• laris

Den Kreativa tråden!!

Hej alla,

Man kan vara hur kreativ som helst när det gäller bröllop. Inbjudningar, festhäften, rispåsar, dukning, placering, mm

Jag tänkte att vi ska samla en massa bra idéer här och hjälpas åt med en massa tips! Vad har du för kreativa idéer??

• Svar på tråden Den Kreativa tråden!!
  • Goaste

Tror ni man kan köpa någon slags tunn aluminiumplåt och klippa till små fyrkanter som man borrar hål i, tråd band/tråd igenom och knyter fast runt ihoprullad servett? Ska förstås vara namn få brickorna med...

• DanKat
    Goaste skrev 2009-02-13 00:30:39 följande:
    Var det svårt att göra organsapåsarna?
    Nej svårt tycker jag inte det var, men det tog väldigt mycket tid! (jag höll på totalt ca en timme per påse) Men väldigt mycket av den tiden gick åt till att sy fast dom små pärlorna längst upp med transparent tråd, så man kan göra dom betydligt fortare än så. Dessutom hade det nog varit lättare om tyget varit lite styvare, det organzatyget jag hade var ganska mjukt och då blir det svårare att klippa i. Dessutom var jag även tvungen att smälta kanterna för att det inte skulle fransas (det behöver man nog inte heller om man har ett tyg som är något styvare, har sett att organzapåsarna man kan köpa i vissa butiker bara har klippta kanter). Så låt dig inte avskräckas bara för att det tog tid med mina påsar, för det går som sagt att göra dom betydligt fortare
  • DanKat
    Goaste skrev 2009-02-13 00:34:25 följande:
    Tror ni man kan köpa någon slags tunn aluminiumplåt och klippa till små fyrkanter som man borrar hål i, tråd band/tråd igenom och knyter fast runt ihoprullad servett? Ska förstås vara namn få brickorna med...
    Jag tycker det låter som en bra idé Ska ni trycka/stämpla namnen då eller ska ni använda er av bokstavsstansar? Jag har tunn kopparfolie som jag testat skriva på (med stansar) och det var roligt och lätt tyckte jag Undrar om det inte var Kirsto som har en bild på sånt i sitt galleri... Fast det kanske du redan har sett?
  • Kirsto

Vilken koll du har, DanKat! Koppar- och mässingfolie finns på www.slojddetaljer.se. Men var köpte jag aluminiumfolien? Var det också där, månntro? Det är iaf min bästa gissning.

• MiaAnd

Nu har vi äntligen fått iväg våra inbjudningar. :) De blev bra! Enkla och snygga. Ska se om jag kan lägga ut nån bild sen. Blev vitt mönstrat papper som omslag och somrigt grönt med lite struktur inuti. Det gröna kostar 3 kr/A4 på bokhandeln eller åhlens, det vita köpte vi på Panduro och det var lite dyrare. Satte ihop med guldfärgade hjärtformade jungfruben från Panduro och använde guldklistermärken (hjärtan + text: Inbjudan) till framsidan. Skrev ut texten på skrivaren här hemma. Det funkade jättebra!

• Happy Bride

Vi kommer köpa massor av cd skivor med fodral och lägga i en korg. Kommer göra egna framsidor på fodralen. Dessa cd-skivor ska gästerna få ta med hem och bränna ut bilder och filmer som dom har tagit/filmat på vårat bröllop. Sen ska dom få skicka dessa tillbaka till oss.

• DanKat

Såg på nån affär häromdan att dom faktiskt reade ut några hjärtstämplar t.o.m! (trodde jag aldrig att dom skulle göra det nu när det är så många som håller på att pyssla ihop inbjudningar och andra saker till bröllop)

• laris

Sen är det så att embossingpulver tar nästan aldrig slut..jag har iaf inte än lyckats ta slut på någon och då blir det nog inte så dyrt i slutändan.

Kom på att man kanske kan köpa begagnade stämplar...måste gå och annoncera om detta här på Bt.

• DanKat

Neeeej, vad BT knasar sig! Jag hade skrivit ett meddelande men det kommer inte in, och det är knasigheter i andra trådar också verkar det som

Svar på tråden Den Kreativa tråden!!