• Joji

Bila i USA

Jag tänkte jag skulle starta en tråd för oss som ska bila i USA på bröllopsresan!

Jag och han som då är min MAN åker den 12 Juli. Startar några dagar i i San Fransisco, sedan kör vi mot Los Angeles via Monterey och Santa Barbara.

Efter Los Angeles är det Las Vegas. Sedan San Diego.

Sedan, den 28 eller 29 Juli flyger vi till Hawaii - Maui. (ska boka bestämt innan helgen)

Men här tänkte jag vi kunde dela med oss av tankar och tips. Hur man tänkt köra, var man tänkt bo, vad man tänkt göra... Ni som gjort en dylik resa: alla tips mottages tacksamt när det gäller hotell, tourer, restauranger etc etc.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 13:51
    Detta är mest en tråd för oss som ska bila på Västkusten! Jag borde skrivit det i rubriken, men missade det...

• Svar på tråden Bila i USA
  • emmaw

Förresten, är det nån som har nån koll på vaad bensinpriset ligger på för tillfället, på ett ungefär? Kanske finns det nån bra sida att hålla sig uppdaterad på?

• Pumpkin

emmaw: När vi var där i höstas låg bensinen på 6kr/litern ungefär. Tvivlar på att den gått upp särskilt mycket mer. Redan då tyckte amerikanarna att det var alldeles för dyrt med bensin.

• Lindybell

Hej hopp! Jag har bilat San Francisco - Napa Valley - Monterey - Highway 1 till Los Angeles - Disneyland - San Diego - Phoenix - Grand Canyon - Las Vegas - Yosemite National Park - San Francisco. Svarar gärna på frågor om någon är nyfiken.

• Westmans

Vi ska åka till Florida och bila där och sen åker vi till Karibien. Sammanlagt 3 veckor blir det.

Någon mer som ska till Florida eller vet något som vi inte borde missa?

• Heloise

Precis den rutten vi vill göra fast vi skulle vilja starta i Seattle

Lindybell skrev 2009-02-09 14:40:29 följande:
    Hej hopp! Jag har bilat San Francisco - Napa Valley - Monterey - Highway 1 till Los Angeles - Disneyland - San Diego - Phoenix - Grand Canyon - Las Vegas - Yosemite National Park - San Francisco. Svarar gärna på frågor om någon är nyfiken.
  • Lindybell

Mm den rekommenderas. Funderar på att göra mina favoritdelar igen, fast den här gången på mc. Isf blir det mest San Francisco och kusten.

Heloise skrev 2009-02-09 14:45:56 följande:
    Precis den rutten vi vill göra fast vi skulle vilja starta i Seattle
  • Ninnispinnis

Vi bilade också i USA på vår bröllopsresa i september.

Vi var borta i två veckor och vår rutt såg ut så här: LA - Yosemite - Las Vegas - Santa Barbara - Morro Bay - Monterey - San Francisco.

Jag älskade också LA, vi hade inte så höga förväntningar och blev positivt överraskade. Vi spenderade en halv dag på Universal Studios - fantastiskt kul!

Yosemite var fantastiskt vackert, och Las Vegas precis så galet som vi trott. Vi bodde på Caesar´s Palace och tog även en helikoptertur till Grand Canyon - häftigt!

Santa Barbara var väldigt trevligt, där hade jag gärna spenderat mer än en natt. Morro Bay var jättetrevligt och kändes mer genuint än många andra ställen. Fantastisk mat nere i hamnen med sjölejon i hundratal som låg och snarkade bredvid

Monterey var trevligt men större än vi trott. Längs Hwy 1 är Big Sur, Carmel och 17-mile drive värt att nämna, samt Solvang om man vill se en knasig artificiell dansk by. Santa Cruz upplevde vi dock som inte speciellt trevligt, vi körde runt, tog en fika och åkte sedan därifrån så snabbt vi kunde.

San Francisco är härligt annorlunda, väldigt trevlig stad. Cable cars, Fisherman´s Wharf och Golden Gate bron har ju redan rekommenderats.

Vi hade förresten ingen GPS, utan en fantastisk karta som innehöll såväl översikt över Kalifornien med omnejd samt detaljeradkarta över SF och LA. Det var fullt tillräckligt för oss! Det är ju en del av charmen att köra lite fel och få se sådant vi annars hade missat

Jag och Pumpkin med flera har tidigare skrivit i en (två?) tråd från i somras, den kan vi säkert leta fram om ni inte redan sett den.

Ni har en underbar resa framför er!

• Joji

Åh, trevligt med fler erfarana! Era tips är tippen!!!

Just boende är alltid så svårt att veta - det kan se bra ut på nätet, men helt annorlunda ut i verkligheten. Så att få tips från personer som verkligen bott där, är ovärderligt!

Big Sur - är det ett ställe man vill bo över en natt på, eller mest att stanna till vid?

Tar gärna emot boendetips i:
    * Yosemite
    * Santa Barbara. Tack!!

• Joji

OJ - Såg att jag skrev era tips är tippen! Menade givetvis TOPPEN!

Svar på tråden Bila i USA