker på. SJÄLVKLART kan det vara så att vi om 20, 30, 40 eller till och med 50 år skiljer oss! Det vet man inte nu, men jag tror inte att en person som gifter sig när man är 35 vet det bättre än någon annan! Oj blev ett långt utlägg om åldern, men det är verkligen en kommentar som irriterar mig! Tänk om folk bara kunde släppa alla fördomar å se till individen!
    Jag håller verkligen med, så många som verkar tänka "Aja.. får väl se hur länge det där håller då.." för att vi är unga, som att det garanterat skulle hålla längre tid för att vi varit tillsammans 5-10-20år från början eller för att man är äldre.

Håller det så håller det, oavsett om man varit tillsammans kortare tid eller längre tid, om man är yngre eller äldre. Om man har skaffat barn först eller gör det efteråt. Det handlar om hur man har det med varandra och ens förväntningar på äktenskapet och förhållandet i stort. Om man vet att man kommer att behöva kämpa och att allt går upp och ner, att gnistan kan falna och sprickor kan uppstå och att man måste göra allt man kan för att kämpa sig förbi det, då tror jag att man har rätt inställning för att gifta sig - oavsett.
  • giz83
    Kajsalisan skrev 2009-03-19 17:38:47 följande:
    Jag känner igen situationen. Både efter vi köpte hus och berättade om bröllopet att "NÄMEN, Herregud vad ni bilder er! (till huset)" och "Oj, vad vuxet, det är vi inte redo för" Nähe. Men två barn är INTE att binda sig? Nog för att det kan kräva mindre planering (tyvärr i vissa fall) att göra barn än att både planera bröllop och köpa hus. Men ändå? Barn är väl ändå en större grej? Större ansvar framför allt! Helt galet..
    måste bara få säga...fan va irriterande folk är!!
    en av mina bästa vänner fick en liknande kommentar på sitt bröllop....gästerna tyckte att det var så himla konstigt att de skulle gifta sig så snart efter att de blivit tillsammans och förlovade (inom deras första år tillsammans hade gift sig) men inte att de skulle ha barn (bruden var gravid samtidigt och inte därför de gifte sig)!!!!
    de tyckte att det var mer konstigt med giftermål, än att skaffa barn tillsammans.
    med ett barn kommer man alltid att ha kontakt med varandra oavsett om man lever med varandra eller inte, men e man gift så är det bara att skilja sig. inge mer med det.

hur kan folk ens kläcka ur sig sånna saker?

jag skulle ha blivit så himla lessen om jag hört det där och det var mig de pratade om!
Svar på tråden Vilka korkade/dumma kommentarer har du fått när ni pratar om ert bröllop?